وعده ترامپ برای ممنوع اعلام کردن تیک‌تاک در آمریکا

آمریکا می‌گوید که استفاده گسترده از این برنامه ممکن است برای شهروندان ایجاد خطر کند

گفته می‌شود که این برنامه در آمریکا نزدیک به ۸۰ میلیون کاربر دارد- JIM WATSON, LIONEL BONAVENTURE / AFP

دونالد ترامپ گفته است تیک‌تاک را در آمریکا ممنوع خواهد کرد. او روز شنبه به خبرنگاران گفت که ممکن است «همین امروز» دست به این کار بزند.

وی که در «ایر فورس وان»، هواپیمای اختصاصی رئیس جمهور آمریکا، هنگام بازگشت از فلوریدا صبحت می‌کرد، گفت: «در مورد تیک‌تاک باید بگویم که داریم آن را در آمریکا ممنوع می‌کنیم.»

رئیس جمهورضمن تاکید بر این که چنین اختیاری دارد گفت ممکن است از اختیاراتم در خصوص وضعیت اضطراری اقتصادی استفاده کنم یا یک فرمان اجرایی بدهم. وی افزود: «دستور همین فردا امضا خواهد شد.»

آمریکا در جریان بالا گرفتن تنش‌ها در روابطش با چین، بارها گفته بود که ممنوعیت این برنامه، یا اقداماتی دیگر، را در دستور کار خود دارد. در حالی که تیک‌تاک تأکید دارد که تمام داده‌ها را در خارج از چین نگهداری می‌کند و منکر رابطه نزدیک با دولت چین شده است، آمریکا می‌گوید که استفاده گسترده از این برنامه ممکن است برای شهروندان ایجاد خطر کند.

هند قبلا به دلایلی مشابه اقدام به ممنوع کردن این برنامه کرده و زمانی که در پایان ژوئن از این اقدام خبر می‌داد، دستور تقریبا بلافاصله اجرا شد و برنامه ظرف ۲۴ ساعت غیر قابل بارگذاری و استفاده شد.

گزارش‌های قبلی حاکی از آن بود که آمریکا به جای ممنوع کردن تیک‌تاک، مالک چینی آن، بایت‌دنس، را مجبور خواهد کرد که تیک‌تاک را به یک شرکت آمریکایی بفروشد. مشخص نیست که در صورت انجام چنین معامله‌ای، ممنوع شدن برنامه منتفی خواهد شد یا نه.

مؤسسات مالی و شرکت‌های فناوری بسیاری، از جمله مایکروسافت، در این خرید احتمالی دخیل هستند اما هنوز در مورد این گمانه‌زنی‌ها اظهارنظر نکرده‌اند.

تیک‌تاک با انتشار اطلاعیه‌ای روز جمعه ابراز داشت: «ما در مورد شایعات و گمانه‌زنی‌ها اظهار نظر نمی‌کنیم، اما مطمئن هستیم که تیک‌تاک در طولانی‌مدت به موفقیت می‌رسد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حضور کم‌رنگ شرکت‌کنندگان در گردهمایی انتخاباتی اخیر رئیس جمهور در تولسا تا حدودی به گردن کاربران تیک‌تاک انداخته شده است. گرچه مشخص نیست این افراد عملا چقدر تأثیرگذار بودند، اما گزارش‌های آن زمان می‌گفتند که پست‌هایی در تیک‌تاک منتشر شد که مردم را تشویق می‌کردند با گرفتن بلیط شرکت در گردهمایی کاری کنند که هوادارانی که واقعا قصد شرکت دارند موفق به تهیه بلیط نشوند.

گفته می‌شود که این برنامه در آمریکا نزدیک به ۸۰ میلیون کاربر دارد وبسیاری از آن ها با به اشتراک گذاشتن پست هایی با هشتگ «تیک تاک را نجات دهید» از اپل حمایت کرده اند.

نگرانی کاربران در مورد این برنامه اوایل این ماه در زمانی شدت گرفت که اندک مدتی پس از اظهارات مایک پومپئو، وزیر خارجه، که ممنوعیت برنامه را حتمی دانست، برنامه دیگر مثل قبل کار نکرد. این امر موجب شد بسیاری از کاربران به این باور برسند که تیک‌تاک پیشتر ممنوع شده است.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی