رئیس سازمان بهداشت جهانی از بارقه‌های امید در مهار کووید-۱۹ خبر داد

نیوزیلند یک‌صدمین روز پاک شدن از کرونا را جشن گرفت

بیش از ۶ ماه است که سازمان بهداشت جهانی  اعلام وضعیت اضطراری کرده است-Fabrice COFFRINI / POOL / AFP

به گفته رئیس سازمان جهانی بهداشت، دنیا شاهد «بارقه‌های سبز امید» در مبارزه با کووید-۱۹ است.

در کنفرانس مطبوعاتی روزانه سازمان جهانی بهداشت، دکتر تدروس آدهانوم قبریسوس با اشاره به وسعت همه‌گیری ویروس، اظهاراتش را با ارائه آمار ۲۰ میلیون مبتلا و پیش‌بینی ۷۵۰ هزار کشته تا پایان هفته جاری آغاز کرد.

وی درعین‌حال افزود امیدهایی برای موفقیت در مبارزه جهانی علیه این بیماری وجود دارد.

او گفت «می‌دانم که بسیاری از شما سوگوار هستید و این زمان دشواری برای تمام جهان است؛ اما بگذارید روشن بگویم که بارقه‌های سبز امید دیده می‌شود و فارغ از این‌که در کدام کشور، منطقه، شهر یا قریه باشید، هرگز برای نابودی کووید-۱۹ دیر نیست.»

رئیس این سازمان در شرایطی به ستایش از نیوزیلند به‌عنوان «الگوی جهانی» مبارزه با ویروس عالم‌گیر پرداخت که این کشور یک‌صدمین روز خود بدون داشتن هیچ مورد ابتلا به کرونا را در روز یکشنبه جشن گرفت.

دکتر تدروس همچنین به خاطر تصمیم دولت انگلستان مبنی بر وضع قرنطینه‌های محلی، از بوریس جانسون تشکر کرد و امانوئل مکرون را به خاطر وضع قانون ماسک اجباری در برخی نواحی پاریس ستود.

او گفت «در چند روز گذشته، بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلستان با شناسایی موج جدید ابتلا در نواحی شمال کشور، قانون ماندن در خانه را در این منطقه وضع کرد و در فرانسه، رئیس‌جمهور امانوئل مکرون در واکنش به افزایش موارد ابتلا در پاریس استفاده از ماسک در اماکن شلوغ و سرباز این شهر را اجباری کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی افزود «مقررات شدید و قوی از این نوع هم‌زمان با خدمت گرفتن از هر ابزاری که در اختیارداریم، کلید اصلی جلوگیری از افزایش شیوع کووید-۱۹ و بازگشایی جوامع با اطمینان خاطر است.»

سازمان بهداشت جهانی برای کاهش سرعت شیوع همه‌گیری، از همه کشورها خواست تمام راه‌های موجود از قبیل شناسایی سریع بیماری، ردگیری تماس، فاصله‌گیری اجتماعی، پوشیدن ماسک و شستشوی دست‌ها را هم‌زمان مورداستفاده قرار دهند.

دکتر تدروس همچنین هشدار داد که برای بازگشایی مدارس لازم است کووید-۱۹ به طور مؤثر در جامعه تحت کنترل درآید.

به گفته او «همه ما خواهان بازگشایی مدارس هستیم اما لازم است مطمئن شویم که دانش‌آموزان، معلمان و کارمندان در ایمنی کامل هستند. شرط این کار داشتن کنترل مناسب روی انتقال ویروس در میان جامعه است.»

وی افزود «پیام من کاملاً واضح است: جلوگیری، جلوگیری و جلوگیری از ویروس. اگر ویروس را به‌درستی مهار کنیم، می‌توانیم با خاطری آسوده اجتماعات را از سر بگیریم.»

دکتر مایک رایان، رئیس برنامه‌های اضطراری سازمان بهداشت جهانی گفت معتقد است جهان برای فرونشاندن ویروس به واکسن «مطمئن و مؤثر» دست خواهید یافت ولی درعین‌حال هشدار دارد این تنها یک‌قدم به‌سوی پایان بخشیدن به همه‌گیری است.

او گفت «چالشی که با آن روبه‌رو هستیم افزایش تولید واکسن و توزیع آن به نحوی است که بیشترین تأثیر را در تمام جهان بگذارد و ویروس را در بیشترین وسعت ممکن متوقف کند، تمام هزینه‌ها پوشش داده شود و سیستم بهداشتی در هر کشور برای انجام کار آماده شوند.»

وی افزود «همان‌طور که قبلاً هم در کنفرانس خبری گفتم، ما هم‌اکنون واکسن فلج اطفال و سرخچه در اختیار داریم اما هنوز نتوانسته‌ایم این ویروس‌ها را در جهان ریشه‌کن کنیم.»

به اعتقاد وی «تولید واکسن فقط بخشی از کار است. ما باید واکسن و نیروی انسانی به‌اندازه کافی در اختیار داشته باشیم و بتوانیم آن را به جامعه‌ای که متقاضی و آماده دریافت واکسن است تحویل دهیم.»

بیش از ۶ ماه است که سازمان بهداشت جهانی در مواجهه با ویروس کووید-۱۹ اعلام وضعیت اضطراری کرده است.

© The Independent

بیشتر از جهان