تروریست ایرلندی از آمریکا اخراج شد

دارسی مک‌منامین بر اساس توافق جمعه نیک آزاد شده بود و دست‌کم از سال ۲۰۰۷ به صورت غیرقانونی در ایالات متحده به سر برده است

بیل کلینتون (راست) و تونی بلر در امضای توافق جمعه نیک نقش کلیدی داشتند و در بیستمین سالگرد آن هر دو به ایرلند شمالی سفر کردند-PAUL FAITH / AFP

اداره مهاجرت ایالات متحده یک عضو ارتش جمهوری‌خواه ایرلند را که به دلیل اعمال تروریستی محکوم شده بود پس از آن که مشخص شد در ماساچوست زندگی می‌کند از این کشور اخراج کرد.

طبق اعلام اداره سازمان مهاجرت و گمرک نیوانگلند، دارسی مک‌منامین ۴۴ ساله پس از رد شدن تقاضای تجدید نظر وی برای ادامه اقامت در بوستون به ایرلند برگردانده شده است.

مک‌منامین زمانی که ۱۸ سال داشت به دست داشتن در حمله خمپاره‌ای سال ۱۹۹۳ به پاسگاه پلیس سلطنتی اولستر واقع در اوماگ در حدود ۹۵ کیلومتری غرب بلفاست در ایرلند شمالی متهم شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مک‌منامین و دومنیک پیرس دارسی که در آن هنگام ۲۱ ساله بود بابت این حمله در منطقه فینتونا دستگیر شدند، حمله‌ای که طبق گزارش سال ۱۹۹۴ ایندیپندنت به آتش سه روزه کریسمس در ساعت ۱۶ دقیقه بعد از نیمه شب پایان داد و دو رهگذر در آن زخمی شدند.

مک‌منامین در چارچوب «توافق جمعه نیک» آزاد شد، ولی در چند باری که بین سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۷ طبق برنامه معافیت روادید به ایالات متحده رفت و آمد داشت از سابقه محکومیت خود چیزی نگفته بود.

طبق قانون گمرکات و حفاظت مرزی ایالات متحده مک‌منامین قانون مهاجرت این کشور را نقض کرده است، زیرا پس از آن که به خاطر تولد فرزندش در سال ۲۰۰۷ توانست بر اساس مجوز مشروط وارد ایالات متحده شود این کشور را ترک نکرد.

تاد لاینز، رئیس اداره گمرک و مهاجرت بوستون، می‌گوید ایالات متحده پناهگاه امن برای خارجیانی نیست که بابت فعالیت‌ها تروریستی حکم محکومیت دارند.

آقای لاینز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: جنایتکاران و از جمله مرتکبان فعالیت‌های تروریستی در سایر کشورها اشتباه می‌کنند اگر گمان می‌کنند می‌توانند در ایالات متحده پنهان شوند.

«سازمان مهاجرت و گمرک همچنان متعهد به اخراج خارجیان خطرناک از ایالات متحده است حتی اگر توانسته باشند مدتی مدید قانون مهاجرت را دور بزنند.»

به گزارش نشریه بوستون هرالد، سابقه مک‌منامین هنگامی برملا شد که در اواخر سال ۲۰۱۹ بابت کرایه کردن غیرقانونی خودرو و رانندگی با گواهی‌نامه باطل شده بازداشت شد.

درخواست تجدید نظر وی مبنی بر ادامه اقامت در بوستون با توجه به شرایط کرونایی را هم قاضی امور مهاجرت نپذیرفت و در روز ۲۰ ژوییه جاری اخراج شد.

به گزارش آیریش سنترال، مک‌منامین در همایش پیشینه ایرلندی رودآیلند در سال ۲۰۱۶ راجع به سختی‌های دوران کودکی در ایرلند سخن‌رانی کرده بود.

© The Independent

بیشتر از جهان