حذف هزاران کانال یوتیوب که به نفع چین اطلاعات غلط می‌پراکندند

این حساب‌ها محتواهایی مرتبط با تظاهرات‌های طرفداران عدالت نژادی و واکنش ایالات متحده در برابر کووید ۱۹ منتشر کرده‌اند

Sam YEH / AFP

گوگل اعلام کرد که یوتیوب بیش از ۲۵۰۰ حساب کاربری مرتبط با چین را که مشغول «عملیات نفوذ هماهنگ» بودند حذف کرده‌ است.

این حساب‌ها در پی اقدام یکپارچه برای حذف ویدیوهایی که اطلاعات ساختگی می‌پراکندند، بین ماه‌‌های آوریل تا ژوئن پاک شده‌اند.

گوگل روز چهارشنبه هفته گذشته در خبرنامه گروه تحلیل تهدیدها در فصل دوم سال نوشت: «این کانال‌ها بیشتر محتوای هرزنامه‌ای و غیرسیاسی در فضای مجازی قرار می‌دادند، اما تعداد کمی از آن‌ها نیز محتوای سیاسی به زبان چینی منتشر می‌کردند.»

این مطالب شامل محتواهایی «با موضوعات تظاهرات‌های طرفداران عدالت نژادی» و «واکنش ایالات متحده به کووید ۱۹» بود‌.

گوگل علاوه بر این ۲۵۹۶ کانال مرتبط با چین، ۱۹ کانال مرتبط با ایران و ۸۶ کانال مرتبط با روسیه را نیز حذف کرده است.

گوگل جزئیات بیشتری در این باره که چه حساب‌هایی حذف شده‌اند، منتشر نکرده است. ایندیپندنت از این شرکت جویای اطلاعات بیشتر شده است.

کانال‌های مرتبط با ایران، بخشی از اقدام جامعی بوده است که «شبکه اتحادیه بین‌المللی رسانه‌های مجازی»  (IUVM) با حمایت حکومت این کشور به راه انداخته است. این شبکه محتواهایی با زبان عربی و با موضوع واکنش ایالات متحده در برابر همه‌گیری ویروس کرونا منتشر می‌کرده است.

کانال‌های مرتبط با روسیه نیز به زبان‌های انگلیسی، روسی، آلمانی و فارسی، مطالبی راجع به واکنش ایالات متحده در برابر ویروس کرونا و نیز راجع به سیاست‌های اتحادیه اروپا، اوکراین، ایالات متحده و سوریه منتشر می‌کرده است.

در این گزارش به اقدام سراسری مشابهی در فیس‌بوک و توییتر نیز اشاره شده است، که در پی بررسی‌های شرکت تحلیل فضای مجازی گرافیکا در ماه آوریل برملا شده بود.

این کانال‌ها در اقدامی یکپارچه و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ ایالات متحده، فضای مجازی را از اطلاعات ساختگی پر می‌کردند و دست‌اندرکاران‌شان بیشتر وابسته به دولت روسیه بوده‌اند.

فیس‌بوک، گوگل و توییتر در فاصله کمتر از سه ماه تا انتخابات ۲۰۲۰، می‌کوشند تا با خنثی کردن دخالت خارجی، از تکرار خطاهای گذشته اجتناب کنند.

جک دورسی، مدیرعامل توییتر، در سال ۲۰۱۸ در کنگره گفت: «در برابر گستره عظیم مشکلاتی که به وجود آن‌ها پی برده‌ایم، آماده نیستیم و برای مقابله با آن‌ها امکانات لازم را نداریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم فیس‌بوک و هم توییتر، در واکنش به گزارش ماه آوریل شرکت گرافیکا، حساب‌های کاربری خرابکاران را حذف کرده‌اند.

وکلای حوزه حریم خصوصی خواستار بررسی دقیق‌تر شده‌اند تا مطمئن شوند که همه محتواهای حذف‌شده واقعاً آسیب‌رسان بوده‌اند.

ری والش، متخصص حریم خصوصی در فضای مجازی در شرکت «پروپرایوسی»، به ایندیپندنت گفت: «نگرانی مهم ما این است که مبادا دولت ایالات متحده به گوگل فشار آورده باشد تا محتواهایی را که به نفعش نیست حذف کند، و مهم است بدانیم که چه کسی در این مورد تصمیم‌گیرنده بوده است و چرا.»

«با وجود این، معروف است که چین ارتشی از هرزنامه‌نویسان سایبری دارد که کارشان کمک به پخش اطلاعات ساختگی و پراکندن تخم سردرگمی و تردید در فضای مجازی است. با توجه به این نکته، واضح است که ما صمیمانه مشتاقیم جلو سوء‌استفاده‌ها در فضای مجازی گرفته شود.»

© The Independent

بیشتر از زندگی