ضرب سکه یادبود به مناسبت یک‌صدمین سال‌روز تولد دانشمند بریتانیایی

روزالیند فرانکلین نقش مهمی در کشف نردبان دی‌ان‌ای داشت


عکس از وبسایت The Royal Mint

بریتانیا در استقبال از یک‌صدمین سال‌روز تولد روزالیند فرانکلین و به افتخار این شیمی‌دان بریتانیایی سکه‌های یادبود پنجاه پنسی ضرب کرده است.

روی این سکه نام فرانکلین در کنار تصویر معروف به «عکس ۵۱» - نقطه عطف علمی انکسار شکل «دی ان ای» از طریق اشعه ایکس - ضرب شده که  نخستین بار در سال ۱۹۵۲ توسط فرانکلین و با کمک ریموند گاسلینگ در دانشگاه کینگزکالج لندن گرفته شد.

نقش روی این سکه توسط دیوید ناپتون، گرافیست ضراب‌خانه سلطنتی بریتانیا طراحی شده که برای آن از روش‌های چاپ آن عصر استفاده کرده‌اند.

ناپتون می‌گوید: «کپی مستقیم عکس ۵۱ روی سکه موثر نبود؛ به همین دلیل تصمیم گرفتم از روش‌های چاپ آن زمان استفاده کنم.

افزودن یک حرف [اِی] در امتداد آخرین حروف روزالیند و فرانکلین به منظورهجی کردن دی‌ان‌ای در یک لحظه به ذهنم رسید.»

این سکه یادبود در تعداد محدود به صورت مطلا، نقره‌اندود و نقره‌اندود ضرب «پیِدفوُر» (توضیح: سکه‌هایی که ضخیم‌تر و سنگین‌تر از سکه‌های هم‌اندازه‌شانند)، از فرانکلین به دلیل پیش‌ بردن آرمان بشری قدردانی می‌کند.

فرانکلین نقش مهمی در کشف نردبان دی‌ان‌ای داشت و پیش‌کسوت استفاده از انکسار اشعه ایکس بود. او هم‌چنین کارشناس بین‌المللی ساختار شیمیایی ویروس‌ها، زغال‌سنگ و گرافیت بود.

اما زندگی و حرفه فرانکلین در ۳۷ سالگی به خاطر ابتلا به سرطان تخمدان به پایان رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به مناسبت ضرب این سکه، ضراب‌خانه بریتانیا ۲۵ ژوئیه، یک‌صدمین سال‌روز تولد روزالیند، به جنیفر گلین، خواهراو یک سکه نقره‌اندود هدیه کرده است.

کلر مک لنان، مدیر بخش سکه‌های یادبود ضراب‌خانه بریتانیا می‌گوید: «این سکه پنجاه پنسی یادبود، قدردانی مناسبی از یک دانشمند است که به یکی از بزرگ‌ترین کشفیات قرن بیستم دست یافت.»  

پرفسور اد بِرن، رییس هیات امنای دانشگاه کینگزکالج لندن می‌گوید: «خوش‌وقتم که امروز کار پیش‌گامانه و گسترده او (روزالیند فرانکلین) به رسمیت شناخته شده و الهام‌بخش نسل‌های دانشجویان، دانشمندان و فیزیک‌دانان در کینگزکالج و فرای آن است تا در زمینه‌های بیوفیزیک و وراثت بشر عمیق‌تر شده و درمان‌های بیماری‌های ژنتیک را بیابند.»

این سکه جدید دومین سکه یادبود ضراب‌خانه بریتانیا در سری علوم است. نخستین آن به استیون هاوکینگ برای کار پیش‌گامانه‌اش در علم فیزیک تعلق گرفت. 

هاوکینگ در سال ۲۰۱۸ به دنبال مبارزه‌ای طولانی با بیماری «نورون حرکتی» در سن ۷۶ سالگی درگذشت.

تصویر روی سکه ۵۰ پنسی هاوکینگ از تحقیقاتش روی سیاه‌چاله‌ها و در دسترس گذاشتن و آسان کردن درک علوم برای همگان الهام گرفته شده بود.

© The Independent

بیشتر از زندگی