اصرار تهران به حذف سناریوی «خرابکاری»

سخنگوی وزارت امور خارجه: آتش‌سوزی‌ها ربطی به حمله سایبری ندارد

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی-ATTA KENARE / AFP

پس از فرمانده پدافند غیر عامل و سخنگوی دولت،‌ اکنون نوبت به عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی رسیده تا بدون ارایه سند معتبری از دلایل وقوع آتش‌سوزی‌ها و انفجارهای اخیر در ایران، احتمال حمله سایبری یا خرابکاری را رد کند.

اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت خارجه به نقل از موسوی گزارش داد: «آتش‌سوزی‌های اخیر ربطی به حمله سایبری ندارد. در چند ماه اخیر چند حمله سایبری گسترده با پشتیبانی دولت‌ها انجام شده، اما به اهداف خود نرسیده‌اند.» موسوی در ادامه مدعی شد: «آتش‌سوزی محدود در جنگل و پالایشگاه‌ و غیر در فصول تابستان نه عجیب است و نه مختص امسال بوده است.»

روز دوشنبه نیز غلامرضا جلالی، رئیس پدافند غیرعامل مدعی شده بود که «ریشه هیچ کدام از آتش‌سوزی‌ها امنیتی نبوده و تنها انفجار نطنز مجزا از دیگر حوادث هفته‌های اخیر است». روز گذشته کریمی قدوسی، نماینده مجلس شورای اسلامی مدعی شد که رخنه در مسائل حراستی دلیل حادثه نطنز بوده است. در همین حال علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز مدعی شد در پارچین خرابکاری انجام نشده اما «حادثه نطنز پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.»

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران ۱۵تیرماه از انفجار در یکی از سوله‌های سایت غنی‌سازی نطنز خبر داد. اندکی بعد روشن شد سوله مورد اشاره کمالوندی در واقع سایت مونتاژ سانتریفیوژهای پیشرفته بوده و برخی ناظران از به تعویق افتادن بخشی از برنامه های هسته‌ای ایران در نتیجه این انفجار سخن گفتند. همچنین روشن شد که انفجار ساعت‌ها قبل از اعلام کمالوندی حدود ۲ نیمه شب اتفاق افتاده است.

با گذشت بیش از دو هفته از این انفجار، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی همچنان می‌گوید که دلیل انفجار را می‌داند اما بنا بر ملاحظات امنیتی آن را اعلام نمی‌کند.

اما انفجار نطنز یکی از مجموعه انفجارها و آتش‌سوزی‌هایی بود که در غرب، شرق، جنوب و شمال تهران و دیگر شهرهای ایران در دو ماه اخیر روی داده است.

انفجار در شرق تهران نیز به انفجار گاز صنعتی در منطقه عمومی پارچین نسبت داده شد، اما با انتشار تصاویر ماهواره‌ای روشن شد که انفجار وسیعی در منطقه خجیر روی داده که گمان می‌رود تاسیسات موشک‌سازی جمهوری اسلامی در آن قرار داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انفجار در غرب تهران و در منطقه گرم‌دره هم به تاسیسات نظامی این منطقه نسبت داده شده است. مجموعه دیگری از انفجارها و آتش‌سوزی‌ها نیز در هفته‌های اخیر در دیگر شهرهای ایران اتفاق افتاده که دلیل آن انفجار ترانس یا انفجار کپسول گاز اعلام شده است.

با این حال مقامات تهران تا امروز هیچ یک از این گمانه‌زنی‌ها را تایید نکرده‌اند و آشکارا از نشانه رفتن انگشت اتهام به سوی عوامل خارجی از جمله اسرائیل خودداری می‌کنند. در عین حال هیچ سند و مدرکی در مورد دلایل انفجارها و آتش‌سوزی‌های اخیر ارایه نشده است.

این در حالی است که به موازات انفجارها در پایگاه‌های نظامی و هسته‌ای در داخل خاک ایران،‌نیروها و منافع جمهوری اسلامی در خارج از مرزها و سوریه نیز هدف گرفته می‌شوند. در ماه‌های اخیر حمله‌های متعددی علیه منافع جمهوری اسلامی در سوریه انجام شده است. روز سه‌شنبه دیدبان حقوق بشر سوریه از کشته شدن پنج نظامی مرتبط با جمهوری اسلامی در حمله هوایی اسرائیل به انبار مهمات مرتبط با جمهوری اسلامی در حومه دمشق خبر داد.

واکنش تهران به این اخبار نیز مانند انفجارهای اخیر همواره سکوت بوده است.

بیشتر از