کلی کرفت: چین و روسیه منتظر سود فروش سلاح به ایران هستند

رویترز: اروپا در جلب حمایت مسکو و پکن از تمدید تحریم‌های تسلیحاتی موفق نبود

دونالد ترامپ و کلی کرفت، نماینده آمریکا در سازمان ملل-MARK WILSON / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

در حالی که رویترز به نقل از برخی دیپلمات‌ها از احتمال شکست پروژه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران خبر می‌دهد، کلی کرفت، نماینده آمریکا در سازمان ملل بار دیگر جمهوری اسلامی را «حامی شماره یک تروریسم در جهان» معرفی کرد و گفت: «روسیه و چین برای فروش سلاح به ایران لحظه‌شماری می‌کنند.»

آمریکا قصد دارد در هفته جای پیش‌نویس قطعنامه تمدید تحریم‌ها را در شورای امنیت به رای بگذارد. اما به گزارش رویترز، تلاش‌های بریتانیا، فرانسه و آلمان برای متقاعد کردن چین و روسیه به منظور همراهی با این قطعنامه موفق نبوده است.

این خبرگزاری آمریکایی می‌گوید، سه کشور اروپایی نتوانستند با مسکو و پکن بر سر تمدید تحریم‌های تسلیحاتی به توافق برسند.

پیش از این سه بزرگ اروپایی که دست‌کم روی کاغذ همچنان عضو برجام هستند، تلاش کردند با اعمال برخی تغییرات در پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا، حمایت روسیه و چین را به دست آوردند.

مسکو و پکن که رای وتوی شورای امنیت را در اختیار دارند، می‌گویند با تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران مخالف هستند.

این تحریم‌ها قرار است ۲۷ مهرماه، پنج سال پس از اجرای برجام برداشته شوند.

آمریکا برای جلوگیری از لغو تحریم‌های تسلیحاتی به ۹ رای مثبت از ۱۵ رای شورای امنیت نیاز دارد و هیچ یک از اعضای دایم شورای امنیت-شامل روسیه و چین-نیز نباید با آن مخالفت کنند.

بریتانیا، فرانسه و آلمان باوجود اینکه به طور مستقیم با این قطعنامه موافقت نکرده‌اند، اعلام کردند تحریم‌های تسلیحاتی اتحادیه اروپا علیه ایران را تا سه سال دیگر حفظ خواهند کرد. این عملا به معنی همراهی با استراتژی ایالات‌متحده در جلوگیری از خرید و فروش آزادانه سلاح از سوی ایران است.

یک دیپلمات چینی در سازمان ملل به شرط فاش نشدن نام خود به رویترز گفت: «تمدید تحریم‌ها مبنای قانونی ندارد و تلاش‌ها برای حفظ برجام را تضعیف می‌کند.» او همچنین مدعی شد که شانس تصویب قطعنامه مورد نظر آمریکا صفر است.

نماینده آمریکا در سازمان ملل در این زمینه به فاکس نیوز گفت: «چین و روسیه می‌خواهند از لغو تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران سود ببرند و منتظر هستند که تحریم‌ها هرچه زودتر برچیده شوند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر یک دیپلمات اروپایی به رویترز گفت که هدف دولت آمریکا، از بین بردن کامل توافق هسته‌ای است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از مدت‌ها قبل از ورود به کاخ سفید، برجام را بدترین توافق آمریکا خوانده بود و اعلام کرده بود که از آن خارج می‌شود.

ترامپ هم‌اکنون می‌گوید در صورتی که در انتخابات ریاست‌جمهوری آبان‌ماه پیروز شود، ایران در مدت چهار هفته با آمریکا توافق می‌کند.

بسیاری از ناظران بین‌المللی بر این باورند که یکی از دلایل اصلی تعلل مقامات تهران در توافق با ترامپ، امید به شکست او در انتخابات پیش رو است. به گفته این تحلیلگران، در صورتی که ترامپ پیروز انتخابات باشد، ایران تحت فشار تحریم‌ها در نهایت به سوی نوعی توافق با دولت ترامپ گام برمی‌دارد.

هرچند رئیس‌جمهور آمریکا مشخصات توافق جدید را اعلام نکرده، برخی مقامات دولت او به مواردی اشاره کرده‌اند که احتمالا در توافق جدید با ایران لحاظ خواهد شد. غنی‌سازی صفر، ماجراجویی‌های منطقه‌ای و فعالیت‌های موشکی از جمله این موارد است. البته مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز سرفصل‌های ۱۲گانه‌ای را برای مذاکره با ایران عنوان کرده که آزادی زندانیان آمریکایی را نیز شامل می‌شود. این سرفصل در یک سال اخیر مورد مذاکره بوده و دستاوردهایی نیز به همراه داشته است. از سوی دیگر ماجراجویی‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی نیز پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس در بغداد به طور ملموسی محدودتر شده است.

برخی ناظران بین‌المللی بر این باورند که آمریکا قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را مطرح کرده تا در نهایت مکانیسم ماشه را فعال کند.

این مکانیسم می‌تواند در بازه زمانی ۶۵ روزه همه تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را دوباره برقرار کند.

هرچند فعال شدن این مکانیسم به دست ایالات‌متحده که دیگر عضو برجام نیست، روند آسانی نخواهد بود، واشینگتن قصد دارد به هر ترتیبی مانع لغو تحریم‌های تسلیحاتی شود.

تاریخ لغو این تحریم‌ها ۱۶ روز قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا است. لغو این تحریم‌ها دو هفته مانده به انتخابات پیام‌های مخربی برای متحدان آمریکا در خاورمیانه و خلیج فارس ارسال می‌کند. شورای همکاری خلیج فارس اخیرا در نامه‌ای به شورای امنیت خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران شده‌ است.

از همین رو مقامات واشینگتن به متحدان خود اطمینان داد‌ه‌اند که مانع لغو تحریم‌ها می‌شوند. 

مهر تایید آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل بر منشاء ایرانی سلاح‌های استفاده شده در حمله‌های سال گذشته به تاسیسات نفتی عربستان سعودی و قطعنامه شورای حکام که از ایران می‌خواهد با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند، می‌تواند به تحقق هدف ایالات‌متحده در فعال کردن مکانیسم ماشه با استناد به نقض برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ از سوی ایران، کمک کند.

مقامات در تهران این اتهام‌ها و گزارش‌ها را رد کرده و بر لغو تحریم‌ها تاکید دارند.