کرونا در پرو؛ نگرانی از ناپدید شدن بیش از ۹۰۰ زن

پرو بالاترین میزان خشونت را علیه زنان در آمریکای لاتین دارد

طبق برآورد سازمان ملل یک‌سوم زنان پرو دچار خشونت فیزیکی یا جنسی از طرف شریک زندگی‌شان هستند - Ernesto BENAVIDES / AFP

مقامات پرو هشدار دادند از زمان آغاز قرنطینه سراسری کرونا در این کشور بیش از ۹۰۰ زن و دختر گم شده‌اند و این نگرانی وجود دارد که جان‌شان را از دست داده باشند.
به گفته الیانا ریوولار رییس گروه حقوق زنان در اداره ملی بازرسی ویژه ۷ درصد گم‌شدگان را دختران تشکیل می‌دهند.
خانم ریوولار می‌گوید از ۱۶ مارس تا ۳۰ ژوئن گم شدن ۹۱۵ زن را در پرو گزارش داده‌اند و افزود این نگرانی وجود دارد که دیگر زنده نباشند.
پرو یکی از کشورهای آمریکای لاتین است که بیش‌ترین لطمه را از ویروس کرونا دیده است به طوری که بیش از ۳۸۴ هزار نفر به کرونا مبتلا شده‌‌اند و کرونا جان ۱۸ هزار و ۲۲۹ نفر را گرفته است.
این کشور برای مهار کردن شیوع کووید ۱۹ یکی از طولانی‌ترین و سخت‌گیرانه‌ترین قرنطینه‌های سراسری در جهان را از ۱۶ مارس تا پایان ماه ژوئن به اجرا درآورد.

جکی هانت از سازمان غیردولتی «عدالت هم‌اکنون» که برای تقویت حقوق زنان و دختران فعالیت می‌کند، در مصاحبه با ایندپندنت گفت شمار زنان و دخترانی که در پرو گم می‌شوند «حیرت‌آور و وحشتناک» است.
او افزود: «پرو دارای یکی از بالاترین میزان خشونت علیه زنان در آمریکای لاتین است و همه‌گیری کرونا به اوضاع وخیم قبلی دامن زده است. دولت پرو باید در برنامه‌های مقابله با کووید۱۹ به آسیب‌پذیری‌های خاص زنان و دختران هم توجه داشته باشد. در اجرای قانون علیه خشونت خانگی و دیگر شکل‌های خشونت جنسیتی باید سخت‌گیری کرد و قوه قضایی باید تحقیق و پیگیری پرونده‌ها را از منظر جنسیتی انجام دهد.
سرزنش کردن قربانی که معضلی فراگیر است، فرهنگ مجازات نکردن متخلفان را تقویت می‌کند و به رسیدگی ویژه نیاز دارد. نابرابری‌ها و تبعیض‌ها با ریشه‌های عمیق، خشونت علیه زنان و دختران را عادی‌سازی می‌کند و مقامات پرو باید برای رفع آن‌ها نیز اقدامات بیشتری انجام دهند. غفلت در این زمینه نباید به بهانه همه‌گیری کرونا افزایش یابد. بلکه باید کوشش بیشتری کرد و نشان داد که حتی در دوران بحران هم خشونت جنسیتی مجاز نیست.
زن‌کشی مختص پرو نیست و زنان و دختران در تمامی کشورهای جهان و تمامی فرهنگ‌ها و جوامع در معرض خشونت‌اند. همه‌گیری کووید۱۹ به جهانیان نشان داد خشونت مردان علیه زنان همچنان دامن‌گستر است مگر آن که مقامات با آن جدی برخورد کنند و متخلفان را تحت پیگرد قرار دهند. اکنون که جهانیان از گستردگی و وخامت خشونت خانگی آگاه شده‌ان، باید به صورت هماهنگ برای جلوگیری و رسیدگی وارد میدان شوند و به متخلفان کیفر دهند.»
طبق برآورد سازمان ملل یک‌سوم زنان پرو دچار خشونت فیزیکی یا جنسی از طرف شریک زندگی‌شان هستند.
آگاهی نسبت به خشونت جنسیتی در سال‌های اخیر در این کشور افزایش یافته است و در سال ۲۰۱۸ هزاران نفر در مخالفت با آن دست به تظاهرات خیابانی زدند.
به گزارش سازمان ملل آمریکای لاتین در جهان دارای بالاترین میزان زن‌کشی به معنای کشتن زنان با انگیزه جنسی است و طبق برآوردها سالانه حدود ۲۰ میلیون زن در این منطقه تحت خشونت جنسی و فیزیکی قرار می‌گیرند.

از زمان همه‌گیری کرونا که دولت‌ها ناچار شدند قرنطینه‌های سراسری برقرار کنند خشونت خانگی نیز در آمریکای لاتین افزایش یافته است.

© The Independent

بیشتر از جهان