هشدار درباره سوءاستفاده «تروریست‌ها» از روزگار کرونا زده

کارکنان بازرسی ایمنی فرودگاه باید هم‌چنان حواس‌شان به مجرمان و تروریست‌ها باشد

شرکت‌های هواپیمایی و فرودگاه‌ها خواستار انجام توافق‌های بین‌المللی سریع‌ در زمینه اقدامات بهداشتی‌اند.  - AP Photo/David Zalubowski

یک متخصص ارشد ایمنی هوایی هشدار داده است که ممکن است تروریست‌ها از نقاط ضعفی که همه‌گیری کرونایی در ایمنی پروازها به وجود آورده است، سوءاستفاده کنند.

فیلیپ باوم، سردبیر نشریه امنیت هواپیمایی بین‌المللی، گفت اگر گروه‌های جست‌وجو در بازرسی فرودگاه‌ها مجبور به شناسایی ناقلان ویروس شوند، ممکن است حواس‌شان از ایمنی بازرسی پرت شود.

او گفت، کارکنان بازرسی ایمنی فرودگاه باید هم‌چنان حواس‌شان به مجرمان و تروریست‌ها باشد.

او افزود: «اگر اجازه دهیم که کارکنان بازرسی ایمنی، اولویت‌‌ را به تشخیص سلامتی افراد بدهند، ممکن است خطری جدی به وجود آید.»

«شناسایی کسانی که احیاناً نشانه‌های بیماری را دارند، کار مأموران بازرسی نیست.»

«گروه‌هایی مانند داعش ممکن است بخواهند از فرصتی که با این خودرأیی‌ها به وجود می‌آید، استفاده کنند.»

«جامعه فلج شده است و ما در این صنعت باید از دریچه نگاه دشمنان‌مان به آن نگاه کنیم و این مسایل را تشخیص دهیم.»

شرکت‌های هواپیمایی و فرودگاه‌ها خواستار انجام توافق‌های بین‌المللی سریع‌ در زمینه اقدامات بهداشتی‌اند تا دوباره بتوانند اعتماد مسافران را جلب کنند.

ممکن است این تغییرات شامل سنجش دمای بدن هنگام ورود به پرواز نیز باشد. 

آقای باوم گفت: «باید مواظب باشیم در تله پنهانی که این ویروس به وجود آورده است، نیفتیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به عقیده او کاری که از کارکنان ایمنی پرواز خواسته شده است، در حیطه وظایف اصلی آنان نیست و باعث می‌شود «کسانی که می‌خواهند پروازها را هدف اعمال تروریستی و مجرمانه قرار دهند»، بتوانند از این نقطه‌ضعف استفاده کنند.

البته شاید این ماجرا یک فایده هم داشته باشد. آقای باوم گفت که تعطیلی فعلی همه فرودگاه‌ها، مانند فرودگاه شهر لندن (لاندن سیتی) و پایانه‌های مستقلی مانند «هیث‌رو»، ممکن است باعث شود «بتوانیم کارهایی بکنیم که در حالت عادی نمی‌توانستیم.»

«مدیران ایمنی فرودگاه‌ها اغلب از این که نمی‌توانند اقدامات لازم را انجام دهند، گلایه می‌کنند. مثلاً نمی‌توانند تمرین کنند که چگونه نسبت به کسی که با سلاح گرم داخل فرودگاه دست به حمله می‌زند، واکنش نشان دهند.»

«همیشه به آنان می‌گویند باید تمرینات خود را طوری طراحی کنند که حین فعالیت فرودگاه بتوان آن‌ها را اجرا کرد، چون نمی‌توان هیچ فرودگاهی را به علت اختلالی که این تمرین‌ها ممکن است ایجاد کند، تعطیل کرد.»

«آیا می‌خواهیم سال ۲۰۲۰ بهانه‌ای باشد برای پیش‌رفت نکردن، یا فرصت بسیار خوبی برای این که نظام ایمنی استخوان‌داری را طراحی و آزمایش کنیم؟»

مدیر سازمان ایمنی حمل و نقل ایالات متحده گفت: «سازمان ما در عین حفظ ایمنی سفر، برای افزایش فاصله اجتماعی و کاهش تماس مستقیم میان کارکنان و مسافران، تا حد امکان اقداماتی انجام داده‌ است.»

© The Independent

بیشتر از جهان