غرامت ۳۷ میلیون پوندی برای اشتباه پزشکی در زمان زایمان

یک بیمارستان در بریتانیا به پرداخت بزرگترین جریمه تاریخ این کشور برای قصور پزشکی محکوم شد

پسر بچه‌ای که در مرکز پرونده غرامت ۳۷ میلیون پوندی قرار دارد در سال ۲۰۱۳ در حالی متولد شد که کادر پزشکی بیمارستان تشخیص نداد نوزاد از پا متولد می‌شود-PIXABAY

نشریه ایندیپندنت افشاء کرده که نظام درمان عمومی بریتانیا محکوم به پرداخت مبلغ ۳۷ میلیون پوند خسارت به والدین کودکانی شده که بخاطر بزرگترین غفلت حرفه‌ای یک بیمارستان معظم کشور نوزادی با صدمه مغزی به دنیا آورده‌اند.

بیمارستان «گای اند سینت توماس» وابسته به بنیاد نظام درمان عمومی، اعتراف کرده که در نتیجه اشتباهات کارکنان این بیمارستان نوزادی با صدمات گسترده مغزی به‌شدت معلول شده و برای بقیه عمرش محتاج مراقبت بیست و چهارساعته است. گفته می‌شود مبلغ این خسارت بزرگترین غرامتی است که تاکنون از نظام درمان عمومی ادعا شده است. این امر همچنین نمایانگر نگرانی‌هایی است که به دنبال چند مورد رسوایی، پیرامون ایمنی خدمات زنان و زایمان در نظام درمان عمومی مطرح شده است.

تحقیقات در مورد بنیاد «شروبِری اند تِلفورد» وابسته به نظام درمان عمومی، پرده از روی موارد قصوری در بخش زنان و زایمان برداشت که به مرگ چندین نوزاد و سه مادر انجامیده است. پلیس در حال حاضر در حال بررسی این موضوع است که آیا موارد مذکور در چارچوب ارتکاب به جنایت قرار می گیرد یا نه. در هفته‌ای که گذشت، نشریه ایندیپندنت افشاء کرد که نهاد نظارت بر مراقبت‌های درمانی نسبت به «افزایش موارد لطمه به سلامتی بیمار» در سراسر بنیاد نظام درمان عمومی اظهار نگرانی کرده است. 

در این میان، در کِنت شرقی، به‌رغم تحقیقات در مورد عملکرد بخش خدمات زایمان، همچنان آمار مرگ‌و‌میر در میان نوزادان در این بیمارستان بالاتر از حد متعارف است. تحقیقات در مورد مرگ چندین نوزاد و لطمه مغزی به بیش از ۱۳۰ نوزاد دیگر در جریان وضع حمل در این بنیاد درمانی جریان دارد.

فعالان اجتماعی می‌گویند مواردی از این قبیل نمایانگر نیاز به تحقیقاتی فوری در سطح پارلمان پیرامون عملکرد بخش‌های زنان و زایمان در سراسر کشور است.

پسر بچه‌ای که در مرکز پرونده غرامت ۳۷ میلیون پوندی قرار دارد در سال ۲۰۱۳ در حالی متولد شد که کادر پزشکی بیمارستان تشخیص نداد نوزاد از پا متولد می‌شود.

این شرایط می‌بایست پیش از وضع حمل تشخیص داده می‌شد، اما ماماهای مسئول وضع‌حمل تنها زمانی متوجه این شرایط شدند که ضربان قلب نوزاد افت کرده بود. مادر بلافاصله به اتاق عمل اضطراری سزارین منتقل شد، اما این تاخیر موجب قطع  طولانی‌مدت جریان اکسیژن به مغز نوزاد و لطمه گسترده مغزی به او شد که در نتیجه آن او اکنون به مراقبت دو پرستار شبانه‌روزی محتاج است.  

خانواده این کودک، همچنین، به منظور مراقبت صحیح از او مجبور به تعویض خانه شده‌اند. 

بیمارستان «گای اند سینت توماس» در ابتدای طرح دعوای حقوقی به اشتباهاتشان اعتراف کردند، اما پرونده تا ماه نوامبر سال گذشته در دادگاه عالی مطرح نشد تا به کودک که نامش افشاء نشده فرصت رشد کافی و ارزیابی لطمات بلند‌مدت داده شود.

سوزان وایت، رئیس بخش «غفلت‌های پزشکی» در دفتر حقوقی «لی دِی» که مسئولیت رسیدگی به این پرونده را بر عهده داشته می‌گوید مورد این پسربچه یک «تراژدی کامل» است. او افزود: «مبلغ این غرامت که یکی از بالاترین مبالغی از این قبیل است، نمایانگر نیازهای پیچیده‌ای است که از لطمات ناشی از نحوه تولد این کودک و نیز این واقعیت حاصل شده که او برای باقی عمرش محتاج مراقبت‌های شبانه‌روزی است.»

او افزود: «من ۲۰ سال است که به چنین مواردی رسیدگی می‌کنم. بسیار دلخراش است که می‌بینیم درحالی که مبلغ این غرامت‌ها افزایش می‌یابد، کیفیت خدمات پزشکی اصلاح نمی‌شود. اگر تنها جلوی یکی از این موارد گرفته شود، از صرف میلیون‌ها پوند و رنج و عذاب یک خانواده اجتناب می‌شود.»

او از کارزار ایندیپندنت با نهاد خیریه «بِیبی لایف لاین» برای برقراری ایمنی در خدمات زنان و زایمان و ایجاد صندوقی برای آموزش کادر پزشکی حمایت کرد.

والدین این کودک به ایندیپندنت گفتند: «به رغم آن که بیمارستان به‌روشنی مسئول این واقعه مثل روز روشن بود و هر که همه‌روزه در بیمارستان با او صحبت کردیم آن را تایید کرد، اما بنیاد نظام درمان عمومی به‌فوریت به آن اعتراف نکرد.» 

«نتیجه آن رویارویی با هزینه‌های یک کودک با نیازهای ویژه بود که تا هنگام صدور حکم دادگاه در مورد مبلغ غرامت، باید از سوی خانواده تامین می‌شد. این علاوه بر رنج و مصیبت داشتن کودکی با نیازهای ویژه، فشاری مضاعف بر خانواده بود. این امر نتایجی متفاوت بر حسب شرایط مالی خانواده دارد که باعث می‌شود نظام درمان عمومی  کمتر از آنچه باید به خانواده‌ها غرامت بدهد.»

آن‌ها ضمن اشاره به این که خانواده‌ها برای دریافت مشاوره صحیح در زحمتند، افزودند: «نتیجه دعوای حقوقی بر حسب موقعیت اجتماعی خانواده‌ها بسیار متفاوت است که اسباب انزجار است.»

جودی لِژِر، مدیر و بنیانگذار نهاد «بیبی لایف لاین» به ایندیپندنت گفت: «این مورد غیرقابل تصور و تراژیک برای همگان یک مصیبت عظیم است. «بیبی لایف لاین» در جهت متقاعد کردن دولت برای سرمایه‌گذاری بر بخش‌های زنان و زایمان و به ویژه آموزش‌های مرتبط با ایمنی زایمان فعالیت می‌کند. با آموزش صحیح، درصد قابل توجهی از لطمات جدی قابل اجتناب خواهد بود. مبلغی که  ما تقاضا می‌کنیم در مقابل غرامت‌هایی از این قبل ناچیز است. مورد این پسر‌بچه سخت غم‌انگیز است و ما با خانواه او همدردی می‌کنیم.» 

او افزود اکنون زمان بررسی بیشتر ایمنی در خدمات زنان و زایمان نظام درمان عمومی رسیده است: «درسال‌های اخیر،شاهد تحقیقات گسترده‌ای پیرامون خدمات زنان و زایمان در سراسر بنیادهای نظام درمان عمومی درسراسر کشور بوده‌ایم که حاوی موارد مصیبت‌باری از مرگ و لطمات قابل اجتناب بوده است. در حالی که موارد مشابهی از این قبیل مطرح می‌شود، احتمال این که این موارد پراکنده و استثنایی باشند کمرنگ‌تر می شود. ما این تعهد را به مادران، کودکان و کادر درمانی داریم که با جدیت این موارد را مورد تحقیق قرار داده و به اشتباهات جاافتاده و گسترده در بخش زنان و زایمان در بریتانیا رسیدگی کنیم.» 

« ما از یک تحقیقات گسترده که حجم و ماهیت قصور در مراقبت‌های زنان و زایمان را ارزیابی کند استقبال می‌کنیم. تنها با درک کامل آن است که می‌توانیم امیدوار باشیم تغییرات لازم برای اجتناب از تراژدی‌های آتی عملی خواهد شد.»

سخنگوی بیمارستان «گای اند سینت توماس» وابسته به نظام درمان عمومی گفت: «متاسفیم که کیفیت خدماتی که در جریان وضع حمل این کودک داده شده کمتر از استانداردهای بالایی بوده که ما برای بیمارانمان درنظر داریم.» 

«ما همچنین متوجه عواقب این وضع حمل برای تمام خانواده بوده و عمیقا از این بابت متاسفیم. صمیمانه امیدواریم این غرامت که به تایید دادگاه عالی رسیده و متشکل از یک پیش‌پرداخت و پرداخت‌های سالیانه است، متضمن طرح‌های آتی این خانواده بوده و به آن‌ها اطمینان خاطر دهد که می‌توانند بهترین مراقبت‌ها را برای نیازهای کودکشان در سراسر زندگی‌اش فراهم کنند.» 

«این بنیاد از نتیجه هر اشتباهی درس گرفته و از آن برای بهبود خدماتش استفاده می‌کند.»

© The Independent

بیشتر از زندگی