اسپر: ایران به نقطه‌ای نزدیک می‌شود که مذاکره امکان‌پذیر است

وزیر دفاع آمریکا در مورد ائتلاف نظامی خلیج فارس با همتای فرانسوی خود مذاکره می‌کند

Brendan Smialowski / AFP

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا روز جمعه گفت ایران به نقطه‌ای نزدیک می‌شود که در آن مذاکرات امکان‌پذیر است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در روزهای اخیر بار دیگر برای مذاکره با مقامات تهران ابراز تمایل کرده و ادعا می‌کند قادر است مشکل ایران را در ۲۴ ساعت حل کند.

اسپر در موسسه خدمات متحد سلطنتی در لندن گفت:«از جهت‌هایی به نظر می‌رسد که ایران به سویی می‌رود که می‌توانیم گفت و گوهایی انجام دهیم».

اسپر در حالی این اظهارات را مطرح می‌کند که ایران گام سوم را در مسیر کاهش تعهدات هسته‌ای برداشته و ترامپ نیز برای دومین بار در دو روز اخیر تاکید کرده برای کمک به اجرای خط اعتباری پیشنهادی فرانسه برای ایران،‌تحریم‌ها را لغو نمی‌کند.

البته تهران تاکید کرده که راه برای دیپلماسی همچنان باز است. موضعی که اروپا و آمریکا نیز بر آن تاکید دارند.

مارک اسپر قرار است فردا (شنبه) در مورد اطمینان یافتن از آزادی و امنیت کشتی‌رانی در خلیج فارس و تنگه هرمز با همتای فرانسوی‌اش ملاقات کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک مقام وزارت دفاع آمریکا به رویترز گفت:«می‌دانیم که فرانسه در مشارکت برای آزادی دریانوردی منافعی دارد و به دنبال راه‌هایی برای همکاری بهتر در این زمینه هستیم».

آمریکا از متحدان اروپایی خود خواسته به ائتلاف نظامی که هدف آن برقراری امنیت در خلیج فارس است ملحق شوند. بخشی از اقدامات این ائتلاف برای اطمینان یافتن از کشتی‌رانی امن در منطقه، اسکورت کشتی‌ها و نفتکش‌ها است.

تا کنون از بین متحدان اروپایی واشینگتن، تنها بریتانیا به این ائتلاف ملحق شده و فرانسه پاسخ روشنی نداده است. البته پاریس قبلا از طرح دولت ترزا می برای ایجاد ناوگان دریایی اروپایی که قرار بود هدفی مشابه ائتلاف نظامی آمریکا را در خلیج فارس دنبال کند،‌حمایت کرده بود.

امانوئل مکرون،‌رئیس‌جمهور فرانسه و مقامات دولت او در روزهای اخیر برای جلب حمایت آمریکا از طرح خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری برای ایران به منظور حفظ برجام تلاش زیادی انجام دادند. اما ترامپ در نهایت اعلام کرد تحریم‌ها را لغو نمی‌کند. لغو تحریم‌ها برای برخی مشتریان نفتی ایران نقش تعیین کننده‌ای در اجرای خط اعتباری پیشنهادی فرانسه ایفا می‌کند.

اکنون واشینگتن پس از پاسخ منفی به پیشنهاد فرانسه برای حفظ برجام، بار دیگر به موضوع حضور پاریس در ائتلاف نظامی بازگشته است.

بیشتر از