افزایش بهای سهام اپل تیم کوک را میلیاردر کرد

سرمایه خالص مدیرعامل اپل اکنون بیش از یک میلیارد دلار است

 کوک شرکت اپل را توسعه داد و اکنون ارزش آن به حدود دو تریلیون دلار رسیده‌ است-Josh Edelson / AFP

با افزایش ارزش سهام اپل، تیم کوک به جمع میلیاردرها پیوست.

بر اساس محاسبه‌ای که شاخص میلیاردرهای بلومبرگ انجام داده، سرمایه خالص مدیرعامل اپل اکنون بیش از یک میلیارد دلار است.

افزایش ثروت او مربوط به رشد شرکتی است که او در راس آن قرار دارد. افزایش پنج درصدی ارزش سهام در هفته گذشته کمک کرد که ارزش سرمایه آقای کوک وارد مرحله دیگری شود. او افزایش چشمگیری را در ارزش سهام اپل زمینه‌ساز شده ‌است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ارزش این شرکت هنگام مرگ استیو جابز حدود ۳۵۰ میلیون دلار بود. آقای کوک این شرکت کوچک را توسعه داد و اکنون ارزش آن به حدود دو تریلیون دلار رسیده‌ است. همچون سایر شرکت‌های بزرگ فناوری، اپل هم در دوره همه‌گیری ویروس کرونا شاهد رشد بوده‌ است.

بلومبرگ با توجه به پرونده‌های مالی، و افزایش ارزش سرمایه‌گذاری‌های مختلف آقای کوک، ارزش سرمایه او را محاسبه کرده ‌است.

بلومبرگ اشاره کرده که اگر آقای کوک کمک‌های خیریه‌اش را مخفی نگه می‌داشت، ممکن بود پول کمتری داشته باشد. او در سال ۲۰۱۵ برنامه‌ریزی کرد که بیشتر ثروتش را ببخشد و تا کنون بخشی از سهام اپل را که مالک آن بوده، بخشیده‌ است.

بیشتر ثروت آقای کوک از مالکیتش بر سهام اپل کسب شده‌است. این سهام را اپل در طول مدت کارش به او داده‌است. آقای کوک اکنون مالک حدود ۸۵۰ هزار یا ۰.۰۲ درصد از سهام این شرکت است که ارزش آن ۳۷۵ میلیون دلار برآورد می‌شود.

او از سال ۱۹۹۸ که به اپل پیوسته، سهام دریافت می‌کند. ۹ سال پیش که مدیرعامل شد، مجموعه بزرگی سهام محدود دریافت کرد و از آن زمان هم‌چنان سهام دریافت می‌کند.

بقیه محاسبات بلومبرگ از فروش قبلی سهام، سود سهام حاصل از آن‌ها و سایر پاداش‌های اپل حاصل شده، که ۶۵۰ میلیون دلار به مبلغ سرمایه آقای کوک می‌افزاید.

آقای کوک هنوز نسبت به سایر میلیاردها در رده پایینی قراردارد. برآورد سرمایه او برای قرارگرفتن در میان ۵۰۰ میلیاردر بلومبرگ کافی نیست. بقیه مدیرعامل‌ها هم‌چون جف بزوس و بیل گیتس با رقم ۱۰۰ میلیارد دلار در راس این فهرست قرار دارند.

او نسبت به همکاران خود،‌ که مدیرعامل‌های ثروتمندتری هستند، هم‌چون مارک زاکربرگ از فیس‌بوک، جف بزوس از آمازون و الون ماسک از تسلا و اسپیس‌ایکس، غیرعادی محسوب می‌شود. آقای کوک، خودش شرکت اپل را تاسیس نکرده و بخش بزرگی از سهام شرکت را ندارد.

بر خلاف سایر شرکت‌ها، سهام اپل به صورت گسترده‌تری توزیع شده و میلیارد تک نفره را در میان کارکنانش قرار نداده‌ است.

© The Independent

بیشتر از زندگی