سازمان ملل تقاضای مبلغ ۸.۲ میلیارد پوند اعانه کرده است

این اعانات صرف کمک به کشورهای فقیر در مقابله با پیامدهای کرونا خواهد شد

هم اکنون حدود ۱۳ میلیون نفر در جهان به ویروس کرونا مبتلا شده و بیش از ۵۸۰ نفر بر اثر عوارض آن جان سپرده‌اند - ESSA AHMED / AFP

سازمان ملل متحد کارزاری برای جلب مبلغ ده میلیارد و سیصد میلیون دلار اعانه برای کمک‌های بشردوستانه در جریان مبارزه با همه‌گیری ویروس کرونا به راه انداخته است.

سازمان ملل در ادامه کارزار جلب اعانه که در ماه مارس به ۲ میلیارد دلار محدود بود، هشدار داده است که فقدان اقدام در مبارزه فعالانه علیه کووید ۱۹ می‌تواند ۶۴۰ میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا کند و ۱.۶۷ میلیون نفر را در کشورهای فقیرتربه کام مرگ بکشاند.

سازمان ملل می‌افزاید که احتمال دارد تا پایان سال، ۲۶۵ میلیون نفر با گرسنگی رو‌به‌رو شوند و روزانه ۶۰۰۰ کودک از پیامدهای مستقیم یا غیرمستقیم اما قابل اجتناب کووید ۱۹ از میان بروند.  

سازمان ملل می‌افزاید با توجه به تمرکز منابع درمانی بر کووید ۱۹، جهان با سالیانه دو میلیون مورد مرگ و میر قابل اجتناب ناشی از دو برابر شدن عوارض ایدز، سل و مالاریا رو‌به‌روست.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اعانات صرف کمک به کشورهای فقیر و آسیب‌پذیر در مقابله با پیامدهای اپیدمی کرونا و شامل خدمات اولیه درمانی، غذا، آب، بهداشت و سرپناه خواهد شد. 

مارک لوُکاک، معاون دبیرکل سازمان ملل در أمور بشردوستانه و هماهنگ کننده اقدامات اضطراری، می‌گوید واکنش کشورهای ثروتمند به درخواست سازمان ملل تاکنون «سخت ناکافی و به گونه‌ای خطرناک با کوته-بینی» همراه بوده است.

او گفت: «قصور در اقدام فوری دست این ویروس را برای گسترش در سراسر جهان باز گذاشته است و ده‌ها سال توسعه را تخریب می‌کند. این روند موجد نسلی با مشکلات تراژیک و قبل انتقال به سایر کشورهای جهان خواهدشد.»

او افزود: «لازم نیست این اتفاق بیفتد – این مشکلی است که می‌تواند با کمک‌های مالی کشورهای ثروتمند و ابتکارات سهامداران در انستیتوهای مالی بین‌المللی، آژانس‌های حامی سازمان ملل مثل صلیب سرخ و هلال احمر و نهادهای غیردولتی حل شود. 

«کشورهای مرفه جایی که پای اقتصادهای خودشان مطرح می‌شود، مقررات را نادیده می‌گیرند.»

«آن‌ها باید همان اقدامات استثنایی را برای کشورهایی که به کمک نیازمندند، نیز قایل شوند.»

«چشم‌انداز بحرانی به مراتب بی‌رحمانه‌تر و مخرب‌تر از آنچه ویروس به تنهایی می‌تواند بکند، باید ما را از جایگاه امن و راحتمان بیرون بکشد.»

هم اکنون حدود ۱۳ میلیون نفر در جهان به ویروس کرونا مبتلا شده و بیش از ۵۸۰ نفر بر اثر عوارض آن جان سپرده‌اند.

نگرانی در مورد پیامد ویروس کرونا به ویژه در کشورهای آسیب‌پذیر از جمله سوریه افزایش یافته است. هفته گذشته، نخستین مورد ابتلا به کووید ۱۹ در  ادلب  گزارش شد و یک چهارم جمعیت یمن، یعنی پنج برابر شاخص مرگ و میر در جهان، از میان رفته‌اند. 

از ماه مارس که سازمان ملل کارزار خود را به راه انداخته است، از مبلغ مورد درخواست تنها ۱.۷ میلیارد دلار جمع آوری شده است.

© The Independent