دانشمندان دلیل از دست رفتن حس بویایی در بیماران کرونایی را کشف کردند

ویروس کرونا به سلول‌های وابسته به حس بویایی «یاخته‌های عصبی» حمله می‌کند

دانشمندان در نهایت شگفتی کشف کردند یاخته‌های عصبی که بو را تشخیص می‌دهند و به مغز منتقل می‌کنند نسبت به این بیماری آسیب‌پذیر نیستند- Koen Van WEEL / ANP / AFP

دانشمندان کشف کردند چرا ویروس کرونا باعث از دست رفتن حس بویایی در بعضی از بیماران می‌شود.
از دست دادن موقت حس بویایی، یا بیماری نابویایی، یکی از اولین و رایج‌ترین نشانه‌های گزارش شده کووید-۱۹ است.
دانشمندان می‌گویند این نشانه «ویرانگر» بیماری یکی از بهترین موارد پیش‌بینی کننده آن در مقایسه با سایر نشانه‌های کاملا شناخته شده آن، مانند سرفه و تب است.
اما دلیل واقعی از دست رفتن حس بویایی در بیماران کووید-۱۹ تاکنون نامشخص بود.
محققان دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد در ایالات متحده تشخیص دادند کدام یک از سلول‌هایی که معمولا برای استشمام استفاده می‌شوند بیشتر از همه نسبت به عفونت سارس-کوو-۲ که ویروس عامل بیماری کووید-۱۹ است، آسیب‌پذیرند.
آن‌ها در نهایت شگفتی کشف کردند یاخته‌های عصبی که بو را تشخیص می‌دهند و به مغز منتقل می‌کنند نسبت به این بیماری آسیب‌پذیر نیستند.
به جای آن، در این تحقیق دریافتند که این بیماری به سلول‌های وابسته به حس بویایی این یاخته‌های عصبی حمله می‌کنند.
دکتر ساندیپ رابرت داتا، استادیار عصب‌شناسی در دانشکده پزشکی هاروارد و یکی از نویسندگان این تحقیق گفت این کشفی مثبت است چرا که نشان می‌دهد در بیشتر موارد کووید-۱۹ از دست دادن حس بویایی احتمالا دائمی نیست.
او گفت: «یافته‌های ما حاکی از آن است که ویروس کرونای جدید نه با سرایت به یاخته‌های عصبی بلکه با تحت تاثیر قرار دادن سلول‌های اطراف آن‌ها باعث تغییر حس بویایی در بیماران می‌شود. به نظرم این خبری خوب است چون به محض مداوا شدن عفونت به نظر نمی‌رسد نیازی به جایگزین کردن یاخته‌های عصبی وابسته به حس بویایی یا بازسازی آن‌ها باشد.»
اما او افزود: «البته ما به اطلاعاتی بیشتر و درکی بهتر از این روند نیاز داریم تا بتوانیم این نتیجه را تایید کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


اکثر بیماران کووید-۱۹ تا حدی نابویایی را تجربه می‌کنند ولی در اکثر موارد این وضعیت موقتی است.
تیم تحقیقات امیدوار است نتایج پژوهش آن‌ها به تلاش‌ها برای درک دلیل از دست رفتن حس بویایی در بیماران کووید-۱۹ کمک کند که می‌تواند به ساخت درمانی برای بیماری نابویایی منجر و باعث شود آزمایش‌هایی پیشرفته بر اساس بویایی برای تشخیص این بیماری طراحی شود.

دکتر داتا گفت: «به نظر می‌رسد نابویایی فقط پدیده‌ای موقتی و گذرا باشد ولی می‌تواند برای دسته کوچکی از مردم بیماری ویرانگری باشد وقتی در آن‌ها ادامه می‌یابد. این وضعیت می‌تواند تبعات جدی روانی همراه داشته باشد و حتی می‌تواند برای سلامت عمومی دردسرساز شود اگر با جماعت روبه‌فزونی سروکار داشته باشیم که حس بویایی خود را برای همیشه از دست داده‌اند.»
این تحقیق در ژورنال علمی ساینس ادونسز (Science Advances) منتشر و توسط سایر کارشناسان بررسی شده است.

© The Independent

بیشتر از زندگی