سفیر چین در بریتانیا سرکوب ایغورها را تکذیب کرد

بریتانیا، چین را به اقدامات خشونت‌بار «فاحش و وحشیانه» در شین جیانگ متهم کرد

روشن است که موارد تخطی فاحشی از حقوق بشر (در استان شین جیانگ) در جریان است-OZAN KOSE / AFP

سفیر چین در بریتانیا اتهامات مبنی بر سرکوب گسترده مسلمانان اویغور را تکذیب کرد. او با ویدیویی مواجه شد که نشان می‌داد گروهی مرد در استان شین جیانگ با چشم بسته منتظر سوار شدن به قطار هستند.

آقای ژيائومینگ با دیدن این ویدیو در برنامه «اندرو مار» شبکه بی‌بی‌سی، «به اصطلاح نهادهای اطلاعاتی غرب» را متهم کرد که به تکرار چین را هدف «اتهامات دروغین» قرار می‌دهند.

او گفت این ویدیو – که در روزهای اخیر به گونه‌ای گسترده در شبکه‌های اجتماعی انعکاس یافته – جعلی است. این ویدیو صدها اویغور را با دست و چشم بسته نشان می‌دهد.

آقای لیو ژائومینگ گفت: «هیچ گونه طرحی برای عقیم کردن دسته‌جمعی و اجباری اویغورها در چین وجود ندارد.

این کاملا خلاف واقعیت است.»

در عین حال سفیر چین تاکید کرد که نمی‌داند منبع این ویدیو چیست. 

در همان برنامه و به دنبال انتشار چندین گزارش در مورد تجاوزات چین به حقوق اقلیت ایغور، دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، مقامات چین را به اقدامات خشونت‌بار «فاحش و وحشیانه» در استان شمال غربی شین جیانگ متهم کرد.

آقای راب در برنامه «اندرو مار» گفت: «روشن است که موارد تخطی فاحشی از حقوق بشر (در استان شین جیانگ) در جریان است. ما با شرکای بین‌المللی‌مان روی این معضل کار می‌کنیم. این بسیار بسیار نگران‌کننده است.

جنبه‌های ضدبشری از عقیم کردن (اویغورها) تا اردوگاه‌های آموزشی چیزی است که سال‌های سال شاهد آن نبودیم.»

او افزود: «این کار یک عضو ارشد جامعه بین‌المللی است که می‌خواهد جدی گرفته شود و ما هم می‌خواهیم با آن‌ها روابطی مثبت داشته باشیم اما نمی‌توانیم شاهد چنین رفتاری باشیم و آن را مطرح نکنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لایزا نَندی، سخن‌گوی دولت سایه (حزب اقلیت کارگر) در أمور خارجه، از دولت خواسته با استفاده از رژیم جدید تحریمی‌اش افرادی را که مسؤول تجاوز از حقوق بشر در استان شین جیانگ‌اند تحریم کند. 

اما آقای لیو هشدار داد که هرگونه اقدام بریتانیا در مورد تحریم افراد درارتباط با اتهام تجاوزات مذکور با «واکنش قاطع» چین روبه‌رو خواهد شد.

تنش میان بریتانیا و چین به ایغورها ختم نمی‌شود. شبکه «جی پنج» موسسه هواوی و کنترل چین بر هنگ‌کنگ نیز درمیان مسائل مورد اختلاف اخیر است.

اوایل ماه جاری، به دنبال اعمال قانون امنیت جدید توسط دولت چین در هنگ‌کنگ، دولت بریتانیا اعلام کرد قصد دارد به سه میلیون نفر از ساکنان هنگ‌کنگ ویزای اقامت دربریتانیا را بدهد که راه را برای تابعیت‌شان هموار می‌کند. 

چین در واکنشی خشم‌آلود به بریتانیا هشدار داد که اگر این پیشنهاد عملی شود، بریتانیا «با عواقب آن رو‌به‌رو خواهد شد».

روز دوشنبه، الیور داودِن، وزیر فرهنگ بریتانیا به نمایندگان پارلمان گفت ارائه‌دهندگان تلفن‌های همراه این کشور به دلیل نگرانی‌های امنیتی پیرامون موسسه هواوی، از استفاده از شبکه «جی پنج» این شرکت منع خواهند شد. 

گزارش بیشتر از پرس اسوسیشن

© The Independent