فعالان حقوق بشر: کایلی مور-گیلبرت به زندان قرچک منتقل شد

«زندان قرچک معمولا به عنوان مجازات برای زندانیان سیاسی در نظرگرفته می‌شود»

کایلی مور گیلبرت از شهریورماه ۱۳۹۷ به اتهام جاسوسی برای کشور بیگانه در زندان اوین به سر می‌برد-عکس از شبکه‌های اجتماعی

کایلی مور-گیلبرت، شهروند استرالیایی-بریتانیایی متهم به «جاسوسی برای اسرائیل»، به گفته فعالان حقوق بشر به زندان قرچک در حومه تهران منتقل شده است.

این استاد مطالعات اسلام در دانشگاه ملبورن باوجود رد اتهامات، از دو سال قبل در سلول انفرادی در زندان اوین به سر می‌برد و فعالان حقوق بشر بارها در مورد وضعیت سلامتی او ابراز نگرانی کردند. کایلی مور نیز در نامه‌های متعددی به وضعیت وخیم جسمی و روحی خود اشاره کرد و از دولت استرالیا خواست به آزادی او کمک کند. او در این نامه‌ها می‌گوید که بارها اعتصاب غذا کرده و نه تنها اتهام جاسوسی را نمی‌پذیرد، بلکه پیشنهاد وزارت اطلاعات برای همکاری را نیز رد کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حالا بی‌بی‌سی به نقل از فعالان حقوق بشر گزارش داده که کایلی مور به زندان قرچک منتقل شده است. زندانی که به گفته کارولین هولی، خبرنگار بی‌بی‌سی به عنوان مجازات برای زندانیان سیاسی در نظر گرفته می‌شود. زندانیان سابق این زندان در توصیف شرایط سخت و غیرقابل تحمل زندان قرچک آن را یک «گرداب» توصیف کرده‌اند.

کایلی مور-گیلبرت، استاد مطالعات اسلام در دانشگاه ملبورن در شهریور ۱۳۹۷، زمانی که برای شرکت در یک کنفرانس اسلام‌شناسی به ایران سفر کرده بود، به اتهام جاسوسی بازداشت شد. پرونده او تا تابستان سال گذشته مسکوت مانده بود، تا اینکه نخست مقامات استرالیا و سپس مقامات قضایی جمهوری اسلامی بازداشت او را تایید کردند.

به گفته قوه قضاییه جمهوری اسلامی او به اتهام جاسوسی برای اسرائیل به ۱۰ سال زندان محکوم شده است.

دولت استرالیا می‌گوید همه تلاش خود را برای آزادی کایلی مور انجام می‌دهد و همواره بر این باور است که این پرونده دور از هیاهوی رسانه‌ای و از طریق کانال‌های دیپلماتیک بهتر حل می‌شود.

هرچند که تجربه دو سال گذشته، نشانه‌ای از موفقیت این استراتژی به همراه نداشته است.