واکنش‌ وزارت‌خارجه ایران به خبر لغو موقتی بخشی از تحریم‌های آمریکا

عباس موسوی: مشخص نیست این خبرسازی‌ها با چه اهدافی صورت می‌گیرد

عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه خبر لغو موقتی تحریم‌ها را تکذیب کرد- عکس از ایرنا

پس از آنکه خبرگزاری ایلنا در گزارشی مدعی شد که ایران و آمریکا در آستانه توافق موقت لغو تحریم‌‌ هستند و نوشت که آلمان با ارائه طرحی میانجی گفت‌وگو میان جمهوری اسلامی و ایالات متحده شده است، سخنگوی وزارت خارجه در اولین واکنش رسمی به این خبر ضمن تکذیب ادعاهای مطرح شده در گزارش خبرگزاری ایلنا که به نقل از یک منبع ناشناس در خصوص لغو موقت بخشی از تحریم‌های به اصطلاح غیرهدفمند، گفت که «این قبیل اظهارات خبرسازی‌های غیرواقعی است که مشخص نیست با چه اهدافی صورت می‌گیرد».

در متن گزارش ایلنا آمده بود که «آلمان با مشارکت بریتانیا طرحی ارائه داده‌اند که بر مبنای آن تحریم‌های غیرهوشمند به‌صورت موقت لغو شود و سپس در یک گفتگوی کلی در مورد مسائل مربوط به ایران و آمریکا و حتی ایران و عربستان، نقاط کور مسائل منطقه‌ای ارزیابی شود.»

در ازای لغو این تحریم‌ها، ایران نیز قرار است گام‌های برداشته شده در راستای کاهش تعهدات هسته‌ای‌اش را مجددا «مورد ارزیابی قرار دهد.»

منبع خبرگزاری ایلنا گفته بود که لغو موقت تحریم‌های غیرهوشمند برای «نشان دادن حسن نیت و بازگشت به توافق ۲۰۱۵» است. بر این اساس ادعا شده که آمریکا قرار است بازگشت به برجام را در دستور کار قرار دهد.

در گزارش ایلنا ادعا شده بود که اگر روند مذاکرات به‌خوبی پیش برود، لغو این تحریم‌ها «همیشگی» خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در ایران اما می‌گوید که «آمریکا موظف است کلیه تحریم هایی که با خروج خود از برجام مجددا اعمال کرده است را لغو و بلااثر کند».

ساعاتی پس از انتشار گزارش ایلنا و هم‌چنین اظهارات منبع ناشناس، این خبرگزاری در خبری کوتاه نوشت : « یک مقام مسئول به ایلنا گفت که هیچ‌گونه مذاکره‌ای با آمریکا یا کشورهای اروپایی در این خصوص نداشته‌ایم».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته ایلنا این مقام مسئول که سمت آن ذکر نشده است با اشاره به گزارش ایلنا و نقل قول یک منبع مطلع در خصوص موضوع گفت‌وگو با آمریکا و لغو موقتی بخشی از تحریم‌ها گفته است «اروپایی‌ها بدون جلب موافقت ایران نمی‌توانند مبتکر و حامل پیام یا پیشنهادی برای کشورهای دیگر باشند از این رو این اظهارات صحت ندارد».

امروز هم‌چنین علی ربیعی، سخنگوی دولت حسن روحانی در پاسخ به سوالی درباره ادعای دونالد ترامپ مبنی بر اینکه در صورت انتخاب مجدد در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ،به سرعت با ایران به توافق خواهد رسید، گفته است: «حتی اگر ترامپ برای بار دوم انتخاب شود، تا وقتی به سیاست فشار بر ایران ادامه دهد، هیچ موفقیتی در رسیدن به توافق بدست نخواهد آورد».

بنا به ادعای علی ربیعی «در صورت تداوم سیاست خصمانه علیه ملت ایران، آماده‌ایم که مقاومت حداکثری ایران را تا هر زمان که نیاز باشد، ادامه دهیم».

فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم‌های اقتصادی و بحرانی‌تر شدن شرایط معیشتی مردم ایران به دلیل شیوع گسترده کرونا و تداوم این بحران باعث شده است تا مقامات اجرایی مملکت بیش از هر زمان دیگر تحت فشارهای داخلی و خارجی باشند. با این‌حال مواضع حاکمان ایران و به‌خصوص هسته سخت قدرت هم‌چنان بر عدم مذاکره با آمریکا تاکید دارد. 

بیشتر از