قطعنامه آمریکا علیه ایران هفته آینده به رای گذاشته می‌شود

احتمال طرح شکایت واشینگتن از تهران در سازمان ملل

از راست: کلی کرفت، مایک پومپئو و مایک پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا در جلسه سازمان ملل-Don Emmert / AFP

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید، قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران هفته آینده در شورای امنیت سازمان ملل به رای گذاشته می‌شود.

کلی کرفت، نماینده آمریکا در سازمان ملل روز گذشته از ارایه پیش‌نویس جدید این قطعنامه به شورای امنیت خبر داده بود. این قطعنامه خواستار حفظ تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران و پرهیز از ارایه هرگونه تامین مالی، آموزشی یا فنی مربوط به سلاح به ایران است.

بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ که برجام ضمیمه آن است، تحریم‌ سلاح‌های سبک علیه ایران پنج سال پس از اجرای برنامه جامع اقدام مشترک در ۲۷مهرماه سال جاری به پایان می‌رسد.

آمریکا و متحدان‌اش با اشاره به تهدید‌هایی که بنا بر ادعای آنها در نتیجه لغو این تحریم‌ها متوجه امنیت منطقه خواهد شد، خواستار ادامه محدودیت‌ها هستند.

با این حال روسیه و چین دو عضو دایم شورای امنیت که از قدرت وتو برخوردار هستند، بر اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و لغو تحریم‌ها تاکید دارند. مقامات در تهران نیز خواستار لغو تحریم‌ها در موعد مقرر هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

واشینگتن که به متحدانش اطمینان داده تحریم‌های تسلیحاتی را علیه ایران حفظ می‌کند، می‌گوید در صورت مخالفت چین و روسیه با این قطعنامه، به روش دیگری «کار درست» را انجام خواهد داد. از نگاه پومپئو و همفکران او، تمدید تحریم‌های تسلیحاتی اقدامی صحیح است.

واشینگتن پیش‌تر به فعال شدن مکانیسم ماشه در صورت وتوی قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی اشاره کرده بود.

مکانیسم ماشه می‌تواند در مدت ۶۵ روز همه تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را دوباره برقرار کند.

فعال کردن این مکانیسم با توجه به خروج آمریکا از برجام از نگاه مقامات در تهران، مسکو و پکن، امکان‌پذیر نیست. اما واشینگتن معتقد است که به عنوان یک مشارکت‌کننده در برجام، همچنان از این حق برخوردار است.

هرچند گام برداشتن در این مسیر برای ایالات‌متحده آسان نخواهد بود، عواملی مانند در جریان بودن ساز و کار حل اختلاف بین ایران و اروپا، تایید «منشاء ایرانی» سلاح‌های استفاده شده در حمله به عربستان از سوی دبیرکل سازمان ملل و قطعنامه شورای حکام با تمرکز  بر نگرانی‌های ناشی از دسترسی نداشتن بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دو سایت مورد نظر در ایران، می‌تواند به پیشبرد سیاست‌های آمریکا کمک کند.

جمهوری اسلامی این گزارش‌ها را رد می‌کند.

برخی ناظران بین‌المللی بر این باورند که در صورت وتوی قطعنامه پیشنهادی آمریکا در شورای امنیت، شکایت آمریکا از ایران تا پایان ماه جاری میلادی به سازمان ملل ارایه خواهد شد. رویترز در این زمینه می‌نویسد، روسیه در ماه اکتبر ریاست دوره‌ای شورای امنیت را بر عهده می‌گیرد و آمریکا برای اینکه بتواند بازه زمانی ۳۰ روزه در نظر گرفته شده در مکانیسم ماشه را قبل از ماه اکتبر به پایان برساند، باید شکایت خود را تا پایان ماه آگوست ارایه کند.

حتی در صورت عملی شدن این اقدام نیز به نظر نمی‌رسد مقامات تهران باوجود تهدید‌هایی که در گذشته انجام داده‌اند، تا پس از انتخابات آمریکا گزینه‌هایی مانند خروج از پروتکل الحاقی با پیمان منع اشاعه هسته‌ای را اجرا کنند.

بسیاری در تهران امیدوارند دمکرات‌ها پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو در آمریکا باشند تا شاید تجربه‌ای مانند برجام دوران باراک اوباما تکرار شود.

این درحالی است که مواردی مانند تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران از حمایت دو حزبی در مجلس نمایندگان آمریکا برخوردار است و به نظر نمی‌رسد به قدرت رسیدن جو بایدن نیز تغییری در آن ایجاد کند.