شمار مرگ‌ومیر کرونا در ایران سه برابر خواهد شد

پیش‌بینی کارشناسان داخلی و خارجی در مورد تبعات برگزاری کنکور و مراسم مذهبی در کشوری با بالاترین نرخ مرگ‌ومیر

برگزاری کنکور، هم‌زمان با عید قربان و در آستانه محرم، چشم‌انداز همه‌گیری ویروس کرونا در ایران را وخیم‌تر کرده است-ATTA KENARE / AFP

درحالی‌که یافته‌های جهانی روند افزایشی را در تعداد مرگ‌ومیرهای ناشی از ابتلا به کرونا در ایران نشان می‌دهد و سیستم درمانی کشور از نفس افتاده، کنکور دکترا امروز (پنج‌شنبه) در میان مخالفت‌های بسیار برگزار شد و عزاداری گروهی محرم تعطیل نشد.

این در حالی است که ایرج حریرچی، معاون وزارت بهداشت ایران می‌گوید: «موارد بستری در تهران اوج گرفته که خیلی خطرناک است». به گزارش ایسنا، حریرچی در عین حال هشدار داد، تهران «منشاء آلودگی برای شهرهای دیگر» است و «از هر ۱۴ نفر بیمار مبتلا به کرونا بستری در تهران، یک نفر فوت می‌کند».

کنکور دکترا که از ۹ اسفند ۱۳۹۸ به تعویق افتاده بود، امروز نهم مرداد، با شرکت ۱۷۹ هزار و ۷۰۴  داوطلب برگزار شد. قرار است آزمون کارشناسی ارشد در روزهای ۱۶، ۱۷ و ۱۸ مردادماه و کنکور سراسری در روزهای ۳۰، ۳۱ مردادماه و اول و دوم شهریورماه برگزار شود.

برگزاری کنکور، هم‌زمان با عید قربان و در آستانه محرم، چشم‌انداز همه‌گیری ویروس کرونا در ایران را وخیم‌تر کرده است. به همین دلیل، هیئت‌مدیره مجمع انجمن‌های گروه پزشکی ایران، در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهور، نگرانی شدید خود را ابراز کرده است.

مجمع انجمن‌های گروه پزشکی ایران خواهان ممنوعیت عزاداری گروهی و لغو کنکور شده و هشدار داده که اگر امروز روزانه ۲۰۰ مرگ و دو هزار ابتلا ثبت می‌شود، در صورت عدم رعایت جدی دستورالعمل‌ها، در سه ماه آینده شمار جان‌باختگان کرونا تا یک هزار و ۶۰۰ مرگ در روز افزایش خواهد یافت.

در این نامه به محدوديت‌های شديد در زيارت خانه خدا، كعبه، اشاره شده که نمايانگر ضرورت تعطيلی كليه مناسک دينی تجمعی من‌جمله مراسم ايام محرم است.

اطلاعاتی که دیروز در وب‌سایت Pharmaceutical-technology منتشر شد هم نگرانی‌های موجود درباره افزایش چشمگیر مرگ‌ومیر ناشی از کرونا را در ایران تائید می‌کند.

این نشریه با اشاره به این‌که موارد مرگ‌ومیر در دومین دوره همه‌گیری ویروس کرونا در ایران به‌طور چشمگیری بیشتر از دیگر کشورهاست، آورده است: «این اتفاق می‌تواند به دلیل فشار طولانی‌مدت بر سیستم سلامت، و هم‌چنین محدودیت‌های دسترسی بخش بهداشت و درمان و بیمه اجتماعی باشد.»

پس از نخستین موج ویروس کرونا که در اواسط ماه اردیبهشت ۱۳۹۹ اتفاق افتاد، ایران اکنون شاهد دومین موج این ویروس است. به نوشته این وب‌سایت دارویی تصریح کرده است: «در جریان دومین موج، کشورهایی که در دسترسی به امکانات درمانی و رفاهی دچار نابرابری هستند، شاهد نرخ مرگ‌ومیر بیشتری هستند.»

در ادامه مطلب Pharmaceutical-technology آمده است: «برداشتن سریع تدابیر قرنطینه از سوی دولت ایران، یکی از دلایل گسترش بیشتر این ویروس در کشور شده است. همچنان که در آمریکا شمار موارد ابتلای روزانه پس از یک دوره کاهش، دوباره افزایش یافت و مراکز ویروس از مناطق شمالی به مناطق جنوبی کشور انتقال یافت، در ایران هم مراکز ویروس تغییر یافته است. اما شرایط در ایران به‌این‌ترتیب بوده که مراکز ویروس از استان‌های مرکزی به مناطق فقیرتر و دور از دسترس منتقل شده است. ویروس کرونا در حال حاضر گوشه و کنار ایران را فراگرفته است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درحالی‌که روند جهانی نشان می‌دهد بعد از شوک اولیه و مرگ‌ومیر بالا، روند مرگ‌ومیر در همه کشورها، حتی سوئد که هیچ قرنطینه رسمی اعلام نکرده، در حال کاهش است، ایران با افزایش تعداد مرگ‌ومیر روزانه مواجه شده است.

این وب‌سایت تخصصی حوزه دارو آورده است که روند کنونی ایران می‌تواند نتیجه خستگی سیستم سلامت از ماه فوریه تاکنون باشد. علاوه بر این، انتقال مراکز همه‌گیری به مناطقی که منابع و تعداد تخت‌های بیمارستانی کم است، احتمالاً یکی از دلایل تعداد بالای مرگ‌ومیر در موج دوم است.

در ادامه این مطلب آمده است: «کمبود امنیت اجتماعی و توزیع نامتوازن ثروت در ایران، افراد مسن و آسیب‌پذیر را مجبور به کار در محیط‌های پرخطر کرده و آن‌ها را در معرض خطر بیشتری قرار داده است. داده‌های جهانی و همه‌گیرشناسی حاکی از آن است که باید تعداد بیشتر مرگ‌ومیر و شرایط ناپایدارتری را در ایران انتظار داشت.»

بیشتر از