واکنش پادشاه عربستان به اتفاقات ایران

ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی از سیاست‌های توسعه طلبانه ایران انتقاد کرد

پادشاه عربستان از سران جمهوری اسلامی خواست از «جهان‌بینی توسعه‌طلبانه‌» خود دست بردارند Bandar AL-JALOUD / Saudi Royal Palace / AFP

با گذشت چند روز از اعتراضات گسترده مردم ایران در واکنش به افزایش ناگهانی قیمت بنزین، امروز پادشاه عربستان در یک سخنرانی به این اعتراضات واکنش نشان داد. 

ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، با خطاب قرار دادن حاکمان جمهوری اسلامی ایران گفت که «رفتارهای جمهوری اسلامی باعث شده که به مردم ایران آسیب برسد».

پادشاه عربستان از سران جمهوری اسلامی خواست از «جهان‌بینی توسعه‌طلبانه‌» خود دست بردارند. به زعم پادشاه سعودی این رفتارهای توسعه طلبانه باعث وارد آمدن آسیب‌های جدی به مردم ایران شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ملک سلمان در سخنرانی خود گفته است که «امیدواریم که حکومت ایران جانب خرد را بگیرد و دریابد که هیچ راهی برای غلبه بر جبهه بین‌المللی که مخالف رفتارهای این کشور است وجود ندارد، مگر آن که اندیشه مخرب توسعه‌طلبی را که به مردم خود آسیب رسانده است، رها کند».

از سوی دیگر دولت فرانسه با ابراز نگرانی شدید از گزارش‌ها درباره کشته شدن تعداد زیادی از معترضان در ایران از حکومت ایران خواسته به تعهدات بین‌المللی حقوق بشری خود احترام بگذارد. 

پیش از این هم وزیر خارجه آمریکا نسبت به سرکوب معترضان ایرانی و هم‌چنین مسدود کردن اینترنت توسط مقامات جمهوری اسلامی ایران ابراز نگرانی کرده بود. موضوعی که البته واکنش مقام‌های ایرانی را نیز در بر داشت؛ وزارت امور خارجه ایران «مارکوس لایتنر»، سفیر سوئیس، در تهران را به عنوان حافظ منافع آمریکا احضار کرد نسبت به دخالت آمریکا در امور داخلی ایران اعتراض کرده است. مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا یک روز پس از آغاز اعتراضات خیابانی مردم در ایران با اعلام حمایت از این اعتراضات گفته بود که «ایالت متحده در کنار مردم ایران است».

پس از شدت گرفتن اعتراضات مردم در شهرهای مختلف ایران، بسیاری از سازمان‌های حقوق‌بشری نگرانی عمیق خود را نسبت به تداوم خشونت‌ها و سرکوب شدید معترضان ایرانی بیان کردند. واکنش مقامات جمهوری اسلامی البته به این ابراز نگرانی‌های شدید جهانی تنها سکوت بوده است و از طرفی سعی مدام مقامات جمهوری اسلامی در جهت ساختن روایتی از اعتراضات است که در آن عامل اصلی این وقایع عربستان ، اسرائیل و آمریکا معرفی می‌شوند. 

رسانه‌های نزدیک به حکومت نیز در روزهای گذشته تلاش کردند تا روایت مورد پسند نظام درباره دست داشتن نیروهای خارجی در اعتراضات اخیر مردمی را مشروعیت ببخشند. شیوه‌ای قدیمی از مواجه سران نظام جمهوری اسلامی با اعتراضات مردمی که در تمام سال‌های حکومت نظام جمهوری اسلامی ترفند نظام برای توجیه گوش نسپردن به صدای اعتراضات مردمی بوده است.