«گفت‌وگوهای بین‌الافغانی در پاکستان نیز امکان‌پذیر است»

مصاحبه اختصاصی ایندیپندنت اردو با سهیل شاهین، سخنگوی طالبان

AFP- سهیل شاهین سخنگوی طالبان

طالبان افغانستان، به دنبال رهایی کامل جنگ‌جویانشان، ارادۀ خود را برای آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی در اسرع وقت اعلام کردند و تأکید ورزیده‌‌اند تا پاکستان همانند گذشته از روند این مذاکرات پشتیبانی کند.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، در مصاحبۀ اختصاصی با ایندیپندنت اردو گفت: «دولت افغانستان باید مدت‌ها پیش زندانیان طالب را در جریان گفت‌وگوهای صلح دوحه آزاد می‌‌کرد اما این تصمیم اخیراً اتخاذ شد و در واقع تایید همان تعهداتی است که پیش از این در دوحه انجام شد؛ ما آن را گام مهمی از جانب دولت افغانستان می‌دانیم و قرار است گفت‌وگوهای بین‌الافغانی آغاز گردد.»

شاهین همچنان گفت که لویه جرگه‌ای که توسط دولت افغانستان خواسته شد، نیز تعهد کرد تا زندانیان رها شوند. اکنون دور اول گفت‌وگوهای بین‌الافغانی در قطر برگزار می‌شود و پس از آن تصمیم اتخاذ خواهد شد که دور مذاکرات بعدی در کجا منعقد گردد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وقتی از شاهین سؤال شد که خواسته‌های طالبان در گفت‌وگوهای بین‌الافغانی چه خواهد بود؟ وی گفت: «مطالبات ما کاملاً واضح است که همان پایه‌گذاری دولت اسلامی همه‌شمول در افغانستان است. ما امیدواریم که مردم افغانستان اساس این حکومت فراگیر را می‌پذیرند، زیرا آن جا همه مسلمان هستند و خواست آن‌ها نیز همین است.»

آیا احتمال آتش‌بس قبل از آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی وجود دارد؟ در پاسخ، سهیل شاهین گفت که این موضوعِ بخشی از مذاکرات است و آتش‌بس فقط در صورت آغاز گفت‌وگوها قابل بحث خواهد بود. صحبت از آتش‌بس قبل از شروع مذاکرات، پیش از وقت است.

لویه جرگه درخواست کرده است که طالبان افغانستان جنگ‌جویان خارجی را به کشور‌شان باز گردانند، آیا شما این خواسته را می‌پذیرید؟ شاهین در پاسخ گفت: «سیاست و اصول ما این است که اجازه ندهیم شخص یا گروهی با ایالات متحده همراه شود و از قلمرو افغانستان استفاده کنند؛ این واقعیت که هیچ فرد یا گروهی از تمامیت ارضی افغانستان برای اهداف خود استفاده نمی‌تواند، بخشی از توافق‌نامۀ صلح دوحه است. در رده‌های ما هیچ جنگ‌جوی خارجی حضور ندارد؛ این ادعای دولت افغانستان است، آن‌ها هیچ شواهد و مدرکی در زمینه ندارند؛ همۀ افراد ما، افغان‌اند و برای استقلال افغانستان و نظام اسلامی می‌جنگند.»

نقش پاکستان در گفت‌وگوهای بین‌الافغانی چه خواهد بود؟

به گفتۀ سهیل شاهین، نقش پاکستان در حل مسالمت‌آمیز قضیه افغانستان چه پیش از این و چه حالا از اهمیت ویژه‌‌ای برخوردار است. «پاکستان همواره خواسته است تا مساله افغانستان به طور مسالمت‌آمیز حل شود و در این زمینه همیشه نقش و دیدگاه مثبت داشته است.»

وی در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است دور بعدی مذاکرات در پاکستان برگزار شود؟ گفت که در گفت‌وگوهای بین الافغانی همه چیز مورد بحث قرار خواهد گرفت و همچنین اتخاذ این تصمیم که دور بعدی مذاکرات در هر کشور دیگری از جمله پاکستان برگزار شود.

آیا پس از موفقیت مذاکرات، امکان برقراری فضای صلح در افغانستان وجود دارد؟ سهیل شاهین در پاسخ به این سؤال گفت که مساله افغانستان دو بُعد دارد؛ یکی مربوط به نیروهای خارجی که طبق توافق‌نامۀ صلح با ایالات متحده حل شده است، طرف دیگر گفت‌وگوهای بین‌الافغانی است که در آن ما تصمیم می‌گیریم و در صورت موفقیت‌آمیز بودن گفت‌وگوها، گام بعدی شامل بازسازی افغانستان، توسعه تجارت، تأمین روابط حسنه با کشورهای همسایه خواهد بود. «منافع همه جهت‌ها و همسایه‌های ما، در گرو موفقیت گفت‌وگوهای صلح است، افغانستان به مثابه پُلی برای کشورهای آسیای میانه خواهد بود؛ در آن صورت پاکستان هم می‌تواند از این طریق به توسعۀ امور تجاری و اقتصادی خویش بپردازد. افغانستان که نیاز مبرم به سرمایه‌گذاری‌های کلان برای استخراج معادن و استفاده درست از منابع طبیعی خود دارد، از این فضای صلح‌آمیز بهره‌مند خواهد شد، خلاصۀ کلام این‌که سعادت و خیر همگان در این توافق صلح نهفته است.»

دیدگاه‌تان در مورد مخالفین مذاکرات و گفت‌وگوهای صلح چیست؟ چه باید کرد؟

در پاسخ، شاهین گفت که مذاکرات صلح هم طرفدار دارد و هم مخالف؛ «مخالفان در ادامۀ جنگ و ناامنی منفعت و سودجویی دارند. مردم افغانستان و همه کشورها باید این مخالفان را شناسایی کرده و راه - نفوذ و خرابکاری- آنان را مسدود کنند.»

© IndependentUrdu

بیشتر از