ایرانیان بیشترین خریداران ملک در ترکیه

دریافت اقامت ترکیه دلیل اصلی روی‌ آوردن مردم ایران به خرید املاک در این کشور است

طبق قوانین جدید مصوبه سال ۲۰۱۸، اتباع خارجی با خرید خانه‌ای به ارزش ۲۵۰ هزار دلار و بالاتر می‌توانند شهروندی و تابعیت ترکیه را به دست آورند- OZAN KOSE / AFP

خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داده است در شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ اتباع ایرانی بیشترین خرید ملک را در ترکیه در مقایسه با دیگر اتباع خارجی داشته اند. پس از ایرانی‌ها عراقی‌ها بیشترین خریدار ملک در ترکیه طی سال‌های اخیر بوده‌اند.

به گزارش مرکز آمار ترکیه حتی در دوران همه‌گیری کرونا نیز شهروندان ایرانی به خرید ملک در این کشور ادامه داده‌اند.

 یک مشاور سرمایه‌گذاری و مهاجرت در ترکیه به «ایندیپندنت فارسی» گفته، افزایش خرید ملک توسط شهروندان ایرانی در دوران شیوع کرونا چشمگیر بوده است.

این مشاور سرمایه‌گذاری و مهاجرت در ترکیه می‌گوید: «مباحث بهداشت و درمان ترکیه با شیوع کرونا و عملکرد خوب این دولت در خصوص مهار این ویروس خرید ملک در این کشور میان ایرانی‌ها را افزایش داد. از طرفی افزایش قیمت ملک در ایران در مقایسه با ترکیه موجب سرازیر شدن سرمایه ایرانی‌ها به این کشور شده است. چون وام مسکن در ترکیه با بهره زیر یک درصد (۶۴/. درصد) است».

به گفته این مشاور سرمایه‌گذاری و مهاجرت در ترکیه «یک شهروند ایرانی در ایران هم نمی‌تواند با حدود ۵۰۰ میلیون تومان صاحب خانه شود در حالی که در ترکیه می‌تواند صاحب خانه شده و اقامت ترکیه را بگیرد. از طرفی افزایش تقاضا و رونق ساخت و ساز‌ها در این کشور نیز نشان از رونق بازار مسکن در این کشور دارد. همچنان ایرانی بیشتر متقاضی خرید ملک در این کشور هستند.»

این کارشناس ممنوعیت تمدید چندباره ویزای توریستی از سال ۲۰۲۰ به بعد را یکی از دلایل مهم رونق خرید ملک در ترکیه توسط ایرانی‌ها می‌داند. به گفته او«با قانون جدید دولت ترکیه از سال ۲۰۲۰ توریست‌ها فقط برای یک سال امکان اجاراه خانه در ترکیه را دارند و از سال دوم حق اجاره خانه را در این کشور ندارند. در حال حاضر به همین دلیل این رقم یک به ده شده است. یعنی از هر ده نفر یک نفر شانس اجاره مجدد را دارد. به توریست‌ها اعلام شده است که یک سال در خاک ترکیه توریست بوده‌‌اید و باید تکلیف‌تان روشن شود یا خرید ملک انجام دهید یا اجازه کار بگیرید یا ادامه تحصیل بدهید. ادامه تحصیل بیشتر در مقاطع دانشگاهی و برخی دوره‌های کوتاه‌مدت زبان ترکی است.»

تبلیغ برای خرید ملک در کشورهایی همچون ترکیه و دوبی طی سال‌های گذشته در ایران همواره افزایش چشمگیری داشته است. از شبکه‌های ماهواره‌‌ای گرفته تا روزنامه‌ها و مجلات چاپی در داخل ایران. ولی به تازگی افزیش تبلیغات در این خصوص در فضای مجازی هم بیشتر از گذشته قابل مشاهده است.

سه روش دریافت شهروندی برای ترکیه وجود دارد؛ خرید ملک به مبلغ ۲۵۰ هزار دلار، سپرده ۵۰۰ هزار دلاری در بانک‌های دولتی ترکیه که متقاضیان زیادی در بین ایرانی‌ها دارد و سوم، راه‌اندازی کسب و کار و تولید و ایجاد کارخانه و استخدام ۵۰ نفر ترک. هر کدام باید به مدت ۳ سال ادامه داشته باشد و بعد از ۳ سال می‌توانند خانه و سپرده و کارخانه را باز پس بگیرند ولی شهروندی و گذرنامه ترکیه‌‌ای را همچنان حفظ کنند.

گفته می‌شود حتی شیوع کرونا نیز در اقدام به سرمایه گذاری در خاک ترکیه توسط ایرانی‌ها متوقف نشده است. به گزارش مرکز آمار ترکیه، طی این مدت اتباع ایرانی با خرید دو هزار و ۶۲۸ واحد خانه بزرگ‌ترین گروه خریدار خارجی مسکن ترکیه بوده‌اند و عراقی‌ها، چینی‌ها، آذربایجانی‌ها روس‌ها در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با توجه به شرایطی که ترکیه در منطقه داراست غیر از ایرانیان مردم سایر کشورهای منطقه نیز اقدام به خرید ملک در این کشور می‌کنند. این مشاور سرمایه‌گذاری که تجربه کار برای چندین شرکت مهاجرتی را داراست در این خصوص می‌گوید: «مشتری داشتیم که قصد خرید ۷۰۰ هزار دلار را داشت ولی در مورد خرید ملک شک کرد و به فاصله کوتاهی یک جراح عراقی با مبلغ بالاتری این ملک را خرید. لبنانی‌ها، شهروندان عربستان سعودی و روس‌ها بیشترین مشتری خرید ملک در ترکیه‌اند.»

وی در مورد انواع خرید و فروش ملک در ترکیه می‌گوید: «یکی زیر ۲۵۰ هزار دلار است و یکی بالای ۲۵۰هزار دلار است. در مورد اول خریدار اقامت سرمایه‌گذاری می‌گیرد و بعد از ۵ سال به شرط اینکه ۶ماه از خاک ترکیه خارج نشده باشد می‌تواند برای شهروندی اقدام کند. اما تا الان ۵ سال اتفاق نیفتاده است چون ۲۰۱۸ این قانون تصویب شده است. مدل دیگر خرید ملک بالای ۲۵۰ هزار دلار است که قبلا یک میلیون دلار بود ولی از سال ۲۰۱۸ به رقم ۲۵۰ هزار دلار تبدیل شد. به این صورت که یکی از اعضای خانواده مالک می‌شود و باقی اعضای خانواده اعم از همسر و فرزندان پاسپورت ترکیه را دریافت می‌کنند. حتی می‌توانند این ملک‌ها را اجاره دهند و ضرورتی برای اقامت در خاک ترکیه ندارند. به عنوان شهروند ترکیه می‌توانند از امتیازات شهروند ترکیه بودن برخوردار شوند.»

 خبرگزاری آناتولی در گزارشی نوشته است که به دنبال شیوع کرونا در ترکیه، تمایل اتباع خارجی برای خرید خانه در ترکیه کاهش داشته است؛ به گونه‌‌ای که طبق اعلام مرکز آمار این کشور، در شش ماهه نخست سال میلادی ۲۰۲۰، میزان خرید خانه توسط اتباع خارجی با هدف اخذ اقامت و شهروندی ترکیه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۹ درصد کاهش داشته و به ۱۴ هزار و ۲۶۲ واحد رسیده است. اما همین آمار گویای آن است که کم شدن تمایل برای سرمایه‌گذاری در ترکیه شامل حال شهروندان ایرانی نمی‌شود.

بر اساس آمار منتشر شده توسط مرکز آمار این کشور استانبول محبوب‌ترین شهر برای خرید خانه توسط اتباع خارجی بوده و طی این مدت ۶ هزار و ۹۰۲ مورد از کل معاملات مسکن صورت گرفته توسط اتباع خارجی مربوط به این شهر بوده است. پس از استانبول نیز شهرهای آنتالیا با دو هزار و ۷۰۸ مورد و آنکارا با ۹۶۴ مورد، محبوب‌ترین شهرها برای خرید خانه در ترکیه توسط اتباع خارجی بوده‌اند.

طبق قوانین جدید مصوبه سال ۲۰۱۸، اتباع خارجی با خرید خانه‌ای به ارزش ۲۵۰ هزار دلار و بالاتر می‌توانند شهروندی و تابعیت ترکیه را به دست آورند. از زمان تصویب این قانون، خرید خانه توسط خارجی‌ها در این کشور رونق زیادی گرفته است.

استانبول دارای ۳۶ منطقه شهری و منطقه روستایی است. ۲۵ منطقه در قسمت اروپایی و ۱۴ منطقه در قسمت آسیایی واقع شده است.

بیشتر از