کفتارهای گرگ‌نما یک میلیون و ۴۰۰ هزار سال پیش در قطب شمال زندگی می‌کردند

بررسى دندان‌های فسيل شده نشان می‌دهد این کفتارها از گوشت ماموت پشمی تغذیه می‌کردند

عکس تزئینی است- AFP

به گفته پژوهشگرانی که یک جفت دندان فسیل شده را شناسایی کرده‌اند، کفتارهای درنده عصر یخبندان یک میلیون و ۴۰۰ هزار سال پیش، در منطقه قطبی کانادا گشت می‌زدند. این دندان‌ها در سال ۱۹۷۳ در سرزمین یوکان پیدا شده‌ و اکنون مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

«کفتارهای دونده» با شکار از گله‌های اسب‌ها و گوزن‌ها، و نیز خوردن لاشه‌های ماموت‌های پشمی یا گربه‌های دندان خنجری در استپ‌های نیمه یخ زده گسترده، به حیات خود ادامه می‌دادند.

 بر اساس گزارشی که در نشریه «اوپن کواترنری» منتشر شده، دندان‌های اسرارآمیز که بیش از ۴۰ سال در گنجه‌های موزه خاک می‌خورد و‌کسی نمی‌دانست چیست، نخستین سندی است که نشان می‌دهد کفتارهای بسیار انعطاف پذیری که به اندازه گرگ بودند، در نواحی قطبی آمریکای شمالی زندگی می‌کردند.

پژوهشگران می‌گویند دندان‌های فسیل شده به کفتارهای شکارچی که بین ۸۵۰ هزار و یک میلیون و ۴۰۰ هزار سال پیش قطب را زیر پا می‌گذاشتند تعلق دارد.

دکتر جک تسنگ، دیرین شناس ارشد در دانشگاه بوفالو می‌گوید این یافته‌ها شکاف مهمی را که در دانسته‌های دانشمندان از چگونگی رسیدن کفتارها به آمریکای شمالی وجود داشت، پر می‌کند.

به گفته او:«فسیل‌های این نوع کفتارها در آفریقا، اروپا و آسیا، و نیز در ایالات متحده آمریکا پیدا شده است. اما این حیوانات از کجا و چگونه به آمریکای شمالی رسیدند؟ دندان‌هایی که ما مطالعه کردیم، هرچند دو عدد بود، پاسخگویی به این پرسش‌ها را آغاز می‌کند».

استخوان‌ها حاکی است که کفتارهای باستان از طریق تنگه برینگ وارد آمریکای شمالی شدند، گذرگاهی که در دوره‌های پایین بودن سطح آب دریا، آسیا را به آمریکای شمالی وصل می‌کند. طبق این ارزیابی‌ها از آنجا، حیوانات به طرف جنوب به سوی مکزیک به راه افتاده‌اند. تاریخی که نخستین کفتارها وارد آمریکای شمالی شدند، به حدود پنج میلیون سال پیش باز می‌گردد.

دکتر تسنگ می‌گوید:«این شواهد و مستندات نادر درباره کفتارها در قطب، شکاف عظیمی را پر می‌کند. ما  انتظار پیدا کردن شواهدی مبنی بر عبور آنها از قاره ای به قاره دیگر را داشتیم، اما تا حالا مدرک ثابت کننده‌ای در کار نبود». نخستین دندان سال ۱۹۷۷ پیدا شد و دندان چندی بعد از دندان اول کشف شد. این دندان‌ها نخستین فسیل‌های شناخته شده کفتارهاست که در قطب پیدا می‌شود.

این جفت دندان در مجموعه‌های موزه طبیعی کانادا در اوتاوا از نظرها دور مانده و از یاد رفته بودند، تا آنکه دکتر تسنگ یادداشت‌هایی در تشریح دندان‌های اسرارآمیز کشف کرد. او به موزه رفت و به سرعت تشخیص داد که این دندان‌ها به چه گونه‌ای تعلق دارند. پیدا شدن صدها نمونه در مکان‌هایی در سراسر نیمکره شمالی نشان می‌دهد کفتارهای در دوران باستان ترکیب خانوادگی متنوعی داشتند. کفتارها حدود ۲۰ میلیون سال پیش در اروپا یا آسیا پدیدار شدند. بعدها به طرف آفریقا به راه افتادند و شمار کوچکی به آمریکای شمالی رسیدند.

کفتارهای اولیه پاهایی بلندتر و یک اندازه‌تر نسبت به کفتارهای امروز داشتند و جمجمه‌شان هم کوچکتر بود که همین آنها را بیشتر به گرگ شبیه می‌کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان