احتمال شکست طرح احیای اقتصادی اتحادیه اروپا در روزگار پساکرونا

آنگلا مرکل در سومین روز اجلاس در مورد شکست احتمالی این طرح هشدار داد

از چپ؛ نخست وزیر هلند، مارك روته در كنار آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، رئیس كمسیون اروپا اورزولا فن در لاین و امانوئل ماكرون رئیس جمهور فرانسه در گردهم‌آیی طرح احیای اقتصادی پساکرونا در اتحادیه اروپا-Francisco Seco / POOL / AFP

روز یک‌شنبه، طرح احیای اقتصادی پساکرونا در اتحادیه اروپا با دعوای رهبران اتحادیه در سومین روز اجلاس سران برسر میزان بودجه مصرفی به شکست انجامید. 

پس از دو روز مذاکرات فشرده در بروکسل، روز یک‌شنبه اعضای ۲۷ گانه اتحادیه اروپا از دست‌یابی به توافق (در مورد میزان بودجه و نحوه استفاده از آن) عاجز ماندند. 

طرح سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیارد یورویی کمک‌های مالی اتحادیه به أوضاع اقتصادی این بلوک – که به مراتب کمتر ازپیشنهاد اولیه ۵۰۰ میلیارد یورو بود – از طرف بلوک شمالی اتحادیه رد شد. کشورهای مخالف گفتند مبلغ ۳۵۰ میلیارد یورو حداکثر مبلغی است که با آن موافقت می‌کنند.

پیش از آن، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نسبت به افق توافق در این مورد اظهار تردید کرده و گفته بود ممکن است توافق بر سر این مساله ممکن نباشد.

او در بدو ورود به محل اجلاس گفت: «این که آیا راه حلی وجود خواهد داشت یا نه، هنوز نمی‌توانم بگویم.

حسن نیت بسیاری وجود دارد، اما مواضع نیز متعدد است. به (گفت‌وگوها) می‌پیوندم تا در جهت (به نتیجه رسیدن آن) آن بکوشم. در عین حال ممکن است امروز به توافق دست نیابیم.»

در این میان، سباستین کورتز، صدراعظم اتریش، گفت امکان دست‌یابی به یک توافق وجود دارد، اما هنوز در این اجلاس راه درازی در پیش است.

اختلاف نظر عمدتا روی میزان بودجه‌ای است که اتحادیه اروپا درنظر دارد میان کمک‌های بلاعوض و وام‌های قابل پرداخت تقسیم کند. کشورهایی ازجمله هلند در تلاش برای محدود کردن کمک‌های بلاعوض‌اند.

مذاکرات که برخی با نگرانی به آن به دیده لحظه‌ای حیاتی در موجودیت اتحادیه می‌نگرند، شکاف میان کشورهای شمالی و بلوک جنوبی اتحادیه را برجسته‌تر کرده است و پرسش‌های مهمی را در مورد حیات اتحادیه اروپا مطرح می‌کند.

یکی دیگر از موضوع‌های دستور جلسه کنفرانس سران، بودجه بلندمدت ۱.۸ تریلیون یورویی اتحادیه با هدف عمده خارج کردن اروپا از عمیق‌ترین رکود اقتصادیش پس از جنگ جهانی دوم است.

بودجه ۷۵۰ میلیارد دلاری احیای اقتصاد که قرار است کمیسیون اروپا – بازوی اجرایی اتحادیه - آن را از بازار بین‌المللی سرمایه تامین کند، عمدتا به کشورهای لطمه‌دیده جنوب اروپا سرازیر خواهد شد.

نکته مورد اختلاف دیگر، مکانیزیم مقررات و قوانیتی است که جریان وجوه اتحادیه را به کشورهایی که أصول دموکراتیک را زیر پا می گذارند، مسدود می‌کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مجارستان با حمایت لهستان، متحدش در انتقاد از اتحادیه اروپا تهدید کرده است که بسته مکانیزم قانونی را که از حمایت هلند برخوردار است وتو خواهد کرد.

موضع «مارک روته» نخست وزیر هلند در این زمینه با دشواری‌های سیاسی در کشورش رقم خورده است. رای‌دهندگان هلندی با این که این کشور به نسبت، درمیان بزرگ‌ترین اعطاکنندگان وجه به بودجه اتحادیه اروپاست، مخالفند. 

آقای روته هم‌چنین با چالش‌های حزب محافظه‌کار خودش – حزب «وی وی دی» ـ و نیز أحزاب راست‌گرای مخالف اتحادیه اروپا در انتخابات ماه مارس آینده این کشور روبه‌روست.

ویکتور اوربان، نخست وزیر راست‌گرای افراطی مجارستان، می‌گوید نخست وزیر هلند شخصا از او خوشش نمی‌آید. 

آقای اوربان به خبرنگاران گفت: «نمی‌دانم دلیل شخصی نخست وزیر هلند برای نفرت از من یا مجارستان چیست، اما او با خشونت حمله می‌کند.

نمی‌خواهم کسی را سرزنش کنم، اما این مرد هلندی مسؤول تمام این اغتشاشات است.»

روز شنیه، خانم مرکل و امانوئل مکرون، رییس‌جمهورفرانسه، از جلسه جرو بحث با کشورهای به اصطلاح مقتصد خارج شدند.

این دو از کاهش در بودجه ۴۰۰ میلیارد یورویی کمک‌های بلاعوض اقتصادی سر باز زدند. 

«جوزپه کونته» نخست وزیر ایتالیا، پیش‌تر هلند و متحدانش ـ اتریش، سوئد، دانمارک و فنلاند را متهم کرده بود که در مذاکرات به «اخاذی» متوسل می‌شوند.

گزارش‌های تکمیلی از خبرگزاری‌ها

© The Independent