پلیس اسپانیا کوزه‌های دو هزار ساله را در یک ماهی‌فروشی کشف کرد

گارد ملی اسپانیا می‌گوید که این مجموعه می‌تواند «میراثی ارزشمند» باشد

گارد ملی می‌افزاید که کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که ممکن است این کوزه‌ها بقایای  یک کشتی غرق شده به غارت برده شده باشند - Photo : Civil Guard

یک مجموعه شگفت‌انگیز از کوزه‌های عهد روم باستان که تصور می‌شود قدمت آن به ۲۰۰۰ سال پیش برسد، کشف شده است. پلیس این مجموعه را در جریان بازرسی‌های معمول، در یک ماهی فروشی در منطقه «آلیکانته» اسپانیا کشف کرده است. 

این کوزه‌ها که به «آمفورا» معروفند (کوزه‌های بلند که در ناحیه گردن به دو دسته متصلند) با ته باریک، برای حمل مایعات، از جمله شراب و روغن زیتون، استفاده می‌شدند.

گارد ملی اسپانیا می‌گوید که این مجموعه می‌تواند «میراثی ارزشمند» باشد. به گفته گارد ملی، «یکی از این کوزه‌ها به خاطر اختصاصی بودن آن بسیار مهم است.»  

گارد ملی هم‌اکنون مشغول بازپرسی صاحب ماهی‌فروشی و پسرش به عنوان «مرتکبان جرم احتمالی علیه میراث تاریخی» است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما نشریه اسپانیایی «لا وَنگاردیا» گزارش داده است که صاحب ماهی‌فروشی و پسرش گفته‌اند که آن کوزه‌ها را هنگام ماهیگیری یافته‌اند و برای تزئین به مغازه‌شان آورده‌اند. 

گارد ملی اسپانیا می‌گوید که پس از کشف این مجموعه در جریان بازرسی انبار و عرضه ماهی یخزده در آن فروشگاه، کلیه اقلام آن برای حفاظت و تصدیق اصلیت به موزه دریایی محلی «سانتا پوُلا» منتقل شده است. 

گارد ملی گفته است که این موزه قطعات مختلف این مجموعه را با دقت و کامل معاینه و آزمایش کرده است و به این نتیجه رسیده است که «در مراحل مقدماتی و طبق نظر کارشناسان، این ۱۳ کوزه سرامیک احتمالا متعلق به قرن اول میلادی هستند. این آثار (از نظر کیفیت) در شرایطی متفاوت قرار دارند. علاوه بر کوزه‌ها، یک لنگر (کوچک) فلزی احتمالا متعلق به قرن هجدهم، و یک پلاک از سنگ آهک با کنده‌کاری «ای اس تی ای» (ESTE) روی آن‌ها نیز یافت شده است.» 

گارد ملی می‌افزاید که کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که ممکن است این کوزه‌ها بقایای  یک کشتی غرق شده به غارت برده شده باشند و اکنون در چارچوب قوانین میراث دریایی، حفاظت خواهند شد.

آن ها همچنین می‌گویند که شاید این کوزه‌ها در راه انتقال به روم و حاوی روغن زیتون بوده‌اند که یک کالای بازرگانی معمول از این شبه‌جزیره و از طریق بندر بازرگانی «پورتوس لیسیتانوس» (امروزه به نام سانتا پولا شناخته می‌شود) بوده است.   

به گفته پلیس، کوزه‌های مشابه دیگری هم (در آن دوران) برای حمل شراب و سس ماهی استفاده می‌شده است.

«این کوزه‌ها برحسب شکل‌شان می‌توانسته‌اند به عنوان ظروف نگاهداری و حمل این مواد استفاده شوند.» 

گارد ملی اسپانیا همچنین می‌گوید که ماهی‌فروش و پسرش را به اتهام جرم علیه میراث تاریخی و تصاحب اشیایی که می‌دانسته‌اند منبع آن غیرقابل اتکا یا غیرقانونی است، تحت پیگرد قرار داده‌اند.

© The Independent

بیشتر از زندگی