ملاقات خلیل‌زاد و مقامات افغانستان با دستور کار مذاکرات بین‌الافغانی

استقبال خلیل‌زاد از اعلام‌ آتش‌بس سه روزه و ابراز امیدواری نسبت به ادامه آن

دیدار هیات آمریکایی و مقامات عالی افغانستان در ارگ ریاست‌جمهوری-عکس از فیس‌بوک ارگ

زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان، پس از دیدار با رهبران طالبان در دوحه وارد کابل شد و در روز نخست سفرش به پایتخت افغانستان، با رهبران سیاسی افغانستان دیدار و گفتگو کرد.

آقای خلیل‌زاد شام روز چهارشنبه با حضور سرپرست سفارت آمریکا و فرمانده کل نیروهای آمریکایی در این کشور، با اشرف غنی، رئیس جمهور، عبدالله عبدالله، رئيس شورای عالی مصالحه، حامد کرزی، رئيس جمهور پیشین، معاونان ریاست جمهوری، مشاور امنیت ملی و رئیس هیئت مذاکره کننده صلح افغانستان در ارگ ریاست جمهوری ملاقات کرد.

کاخ ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید در این دیدار مقام‌های آمریکایی و افغان درباره «کار روی تمدید آتش‌بس و یا کاهش خشونت، آغاز مذاکرات مستقیم بین دولت جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان و تبادل زندانیان» بحث و تبادل نظر کردند.

گروه طالبان در آستانه عید قربان با دولت افغانستان آتش بس سه روزه اعلام کرد که از فردا (جمعه) شروع می شود.

از سوی دیگر، سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر اعلام کرده است که شورشیان در نظر دارند به عنوان حسن نیت تمام زندانیان باقی مانده دولت افغانستان را تا روز عید قربان از بند آزاد کنند. براساس توافق آمریکا با طالبان، هزار زندانی دولت افغانستان که در قید طالبان هستند، آزاد می‌شوند. از طرف دیگر آقای شاهین از دولت افغانستان خواسته که براساس توافق دوجانبه طالبان و آمریکا، ۵۰۰ زندانی باقی‌مانده از فهرست زندانیان طالبان را نیز آزاد کند.

نشانه‌هایی وجود دارد که اشرف غنی، رئيس جمهور افغانستان برای شروع مذاکرات مستقیم بین دولت و طالبان، این شرایط را برآورده کند.

جزئیات بیشتر از دیدار آقای خلیل‌زاد با رئيس جمهور افغانستان منتشر نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما او پیش از دیدار با آقای غنی به کاخ سپیدار رفت و با عبدالله عبدالله رئيس شورای عالی مصالحه دیدار و گفتگو کرد.

شورای عالی مصالحه ملی می‌گوید که هدف از این سفر خلیل‌زاد، آمادگی‌ برای گفت‌وگوهای بین‌الافغانی، چگونگی رهایی آخرین گروه از زندانیان طالبان و جست‌وجوی راه‌ها برای عملی شدن توافق‌نامه صلح میان امریکا و طالبان است.

از سوی دیگر، آقای خلیل‌زاد پیش از رسیدن به کابل در رشته تویئتی ابراز امیدواری کرد که سه روز آتش بس گام مهمی برای نزدیک شدن به آتش‌بس دايمی در افغانستان باشد.

پیشتر نیز طالبان اعلام کرده بودند که در صورت تکمیل روند آزادی پنج هزار زندانی، حاضرند مذاکرات بین‌الافغانی را پس از عید قربان شروع کنند.

آقای خلیل‌زاد بارها از دولت افغانستان خواسته که برای زمینه سازی گفتگوهای صلح به آزادی زندانیان طالبان اقدام کنند و اگر در جریان این سفرش که کمتر از ۱۰۰ روز تا انتخابات ریاست جمهوری‌ آمریکا انجام می‌شود بتواند به این هدف دست یابد، دستاورد بزرگی برای دونالد ترامپ خواهد داشت.

با تمام این امیدواری‌ها به شروع مذاکرات بین‌افغانی، به نظر می‌رسد روند این مذاکرات به شدت پیچیده و زمان‌بر خواهد بود؛ روندی که با تمام فشار آمریکا در اوج بحران کرونا با بیش از پنج ماه تاخیر شروع می‌شود، هیچ ضمانتی نیست که به سادگی جلو برود و به نتیجه برسد.

موضوعات جنجالی و حل نشده ای فراوانی در جریان مذاکرات بین‌الافغانی وجود دارد و خیلی از کارشناسان باور دارند که حتی اگر این مذاکرات در آینده نزدیک شروع شود، دست کم سه سال طول خواهد کشید که به نتیجه‌ای برسد.

یکی از موضوعات ادامه خشونت‌ها و تلفات انسانی است که در نتیجه بمبگذاری و حملات طالبان جان هزاران نفر را گرفته است.

اشرف غنی، رئيس جمهور کشور هفته جاری گفت که حتی پس از امضای توافقنامه صلح بین طالبان و آمریکا، بیش از ۱۰ هزار و ۷۰۰ نیروی دولتی از سوی طالبان کشته و یا مجروح شده‌اند.

بیشتر از