تصمیم «مضحک» و«شرم‌آور» منع پخش تبلیغ تامپون در ایرلند

به دنبال شکایت ۸۴ نفراوایل ماه جاری سازمان تبلیغات استاندارد در ایرلند پخش این آگهی را ممنوع کرد 

اثر یک هنرمند با مضمون کاپ قاعدگی و تامپون در موزه واژن لندن- Isabel INFANTES / AFP

تصمیمی که تبلیغ تلویزیونی تامپون (نوعی نوار بهداشتی) را به شکل فعلی آن در ایرلند ممنوع کرده است، از سوی منتقدان «مضحک» و«شرم‌آور» خوانده شد، چرا که می‌گویند آن تبلیغ اطلاعات سودمندی درباره نحوه استفاده از این محصول بهداشتی ارائه می‌دهد.

اوایل ماه جاری سازمان تبلیغات استاندارد در ایرلند (ای اس ای آی ASAI) به دنبال شکایت ۸۴ نفر، حکمی را در پیوند با آگهی تبلیغاتی «تامپکس» منتشر کرد.

این نهاد تبلیغاتی اظهار داشت که شاکیان ادعا می‌کنند این تبلیغ موجب «تخلف عمومی» شده است و«بی‌احترامی به زنان» است، چرا که دارای «اشارات جنسی» است و برای کودکانی که ممکن است در طول روز مشغول تماشای تلویزیون باشند، «نامناسب» است.

آگهی مورد نظر، دو زن را در یک برنامه گفت‌وگو نشان می‌دهد که در آن، مجری درباره اهمیت مطمئن شدن از این که تامپون در جای خودش درست قرار گرفته است تا ایجاد ناراحتی نکند، توضیح می‌دهد و علاوه بر آن نشان می‌دهد که «اپلیکاتور تامپون» (ابزار نصب آن) چطور کار می‌کند. مجری سپس می‌گوید که اگر تامپون را در بدن خود حس می‌کنید، «احتمالا به این معنی است که به قدر کافی به داخل (دستگاه تناسلی) نرفته است» و ادامه می‌دهد: «شما باید آن را آن جا بگذارید دخترها.»

«ای اس ای آی» در حکم خود به چندین ادعا، ازجمله این مطلب که این آگهی به زنان بی‌حرمتی می‌کند، حاوی اشارات جنسی است و برای زمان روز مناسب تلویزیون نیست، اشاره می‌کند و می‌گوید که آن مدعیات را تأیید نمی‌کند.

این نهاد دیده‌بان این ادعا را تأیید کرد که این آگهی «تخلف عمومی» را موجب شده است و افزود:«این کمیته خاطر نشان کرده است که البته این آگهی در ذات خود سرگرم‌کننده است و اطلاعات واقعی را به شیوه‌ای ارائه داده که نه آشکاراست و نه تند و زشت، و تصور نمی‌رود که این تبلیغ تخلف سنگینی کرده باشد.»

با این حال، در ادامه افزوده شده است که به «سطح شکایات دریافت شده و نگرانی‌هایی که توسط شاکیان پیرامون این تبلیغ ابراز شده است توجه شد، و متوجه شدیم که این آگهی باعث رنجش و نارضایی گسترده‌ای شده است.»

ای اس ای آی سپس نتیجه می‌گیرد که «این آگهی نباید دوباره در همین قالب پخش شود.»

چندین کاربر توییتر خشم و ناراحتی خود را پیرامون این تصمیم ابراز کردند و نوشتند که این تصمیم، «عملکرد بدن زنان را به تابو بدل می‌کند.»

یک پزشک عمومی ابراز نگرانی کرد که منع تبلیغ تامپون «این ایده نادرست را تقویت می‌کند که عادت ماهانه موضوعی است که نباید درباره آن صحبت شود.»

یک شخص گفت:«مسخره است که آگهی تامپون که به مسایل موجود در حوزه دانش پاسخ می‌دهد، ممنوع شده است.»

فردی دیگر خاطر نشان کرد: «شاید این مفیدترین تبلیغی است که تا کنون راجع به محصولات عادت ماهانه دیده باشم. بهتر نیست رشد کنیم و عقل‌رس شویم؟»

یک پزشک عمومی دیگر اظهار داشت که هر هفته و مدام بر«فقدان کلی آموزش پیرامون بدن زنان، سلامت جنسی و اصول ابتدایی چرخه عادت ماهانه طبیعی»، تأکید می‌کند.

او افزود:«این موضوع باعث تأخیر در تشخیص بیماری‌ها، آبستنی‌های ناخواسته و فقدان اعتماد‌به‌نفس درباره بدن و عدم استقلال می‌شود. این تصمیم مسخره است.»

یکی دیگر از کاربران توییتر تأکید داشت که داشتن عادت ماهانه «کاملا طبیعی» است و نباید به عنوان«موضوع حساس» در نظر گرفته شود. وی همچنین افزود که به نظرش تصمیمی که توسط ای اس ای آی گرفته شده است، «یک توهین محض»است.

شخصی دیگر در توییتر نوشت که دخترش که در سن نوجوانی است، به او گفته است که «این اولین تبلیغ تامپون است که واقعا به او آموزش داده چطور از این محصول استفاده کند»، و شخص دیگری نوشت:«به نظر می‌رسد اصلا پیشرفتی نکرده‌ایم، چرا که هنوز نمی‌توانیم بگوییم گذاشتن تامپون‌ها درعمق مناسب داخل بدن (دستگاه تناسلی) باعث می‌شود راحت‌تر باشیم.»

به دنبال انتشار تصمیم ای اس ای آی، مدیرعامل این سازمان از آن حکم دفاع کرد و گفت که تعداد شکایات نشان می‌داد که «این آگهی موجب تخلف (منجر به رنجش) گسترده شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«اورلا تو می»، مدیرعامل آن نهاد، در گفت‌وگو با برنامه «درایو تایم» در رادیو «آر تی ای» اظهار داشت که در طول چهار سال و نیم گذشته «تنها هفت آگهی بوده که بیش از ۶۰ مورد شکایت پیرامون آن‌ها صورت گرفته است.»

خانم تومی گفت: «ما هیچ منعی درباره آگهی‌های آموزشی هر نوع محصولی نداریم و قطعا منعی برای تامپون هم نیست. اما مسئله در مورد نحوه اجرای آگهی، محتوا، زمینه، و شکل ارائه آن است.»

«در این مورد حتی بعضی از شاکیان ما نسبت به  پیام آموزشی موجود در آن نظر مثبت داشتند، اما نحوه ارائه پیام را دوست نداشتند. من فکر می‌کنم این بخشی از مسئله است.»

سازمان ای اس ای آی در بیانیه‌ای که به «ایندیپندنت» فرستاده شد، اظهار داشت که «تصمیمی که راجع به این آگهی گرفته شده بر شماری از موارد استوار است، که عمده آن میزان شکایات دریافت شده و نگرانی‌های ابراز شده توسط شاکیان بوده است که نشان می‌دهد این آگهی نارضایی گسترده‌ای را موجب شده است.»

این سازمان دیده‌بان گفت:«اگرچه شماری از مسايل مطرح شده بود که تأیید نشدند، اما وقتی تعداد شکایات از۸۰ مورد فراتر می‌رود، طبق مقررات، تخلفی گسترده صورت گرفته است.»

«اگرچه این آگهی پیام آموزشی درستی را مطرح می‌کند، اما تبلیغات نباید باعث ایجاد رنجش و نارضایی گسترده شود. بنابراین، با توجه به این شرایط متوجه شدیم که این تبلیغات اصل قانونی ۳.۱۶ مقررات مربوطه را نقض کرده است.»

© The Independent

بیشتر از زندگی