تصاویر جدید از گرمدره؛ انفجار یا آتش‌سوزی؟

هنوز به‌طور قطع مشخص نیست که دلیل صدای انفجاری که توسط مردم محلی شنیده شد، چیست

بامداد روز جمعه ۲۰ تیرماه ۱۳۹۹، صدای چند انفجار در منطقه گرمدره واقع در شمال‌غرب شهر قدس باعث وحشت در میان ساکنین محلی شد. در آن زمان تصور بر این بود که انفجارها ناشی از شلیک موشک‌های زمین به هوای شلیک‌شده از پایگاه پدافندی شهید قدیری باشد. رسانه‌های حکومتی نیز از دروغ بودن اخبار مربوط به انفجار سخن به میان آوردند. اما بامداد امروزوب‌سایت‌های فارسی‌زبان تصاویر ماهواره‌ای از کمپانی پلنت لب (Planet Lab) از منطقه گرمدره را منتشرکرده و احتمال دادند که این تصاویر مرتبط با یک انفجار باشد.

اثر آتش‌سوزی یا انفجار؟

تصویر ماهواره‌ای منتشر شده می تواند اثر آتش‌سوزی گسترده در سایت شمالی یا فاز یک پایگاه پدافند موشکی شهید قدیری نیروی هوافضای سپاه پاسداران واقع در منطقه گرمدره را نشان ‌دهد. کیفیت پایین این عکس‌ها امکان بررسی علت دقیق آتش‌سوزی و اینکه آیا انفجار می‌توانسته در بروز آن نقش داشته باشد را از هرکارشناس نظامی سلب می‌کند و به تاریخ و ساعت دقیق تهیه‌شدن عکس ماهواره‌ای مورد نظر نیزاشاره‌ای نشده است.

اما به بررسی یک تصویر ماهواره ای با کیفیت، گرفته شده توسط شرکت ماکسار تکنولوژی (Maxar Technology) متوجه می شویم که امکان دارد آتش‌سوزی مورد نظر در مراتع مجاور ساختمان‌های اداری این سایت پدافندی بوده است و نه در انبار مهمات و یا اماکن دیگر. با بررسی تصاویر ماهواره‌ای دیگر نیز مشخص می شود که  آتش‌سوزی مورد نظر نه در ساعتی که صدای انفجار توسط مردم محلی شنیده شده بودند، بلکه بین ساعت ۲ الی ۳ یعنی چندین ساعت پس از آن به وقت محلی رخ داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین با بررسی فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی به می‌توان فیلم‌های تهیه شده توسط مردم محلی را پیدا کرد که در ساعت ۱۴:۳۰ به وقت محلی در ۲۰ تیر ماه یعنی حدود ۱۲ ساعت پس از شنیده‌شدن صدای انفجارها در منطقه گرمدره، وجود حریقی گسترده را در این منطقه نشان می‌دهند. فیلم‌های مورد نظر توسط سرنشنیان خودروهای سواری که در اتوبان تهران کرج در حرکت بودند تهیه شده بود و آتش‌سوزی در جنوب اتوبان را نشان می‌دادند.

محل آتش‌سوزی در گرمدره، کجاست؟

با بررسی دقیقتر می‌توان فهمید که محل تقریبی احتمالا سایت یک یا شمالی پایگاه پدافند موشکی شهید قدیری نیروی هوافضای سپاه پاسداران در منطقه گرمدره است. گفتنی است که در این پایگاه که متعلق به نیروی هوافضای سپاه پاسداران می باشد، تجهیزات و سامانه‌های پدافندی نگهداری می شود. تجهیزاتی مانند پرتابگرهای موشک، خودروهای فرماندهی، رادارهای جستجوگر و هیچ‌گونه موشک زمین به هوای عملیاتی حاوی مواد منفجره در آنجا نگهداری نمی‌شود.

هنوز بطور قطع مشخص نیست که منشاء صدای انفجاری که توسط مردم محلی در ۲۰ تیر ماه ۱۳۹۹ شنیده شد چیست. آیا حمله سایبری توسط یک کشور خارجی باعث خرابکاری در سایت توزیع برق در شهرقدس (قلعه حسن خان) و متعاقبا خاموشی کوتاه‌ مدت در بخش‌های گسترده‌ای شده است یا خیر. اما تصویر ماهواره‌ای منتشر شده توسط رسانه‌ها، بیشتر اثر یک آتش‌سوزی در مراتع واقع در این پایگاه متعلق به نیروی هوافضای سپاه پاسداران را نشان می دهد تا یک انفجار را و بایستی منتظر دریافت اطلاعات بیشتر از سایر مراکز ماهواره ای و نظامی باشیم.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه