برایان هوک: لغو تحریم‌ تسلیحاتی ایران درگیری‌های منطقه را شدیدتر می‌کند

«هیچ‌کس معتقد نیست که ایران باید بتواند آزادانه سلاح خرید و فروش کند»

برایان هوک، نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران-Mazen Mahdi / AFP

برایان هوک، نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران بار دیگر با ترغیب شورای امنیت به تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران، گفت که لغو این تحریم‌ها به معنی شدت گرفتن درگیری‌ها در منطقه خواهد بود.

هوک با اشاره به اینکه با رهبران منطقه و جهان در این زمینه گفتگو کرده،‌ تاکید کرد که هیچ یک از معتقد نیست که ایران باید بتواند به طور آزادانه سلاح، موشک و تجهیزات جنگی خرید و فروش کند.

تحریم‌های تسلیحات متعارف بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ که برجام ضمیمه آن است پنج سال پس از اجرای آن در ۲۷ مهرماه سال جاری به پایان می‌رسد. آمریکا و متحدانش قصد دارند از لغو این تحریم‌‌ها جلوگیری کنند و هم اکنون قطعنامه پیشنهادی واشینگتن برای تمدید این تحریم‌ها در شورای امنیت به گردش درآمده است. روسیه و چین، دو عضو دایم شورای امنیت که رای وتو در اختیار دارند، به طور شفاهی با تمدید تحریم‌ها مخالفت کرده‌اند.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هوک با اشاره به امکان خرید و فروش سلاح برای ایران در صورت شکست شورای امنیت در تمدید تحریم‌ها گفت: «تصور کنید در این صورت چه بر سر منطقه خواهد آمد. بحران در کشورهایی مانند سوریه و یمن به طور حتم شدت می‌گیرد.»

جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی تحت فرمانش یکی از بازیگران کلیدی در سوریه و یمن به شمار می‌رود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اخیرا آمریکا اعلام کرده محموله دیگری از سلاح که ادعا می‌کند از ایران راهی یمن بوده را توقیف کرده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز در بیانیه‌ای «منشاء ایرانی» سلاح‌های استفاده شده در حمله‌ به تاسیسات نفتی عربستان سعودی را تایید کرده است.

مقامات در تهران این اتهام‌ها را رد کرده و ادعا می‌کنند با برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ پایبند بوده‌اند و تحریم‌های تسلیحاتی باید در موعد مقرر لغو شود.

این در حالی است که به گفته هوک،‌ آمریکا پروژه‌ای را در دست دارد که هدف آن ترغیب همه اعضای دایم و غیردایم شورای امنیت به حمایت از قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران است.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به الشرق‌الاوسط گفت، علاوه بر رایزنی‌هایی که تا کنون داشته،‌ به کشورهای منطقه و اروپا سفر می‌کند و به آنها در مورد تهدید‌های ناشی از لغو این تحریم‌ها هشدار می‌دهد.

هوک تاکید کرد که لغو تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران به معنی صادرات بیشتر سلاح از ایران به سوی یمن، عراق، سوریه و لبنان و مجهزتر شدن گروه‌های شبه‌نظامی مانند حزب‌الله و حماس است.

واشینگتن‌ پیش از این اعلام کرده بود در صورتی که قطعنامه تمدید تحریم‌ها در شورای امنیت موفق نشود، مکانیسم ماشه را فعال می‌کند که می‌تواند به بازگشت همه تحریم‌های بین‌المللی منجر شود.

تهران با اشاره به خروج آمریکا از برجام، امکان استفاده از این مکانیسم از سوی واشینگتن را زیر سئوال برده است. با این حال عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه به طور شفاف از احتمال بازگشت تحریم‌های بین‌المللی سخن گفته است.