افغانستان به دوران ماقبل کرونا برمی‌گردد

از روز چهارشنبه نظام اداری دولت به روال عادی برگشت

دولت افغانستان می‌گوید روند ابتلا به ویروس کرونا در افغانستان رو به کاهش است- WAKIL KOHSAR / AFP

حکومت افغانستان اعلام کرده است که از روز چهارشنبه ۱۵ مرداد ماه، روال کار در افغانستان مانند دوران قبل از کرونا تنظیم می‌شود. بر این اساس کارمندان دولت از روز شنبه الی چهارشنبه با رژیم کاری هشت ساعت از ساعت هشت صبح الی پنج عصر باید کار کنند و روز پنج‌شنبه نیز تا ساعت یک بعد از ظهر ساعت کاری است. به این ترتیب رژیم کاری دولت افغانستان به زمان قبل از کرونا برمی‌گردد. قبل از این ساعات کاری از هشت صبح الی ساعت یک بعدازظهر بود. همچنان نهاد‌های دولتی وظیفه داشتند تا کارمندان‌شان را براساس روز‌های زوج و فرد برای حضور در دفتر‌هایشان تنظیم کنند. دولت گفته است که از روز چهارشنبه ۱۵ مرداد دانشگاه‌های دولتی و خصوصی نیز فعالیتشان را آغاز می‌کنند. با این حال هنوز مدارس سراسر افغانستان همچنان تعطیل‌اند. البته دولت به وزارت معارف (آموزش و پرورش) دستور داده است تا با در نظر گرفتن ویروس کرونا طرح خود را برای آغاز دوباره مدارس به کابینه افغانستان ارائه بدهد. در این راستا حکومت هم به دانشگاه‌ها و هم به نهاد‌های دولتی دستور داده است تا تدابیر بهداشتی را رعایت کرده و در کنار حفظ فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک را نیز از یاد نبرند. همچنان به دانشگاه‌های خصوصی و دولتی دستور داده شده تا دانشجویان در داخل کلاس‌ها کاهش داده شوند و با حفظ فاصله دروس آغاز شود.

طرح دولت افغانستان برای برگشت به دوران عادی زندگی در این کشور در حالی صورت می‌گیرد که جهان همچنان شاهد گسترش این ویروس و افزایش مبتلایان به کووید ۱۹ است. در حال حاضر بیش از ۱۸ میلیون نفر در جهان به این ویروس آلوده شده و بیش از ۷۰ هزار نفر هم در اثر ویروس کرونا مرده‌‌اند. روند ابتلا به ویروس کرونا در کشور‌های مانند آمریکا و هند در حال گسترش است. با این حال دولت افغانستان می‌گوید روند ابتلا به ویروس کرونا در افغانستان رو به کاهش است. براساس تحقیقات تازه‌‌ای که وزارت بهداشت و درمان افغانستان با همکاری سازمانی جهانی بهداشت و دانشگاه جانز هاپکینز انجام داده است، بیش از ۳۱ درصد مردم افغانستان به ویروس کرونا مبتلا شده‌‌اند. جواد عثمانی سرپرست وزارت بهداشت افغانستان روز چهارشنبه در یک نشست خبری اعلام کرد که به صورت تخمینی در حدود ده میلیون نفر در افغانستان به ویروس کرونا مبتلا شده‌‌اند. او گفت که کابل با ابتلای ۵۳ درصد بیشترین سطح ابتلا به این ویروس را داشته است و مناطق مرکزی افغانستان مانند استان‌های غور و دایکندی به دلیل فاصله اجتماعی طبیعی، کمترین میزان ابتلا به این ویروس را داشته‌‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به این ترتیب به نظر می‌رسد که افغانستان وارد مرحله (مصونیت گسترده) شده است و اکثریت شهروندان افغانستان دوره ابتلا به ویروس کرونا را پشت سر گذاشته باشند. وزیر بهداشت افغانستان می‌گوید که حتی ۴۷ درصد کودکان در افغانستان نیز به ویروس کرونا مبتلا شده‌‌اند. اما اکثریت آنان بدون این که علایمی از خود نشان دهند، دوره ابتلا را از سرگذرانده یا به عنوان ناقل ویروس شناخته شده‌‌اند.

با این که دولت افغانستان وارد روال عادی کار اداری در این کشور شده است اما هنوز این کشور در نگاه جامعه جهانی کشوری با ریسک کرونا شناخته می‌شود. افغانستان همچنان در فهرست کشور‌هایی است که نمی‌تواند به کشور‌های حوزه شنگن وارد شود. برای شهروندان کشور‌های اروپایی که به افغانستان وارد شده و برمی‌گردند، در حال حاضر ۱۴ روز قرنطینه در نظر گرفته شده است.

با تمام این اوضاع به نظر می‌رسد مردم افغانستان دوباره به روز‌های عادی زندگی خود برمی‌گردند. هرچند قبل از این و حتی در روز‌های اوج گسترش کرونا مردم در افغانستان آن گونه که وزارت بهداشت توصیه می‌کرد، به این توصیه‌ها عمل نکردند. قرنطینه در افغانستان با این که بیش از دو ماه طول کشید ولی آن چنان مورد اجرا قرار نگرفت. حالا هم قبل از اعلام رسمی دولت مبنی بر برگشتن به روال عادی زندگی در افغانستان، مردم خود به این وضعیت برگشته‌‌اند و جز رسانه‌ها که خبر از ابتلا به این ویروس می‌دهند، در داخل جامعه دیگر سر وصدایی از ویروس کرونا نیست.

بیشتر از