با همه‌گیر شدن ویروس کرونا؛ فرودگاه‌های بریتانیا هر دقیقه ده هزار پوند ضرر کردند 

فرودگاه هیترو در لندن ۹۵ درصد از مسافران را از دست داده است

فرودگاه‌های بریتانیا دو میلیارد پوند دیگر در شش ماه دوم سال ۲۰۲۰ ضرر خواهند کرد - GUILLAUME SOUVANT / AFP

 همه‌گیر شدن ویروس کرونا فرودگاه‌های بریتانیا را به شدت تحت تاثیر قرار داد، به طوری که این فرودگاه‌ها در چهار ماه گذشته، در مجموع هر دقیقه ده هزار پوند ضرر کرده‌اند.

این رقم که از سوی انجمن اپراتورهای فرودگاه محاسبه شده‌اند، مربوط به ضررهایی است که فرودگاه‌های بریتانیا از ماه مارس تا ژوئن متحمل شده‌اند و رقم کلی آن به دو میلیارد پوند می‌رسد.

این نهاد پیش‌بینی کرده که فرودگاه‌های بریتانیا دو میلیارد پوند دیگر در شش ماه دوم سال ۲۰۲۰ ضرر خواهند کرد.

بحران کووید-۱۹ هواپیمایی بین‌المللی را تقریبا متوقف کرد. «کارن دی» مدیر اجرایی انجمن اپراتورهای فرودگاه، چهار ماه گذشته را «بدترین زمان در تاریخ هواپیمایی تجاری» توصیف می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی فرودگاه‌ها بسته شدند و فرودگاه هیترو که شلوغ‌ترین فرودگاه است، در ماه ژوئن امسال، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، ۹۵ درصد از مسافران معمولش را از دست داد.

هر دو فرودگاه گاتویک و هیترو، تعداد ترمینال‌های مورد استفاده‌شان را به نصف کاهش داده‌اند و هیترو باند جنوبی‌اش را به طور موقت بسته ‌است.

انجمن اپراتورهای فرودگاه در این محاسبات، تنها فرودگاه‌های زیرمجموعه خود را لحاظ کرده‌اند و تاثیرات غیرمستقیم بر کسب‌وکارها و اجتماعات در سایت‌های فرودگاهی سراسر بریتانیا لحاظ نشده‌ است.

انجمن اپراتورهای فرودگاه اعلام کرد: «چنین زیان‌هایی، توان فرودگاه‌ها را در ایجاد رونق اقتصادی برای اقتصادهای محلی و پروژه‌های سرمایه‌گذاری مهم خارجی زیر سؤال می‌برد و متاسفانه به از دست رفتن مشاغل می‌انجامد.»

این نهاد و مدیر اجرایی فرودگاه‌های بریتانیا، در درخواست مشترکی، از نخست‌وزیر بریتانیا خواسته‌اند که در سال مالی ۲۰۲۱ و۲۰۲۰ هزینه‌هایشان را به نرخ تجاری نپردازند؛ هم‌چنین خواستار حمایت بیشتر از هزینه‌های استخدام و تعلیق مالیات مسافران هوایی به مدت دست‌کم شش ماه شدند.

خانم دی می‌گوید: «فرودگاه‌ها با چالش‌هایی دست‌وپنجه نرم می‌کنند که شش ماه قبل تصورش را هم نمی‌کردند.»

او می‌افزاید: «زیان دو میلیارد پوندی فرودگاه‌های ما در دوران قرنطینه باید هشداری باشد که دولت را بیدار کند و آن‌ها را به شدت این چالش و تهدید واقف سازد.»

مدیر اجرایی انجمن اپراتورهای فرودگاه بریتانیا ادامه می‌دهد: «ما نمی‌توانیم بدون بخش هواپیمایی موفق، به بازسازی اقتصاد ملی فکر کنیم؛ فرودگاه‌ها بخش‌های ضروری‌اند که بریتانیا را در مسیر تجارت جهانی کمک می‌کنند و شبکه ضروری و محرک اقتصادی محسوب می‌شوند که سطح اقتصاد مناطق را بالا می‌برند.»

خانم دی می‌گوید: «در این زمان حساس، که فرودگاه‌ها با بزرگ‌ترین چالش تاریخ خود مواجه‌اند، دولت باید به سرعت از آن‌ها حمایت کند.»

صحبت‌های این مقام انجمن اپراتورهای فرودگاه بریتانیا یادآور صحبت‌های الکساندر د جونیاک، مدیرعامل انجمن حمل‌ونقل هوایی بین‌المللی (یاتا) است که گفته ‌بود: «فعالیت‌های ما به هیچ عنوان در نزدیکی سطح طبیعی یا پایدار هم نیست. تدابیر و کمک مالی هم‌چنان به‌شدت موردنیاز است.»

وزارت ترابری بریتانیا می‌گوید که دولت تدابیری را برای حمایت از بخش هواپیمایی اتخاذ کرده است که شامل یک بسته جامع حمایت مالی از وام‌ها و ضمانت‌ها، تعویق مالیات‌ها، و پرداخت هزینه مرخصی‌های استعلاجی است.

© The Independent

بیشتر از سفر