قطر ۲۰۲۲ با اولتیماتوم به ایران آغاز شد

هشدار رئیس فیفا به فدراسیون فوتبال ایران در مورد فراهم کردن امکان ورود زنان به استادیوم‌ها

فعالانِ برداشتنِ ممنوعیت ورود زنان به استادیوم‌ها سال‌هاست که بی سر و صدا و جنجال به فعالیت‌های مدنی خود ادامه می‌دهند. تنها چند روز پس از اذعان فیفا، به خطای بیرون کردن دو فعال زن، از استادیومی در فرانسه، در جریان بازی‌های جام جهانی زنان ۲۰۱۹، رئیس فیفا به مهدی تاج اولتیماتوم داد.

جیانی اینفانتینو، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) در نامه‌ای به رئیس فدراسیون فوتبال ایران از او خواست تا جدول زمان بندی شده‌ای از مراحل فراهم کردن امکان ورود زنان به استادیوم‌ها طی بازی‌های مقدماتی انتخابی جام جهانی قطر ۲۰۲۲ را تا ۱۵ ماه جولای، یعنی کمتر از یک ماه دیگر ارائه کند. این بازی‌ها حدود سه ماه دیگر آغاز می‌شود.

جیانی که سوئدی- ایتالیایی و پدر چهار دختر است، در نامه خود نوشت: «رئیس جمهور روحانی در ماه مارس ۲۰۱۸ به ما قول داد که پیشرفت‌های مهمی در این راستا در حال انجام است. در حالی‌که ما به چالش‌ها و حساسیت‌های فرهنگی شما آگاهیم، باید پیشرفت‌های بهتری را شاهد باشیم. ما نه تنها این را به زنان سراسر دنیا بدهکاریم، بلکه به دلیل مسئولیتی که در قبال آنها داریم و به دلیل قوانین پایه‌ای فیفا باید تغییراتی ایجاد کنیم».

ورود زنان به ورزشگاه‌ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی ممنوع شد و با وجود اعتراض‌ها و تلاش‌های فعالان مدنی به طور گزینشی زنانی موفق به ورود به استادیوم شدند ولی این امر به هیچ دردی نخورد. نه زنان ایرانی را راضی کرد و نه فیفا را و نه جلوی اعتراض‌های تندروهای مذهبی ایران را گرفت. ایران کماکان در این مورد در اخبار دیده می‌شود و سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی این اقدام ایران را محکوم می‌کنند. سال گذشته نیز ۱۸ تن از زنان سرشناس ایرانی در نامه‌ای به فیفا خواستار دخالت این سازمان در رفع این مشکل برای زنان ایرانی شدند.

فیفا در بیانیه‌اش در مورد برخورد با فعالان مدنی ورود به استادیوم‌ها گفت: «دفاع از حق زنان برای حضور در استادیوم‌های فوتبال، یک موضوع اجتماعی است و نه سیاسی و به همین جهت برخلاف اساسنامه فیفا نیست. حتی اگر شعارهای دیگری نیز پشت این پیراهن‌ها درج شده بود، نیروهای امنیتی حق نداشتند با این تماشاگران برخورد کنند و آنها را از ورزشگاه خارج کنند».

در بیانیه فیفا تأکید شده است: «برقراری برابری جنسیتی چیزی است که فیفا به شدت به دنبال آن است و ما کاملاً به این موازین و قوانین آگاه هستیم» و قول داده شده دیگر چنین اتفاقاتی تکرار نشود.

بیشتر از ورزش