«شستا» مالک جدید فوتبال ایران

آن چه را کی‌روش در جیب خود نگذاشت، حالا توقیف شد

- رئیس سابق فدراسیون فوتبال ایران در کنار مارک ویلتموس سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران- عکس از سایت فدراسیون فوتبال ایران

شاید لازم نباشد اساس‌نامه فدراسیون فوتبال ایران در فیفا تصویب شود، چون احتمال توقیف اموال این فدراسیون هر روز بیشتر می‌شود و ساختمان اداری، پک و کمپ ملی فوتبال شاید به زودی از دست برود. به طعنه بپرسیم فدراسیونی باقی خواهد ماند که اساس‌نامه داشته باشد؟

وقتی مارک ویلموتس پس از کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی ایران شد، کسی فکر نمی‌کرد او در دور مقدماتی مسیر جام جهانی قطر به بازنده‌ای بزرگ تبدیل شود و به رغم شکست‌ها، قرارداد او با فدراسیون فوتبال بحرانی بزرگ در آینده نزدیک باشد. اما قرارداد با ویلموتس به نسبت موقعیت اقتصادی فدراسیون فوتبال آن چنان گزاف بود که فقط پرداخت بخشی از آن، فدراسیون را تا حکم توقیف اموالش گرفتار کرده است.

سال گذشته پیش از بازی ایران با عراق در راهیابی جام جهانی، وقتی فدراسیون هنوز تصمیم داشت با مارک ویلموتس ادامه دهد، مبلغ دو میلیون دلار از مطالبات سرمربی‌اش را با قرض از شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) پرداخت کرد. به گفته مهدی تاج، رئیس وقت فدراسیون فوتبال ستادی به نام مبارزه با تحریم در ایران مصوب کرد که شستا این مبلغ را در اختیار فدراسیون فوتبال قرار دهد. فدراسیون فوتبال با ادعای مسدود شدن مسیر بانکی واریز طلب‌هایش از فیفا به دلیل تحریم‌های بانکی ایران، توانست دو میلیون دلار از شستا دریافت کند، در حالی که کمی بعد روشن شد که فدراسیون فوتبال در آن مقطع طلبی از فیفا نداشت و مبالغی که مسدود بودند درآمدهای باشگاه‌هایی است که پاداش حضور بازیکنان خود در جام جهانی را باید دریافت کنند. فدراسیون هرگز مستندات طلب‌هایش از فیفا را منتشر نکرد و مسؤولان فدراسیون فقط در مصاحبه‌ها مدعی بودند چنین طلبی از فیفا دارند. بر خلاف ادعای تاج، ریاست اکبر ترکان در هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی فرصت این قرض را برای فدراسیون ایجاد کرد. ترکان در دهه ۶۰ رییس هیات فوتبال اصفهان بود و مهدی تاج و محمدرضا ساکت، مدیران اصفهانی فدراسیون فوتبال، در تشکیلات ترکان به مدیریت ورزش در اصفهان وارد شدند.

شستا فرصتی را برای بازگرداندن دو میلیون دلار به حسابش تعیین کرده بود اما بدیهی بود که فدراسیون فوتبال در تاریخ مقرر نمی‌تواند قرض را پس بدهد. شستا که سهام خود را تازگی در بورس عرضه کرده، نمی‌توانست مثل گذشته در مقابل بدعهدی فدراسیون بی‌تفاوت باشد و به همین دلیل با شکایت قضایی علیه فدراسیون فوتبال برای دریافت طلبش اقدام کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی کفاشیان، نایب‌رییس فدراسیون فوتبال همچنان مدعی است که فدراسیون فوتبال از فیفا طلب دارد و به دلیل تحریم‌ها قادر به پرداخت بدهی به شستا نیست: «فدراسیون این پول را دارد ولی حالا نمی‌تواند به ایران بیاورد. وزارت ورزش باید در این زمینه کمک کند تا مشکلات را حل کنیم.» اما کفاشیان توضیح بیشتری نمی‌دهد که رقم دقیق طلب‌های فدراسیون از فیفا چقدر است. فدراسیون در ماه‌های اخیر کمک‌های تازه‌ای را می‌توانست دریافت کند و کمک‌های دیگری نیز در آینده نزدیک به فدراسیون خواهد رسید اما فارغ از موضوع تحریم بانکی، فدراسیون فوتبال نباید هر درآمدی از فیفا را در هر مسیری که خودش تشخیص می‌دهد هزینه کند. فیفا برای کمک به زیرساخت‌ها، کمک به باشگاه‌ها برای آسیب‌های اقتصادی ناشی از شیوع کرونا و مواردی شبیه به این مبالغی را در نظر می‌گیرد و بر چگونگی هزینه شدن این کمک‌ها نظارت می‌کند. کمک برای گسترش زیرساخت‌ها را نمی‌توان برای استخدام مربی خارجی و پرداخت قرض به شستا استفاده کرد اما فدراسیون بی‌توجه به این ضوابط فقط از طلب‌هایش حرف می‌زند.

شستا اگر شکایت خود را پیگیری کند، اموال فدراسیون فوتبال توقیف می‌شوند. فدراسیون فوتبال مالک ساختمانی در خیابان سئول، کمپ تیم‌های ملی و پک است. پک مرکز تخصصی تمرینات و اقامت تیم‌های ملی فوتبال است که با بودجه فیفا و به خواست و با اصرار و پیگیری کارلوس کی‌روش ساخته شد. همان مرکزی که شاید بزرگ‌ترین سرمایه امروز فدراسیون فوتبال باشد و کی‌روش در پاسخ کنایه‌آمیز به منتقدانش درباره پک گفته بود که لباسش چند جیب بزرگ دارد و می‌خواهد ساختمان پک را بعد از پایان قرارداد در جیبش بگذارد و ببرد. کی‌روش رفت، جیب‌های بزرگی هم نداشت و پک را با خودش نبرد اما حالا پک هم می‌تواند از اموالی باشد که بابت پرداخت به ویلموتس توقیف می‌شود. فدراسیون در از دست دادن سرمایه‌هایش هرگز کوتاهی نمی‌کند. شستا را می‌توان با طلب دو میلیون دلاری از فدراسیون، مالک فوتبال ایران دانست و این بحران شدید اقتصادی فدراسیون را تصویر می‌کند.

کاهش ارزش ریال ایران باعث شده که پرداخت بدهی دو میلیون دلاری فدراسیون فوتبال به شستا برای فدراسیون سخت‌تر از گذشته باشد. از روزی که فدراسیون این دو میلیون دلار را از شستا گرفت تا امروز، نرخ دلار در ایران تقریبا دو برابر شده است. فدراسیون فوتبال که برای پرداخت بخشی از قرارداد ویلموتس دچار چنین بحرانی شده است، باید حدود چهار برابر این رقم را در صورت شکست در دادگاه به فیفا پرداخت کند. پرداخت آن مبلغ برای فدراسیون چیزی شبیه غیرممکن است. شاید با پیش‌بینی همین آینده هولناک، مهدی تاج از ریاست فدراسیون فوتبال استعفا داد و با پیش‌بینی همین آینده تصویب اساس‌نامه فدراسیون در فیفا و برگزاری انتخابات برای مدیران امروز اهمیت چندانی ندارد.

بیشتر از ورزش