ادعا درباره تلاش اعضای فدراسیون فوتبال ایران برای اخذ پناهندگی

دبیرکل سابق فدراسیون فوتبال: عده‌ای دنبال رانت، پناهندگی و مهاجرت هستند

ابراهیم شکوری این اظهارات را در صفه اینستاگرام خود مطرح کرده است- عکس از ایلنا

فدراسیون فوتبال ایران که این روزها با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند و با هشدار جدی از سوی فیفا هم روبه‌روست، حالا با یک حاشیه جدید مواجه شده است؛ دبیرکل سابق فدراسیون فوتبال ایران، ابراهیم شکوری که چندی پیش از سمت خود برکنار شد در صفحه اینستاگرام خود از تلاش برخی از اعضای فدراسیون برای پناهندگی و مهاجرت خبر داد.

دبیرکل سابق فدراسیون فوتبال نوشته است: «متاسفانه در مقطعی فیفا چهار ایمیل به فدراسیون فوتبال ارسال کرد که ایمیل‌ها خارج از چارچوب اداری از طریق افرادی به طور سرخود پاسخ داده شد که ناراحتی مسئولین فیفا را در پی داشت و انتخابات فدراسیون را هم دچار مشکل کرد. عده‌ای به واسطه حضور در فدراسیون فوتبال به دنبال ایجاد رانت، پناهندگی و مهاجرت هستند.»

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که حرف و حدیث‌ها درباره انتخاب ابراهیم شکوری برای سمت دبیرکلی فدراسیون با شائبه‌های زیادی همراه بود.

اواخر فروردین‌ماه بود که ابراهیم شکوری از سمت دبیرکلی کنار رفت. بسیاری او را «مهره‌ای تشریفاتی» در فدراسیون فوتبال می‌دانستند که تنها مجری دستورات «محمدرضا ساکت» بود. برکناری ابراهیم شکوری از این مقام ابهامات قانونی فراوانی داشت. در ابتدا اعلام شد که ابراهیم شکوری از سمت خود در فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران استعفا داده است اما این بازیکن سابق فوتبال با حضور در برنامه تلویزیونی «فوتبال برتر» گفته بود که: «من استعفا ندادم بلکه برکنارم کردند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در روزهای اخیر انتقادات از فدراسیون فوتبال به‌خصوص درباره نحوه قرارداد سرمربی سابق تیم ملی یعنی مارک ویلموتس بالا گرفته است؛ بسیاری از خبرگزاری‌های داخلی و حتی برنامه‌های تلویزیونی تیغ تیز انتقاد خود را به سمت مسئولین فوتبال کشور نشانه رفته‌اند.

خبرگزاری مهر در گزارشی با عنوان «ویرانه تاج بر سر فوتبال ایران» به ابعاد «فاجعه‌آمیز» قرارداد با مارک ویلموتس بلژیکی پرداخته است.

در بخشی از این گزارش و در توضیح ابعاد این قرارداد آمده است: «زوایای جدیدی از قرارداد این سرمربی بلژیکی با فوتبال ایران منتشر شده که نشان می‌دهد مسئولان فدراسیون قراردادی به مراتب بدتر از قرارداد کی روش با ویلموتس منعقد کرده‌اند و در صورت بازنده شدن در این پرونده باید میلیاردها تومان ضرر پرداخت کنند.»

براساس این قرارداد مبلغ خالص کل دریافتی ویلموتس از فدراسیون فوتبال ایران تا پایان جام جهانی ۲۰۲۲ قطر ۷ میلیون و ۸۷۵ هزار یورو است که باید به صورت سالانه و هر سه ماه یک قسط به این مربی بلژیکی پرداخت شود. این در حالی ا‌ست که مالیات این مبلغ هم بر عهده فدراسیون فوتبال بوده و این فدراسیون باید اسناد و مدارک کامل پرداخت مالیات را به مارک ویلموتس ارائه دهد.

در این قرارداد قید شده است که اگر فدراسیون بخواهد قرارداد خود را یک‌طرفه و براساس قوانین مورد پذیرش فیفا و دادگاه بین‌المللی ورزش فسخ کند، سرمربی تیم ملی می‌تواند حقوق ثابت سه ماه خود را به عنوان خسارت دریافت کند.

با وجود حاشیه‌های فراوان پیرامون فدراسیون فوتبال و خطر تعلیق این فدراسیون، هنوز هیچ‌یک از مسئولین این نهاد «غیر دولتی» واکنشی به این اتفاقات نشان نداده است. فوتبال ایران در سال‌های گذشته و در میانه‌های دهه هشتاد شمسی به دلیل دخالت نهادهای دولتی در این فدراسیون تعلیق شد. در آن زمان فدراسیون جهانی فوتبال فیفا، اداره امور فوتبال ایران را به یک «کمیته انتقالی» که اعضای آن منتخب خود فیفا بودند، سپرد.

 

بیشتر از ورزش