تعویق سفر نخست‌وزیر عراق پس از بستری شدن پادشاه عربستان در بیمارستان

الکاظمی پس از دیدار با وزیر امور خارجه ایران راهی ریاض بود

ملک سلمان از سال ۲۰۱۲ تا زمانی که  ملک عبدلله در سال ۲۰۱۵ درگذشت، ولیعهد عربستان بود. او به مدت نیم قرن استانداری ریاض را به عهده ‌داشت-BANDAR AL-JALOUD / SAUDI ROYAL PALACE / AFP

پادشاه عربستان سعودی، ملک ‌سلمان بن‌عبدالعزیز، در بیمارستانی در ریاض، پایتخت عربستان بستری شد. به دنبال انتشار این خبر، سفر مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق به ریاض که در راس هیاتی بلندپایه برای امروز (دوشنبه) برنامه‌ریزی شده بود، لغو شد.

بر اساس گزارش روز دوشنبه خبرگزاری دولتی SPA، پادشاه عربستان به دلیل التهاب کیسه صفرا بستری شد و تحت معاینات پزشکی قرار گرفت. جزییات بیشتری از این خبر منتشر نشده ‌است. به دنبال انتشار این خبر، نشریه نشنال نوشت: «سفر الکاظمی که نخستین سفر او به عربستان پس از انتخاب به عنوان نخست‌وزیر عراق بود به تعویق افتاده است».

وزارت امور خارجه عربستان سعودی ضمن استقبال از علاقمندی نخست‌وزیر عراق برای سفر به عربستان به عنوان نخستین سفر خارجی خود پس از به قدرت رسیدن، اعلام کرده است که دو طرف برای به تعویق انداختن سفر توافق کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه الکاظمی با هیاتی عالی‌رتبه از وزرای اقتصاد، نیرو و نفت راهی عربستان بود. قرار بود نخست‌وزیر عراق و هیات همراه او در ابرشهر «نئوم» در شمال غرب عربستان سعودی اقامت کنند. با این حال تیم اقتصادی کوچکتری از عراق به ریاض رسیده و دستور کار همکاری‌های استراتژیک و تامین اهداف مشترک را دنبال می‌کند.

مصطفی الکاظمی شب گذشته با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ملاقات کرده بود و برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن بود که او قصد دارد با سفر به عربستان و سپس ایران در روابط دو کشور توازن ایجاد کند. دفتر الکاظمی در جریان سفر ظریف به عراق در توییتی نوشت: «عراق به دنبال ایفای نقش مثبت و متوازن در ایجاد صلح و پیشرفت در منطقه است.»

دفتر نخست وزیری عراق در پی تعویق سفر مصطفی الکاظمی به ریاض پایتخت عربستان سعودی اعلام کرد که این سفر با توافق مقام های دو کشور در آینده نزدیک انجام خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ملک سلمان از سال ۲۰۱۲ تا زمانی که  ملک عبدلله در سال ۲۰۱۵ درگذشت، ولیعهد عربستان بود. او به مدت نیم قرن استانداری ریاض را به عهده ‌داشت.

هفتمین پادشاه عربستان سعودی علاوه بر نقش مهمی که در سیاست‌گذاری داخلی و بین‌المللی این پادشاهی داشته است به دلیل برنامه موفقش برای تبدیل ریاض، پایتخت عربستان، به یک شهر توسعه‌یافته و مدرن از او به نیکی یاد می‌شود.

ملک سلمان پس از آنکه در ژانویه ۲۰۱۵  بر مسند پادشاهی عربستان نشست، سلسله اصلاحات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در این کشور را آغاز کرد که همچنان ادامه دارد. 

اکنون محمد بن‌سلمان ۳۴ ساله، ولیعهد عربستان است که به دلیل نقشش در پیشبرد این اصلاحات در کانون توجه قرار دارد. به گزارش رویترز از جمله این اصلاحات ایجاد تنوع در منابع درآمد عربستان سعودی با هدف فاصله گرفتن از وابستگی به درآمد نفت است. 

بیشتر از جهان