افزایش نگرانی‌ها نسبت به سرنوشت معترضان بازداشتی در اصفهان

سازمان حقوق بشر در ایران: تماس پنج معترض محکوم به اعدام با خانواده‌ها قطع شد

مردم در اعتراض مسالمت‌آمیز بزرگراهی در اصفهان را مسدود کردند، ۱۶ نوامبر ۲۰۱۹/AFP

فعالان حقوق بشر با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت پنج معترض بازداشتی در اصفهان، اعلام کردند که تماس آنها با خانواده‌ها قطع شده است.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که خانواده این افراد شب گذشته برای اطلاع از وضعیت آنها در مقابل زندان مرکزی اصفهان تجمع کردند.

پیش از این خبرهای متناقضی در مورد تایید حکم اعدام هشت معترض که در جریان اعتراض‌های مردمی‌ ماه ۱۳۹۶ و آبان‌ماه ۱۳۹۸ در اصفهان بازداشت شده بودند، منتشر شده بود. در حالی که برخی فعالان حقوق بشر و منابع خبری از تایید حکم اعدام آنها خبر داده بودند، ایرنا به نقل از روابط عمومی دادگستری استان اصفهان «تایید اجرای حکم از سوی مراجع عالی قضایی» را تکذیب کرد.

البته رئیس‌کل دادگسرتی استان اصفهان قبلا از صدور حکم «فساد فی‌الارض» برای هشت نفر از معترضان خبر داده بود که معمولا به معنی حکم «اعدام» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکنون سازمان حقوق بشر در ایران می‌گوید، تماس محمد بسطامی، مهدی صالحی، هادی کیانی، عباس محمدی و مجید نظری با خانواده‌ها قطع شده و «نگرانی شدیدی نسبت به احتمال اجرای مخفیانه حکم اعدام» برای آنها وجود دارد.

پیش از این هرانا، گزارش داده بود برای این پنج نفر حکم دو بار اعدام و پنج سال حبس تعزیری صادر شده است.

این در حالی است که تایید حکم اعدام سه جوان بازداشتی دیگر در جریان اعتراض‌های آبان ۹۸، اخیرا واکنش وسیعی بین ایرانیان، کاربران شبکه‌های اجتماعی، فعالان حقوق بشر و رهبران جهان به دنبال داشت.

پس از این اعتراض‌ها با هشتگ اعدام نکنید (#اعدام_نکنید) بود که وکلای امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی توانستند به پرونده آنها دسترسی پیدا کنند.

بیشتر از