رهبر حزب جنبش ملی افغانستان از طالبان خواست بهانه‌جویی را کنار بگذارند

مارشال دوستم: طالبان باید صلح را بپذیرند درغیر این صورت نابود می‌شوند   

آقای مارشال، طالبان را متهم به بهانه‌جویی برای آغاز مذاکرات صلح بین‌افغانی کرد-NOORULLAH SHIRZADA / AFP

مارشال عبدرشید دوستم، معاون اول پیشین ریاست جمهوری و رهبر حزب جنبش ملی افغانستان در مراسم اخذ رتبه مارشالی در زادگاه‌اش استان جوزجان گفت که زمان امارت اسلامی طالبان گذشته است، این گروه باید بهانه‌جویی را کنار گذاشته و مذاکرات صلح بین‌افغانی را آغاز کنند، وگرنه از جغرافیای افغانستان پاک خواهند شد. 

آقای مارشال، طالبان را متهم به بهانه‌جویی برای آغاز مذاکرات صلح بین‌افغانی کرد و گفت: «ما حاضر به مذاکره صلح با طالبان‌ایم، اما طالبان گاه زندانیان‌شان را و گاهی هم امارت اسلامی را بهانه می‌کنند و این بهانه‌جویی آنان، ادامه‌ دارد. طالبان بدانند که اگر آرزویشان احیای دوباره امارت اسلامی در افغانستان است، آن دوره دیگر گذشته است، باید به صلح تن بدهند.»  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سومین مارشال افغانستان مانند گذشته باز هم یک بار دیگر گروه طالبان را هشدار داد و گفت: «اگر رییس‌جمهور افغانستان، ایالات متحده آمریکا و ناتو برای شش ماه به ما اعتماد کنند، طالبان را از جغرافیای افغانستان نابود خواهیم کرد.»

مارشال دوستم گفت: «به ژنرال میلر و ناتو می‌گویم که برای جنگیدن با گروه طالبان نیاز به بمب‌ها و نیروهای پیاده شما نیست. همین اعتبار و باور را به من داشته باشید و ببینید که من لیاقت مارشالی را دارم و می‌توانم بیگانگان را از این کشور بیرون کنم یا خیر.»

دوستم، در رابطه با خروج نیروهای امریکایی از افغانستان نیز گفت: «دولت آمریکا برای خروج نیروهای نظامی‌اش از افغانستان نباید این گونه عجله داشته باشد، بگذارد که نتیجه مذاکرات با طالبان معلوم شود و ببینیم که این گروه به تعهد برای مذاکرات صلح  پایبند است یا خیر.»

آقای مارشال تاکید کرد که: «اگر گفت‌وگوهای صلح با طالبان نتیجه ندهد، شکست این گروه از همان‌جا آغاز خواهد شد.»

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی این کشور که برای تفویض بلندترین رتبه نظامی (مارشالی) آقای دوستم، به استان جوزجان رفته بود نیز در سخنرانی‌اش گروه طالبان را هشدار داد که هرگز از راه جنگ پیروز میدان نخواهند شد.

آقای عبدالله گفت: «روند رهایی زندانیان طالبان در حال تکمیل شدن است و قرار است که زندانیان باقی‌مانده این گروه نیز آزاد شوند و پس از این نباید هیچ بهانه‌ای برای آغاز مذاکرات صلح بین‌افغانی وجود داشته باشد. آتش‌بس باید صورت گیرد و مذاکرات صلح آغاز شود و با اعلام آتش‌بس و تداوم گفت‌وگوها بتوانیم به یک صلح پایدار و با عزت که مورد قبول همه مردم افغانستان باشد برسیم.»

رییس شورای عالی مصالحه افزود: «افزایش خشونت‌ها از سوی طالبان قابل پذیرش نیست، این گروه باید برای مذاکرات صلح بین‌افغانی گام‌های اساسی‌ بردارند.»

در همین حال، محمد حنیف اتمر، سرپرست و نامزد وزیر وزارت خارجه افغانستان در رابطه با شروع مذاکرات صلح بین‌افغانی گفت: «هیچ بهانه‌ای برای تاخیر مذاکرات صلح بین‌افغانی دیده نمی‌شود، زندانیان طالبان از زندان‌ها آزاد شدند، اکنون تمام کشورهای منطقه و جهان خواستار برگزاری فوری مذاکرات صلح بین‌افغانی‌اند که باید آغاز یابد.»

آقای اتمر گفت: «کشورهای منطقه و جهان خواستار کاهش خشونت‌ها و برقراری آتش‌بس بشری‌اند. به نظر آنان، نرخ جنگ برای مردم افغانستان و جهان بالا رفته است و اکنون به همین اجماع رسیدند که برقراری صلح (افغانستان)، می‌تواند به همان میزان برای همه سودمند باشد.»

جاوید نورستانی، آگاه سیاسی در این کشور است وی نیز تاکید بر آغاز مذاکرات صلح بین‌افغانی دارد و جنگ را مانع اصلی این روند می‌داند و به خبرگزاری ایندپندنت فارسی می‌گوید: «از جنگ چند دهه که در کشور ما جریان دارد، جز طالبان دیگر همه کشورهای جهان خسته شده‌اند و مردم ما بیشتر از همه. اکنون که فرصت طلایی به وجود آماده است، طالبان باید به خواست دولت، مردم افغانستان و جامعه جهانی گوش دهند، سر میز مذاکره نشسته هر خواست و گفتنی که دارد بگویند. جنگ بس است. مردم ما دیگر توان قربانی ناحق را ندارند.

من از امریکا و جامعه جهانی می‌خواهم که این مذاکرات را هر چه زودتر آغاز کنند تا قتل و خون‌ریزی خاتمه یابد و صلح تامین شود. مردم ما مانند شهروندان سایر کشورها جهان زندگی آرام و آبرومندانه داشته باشند.»

این خواسته‌های قطع جنگ و رفتن به سوی مذاکرات صلح بین‌افغانی بارها است که از گروه طالبان درخواست می‌شود، اما این گروه تاکید دارد تا زمانی که پنج هزار زندانی‌شان از زندان‌های افغانستان به طور کامل رها نشوند، مذاکرات صلح آغاز نخواهد شد.

طالبان می‌گویند، هر وقت پنج هزار زندانی ما از زندان افغانستان آزاد شوند، ما طی یک هفته حاضر به مذاکره با دولت افغانستان خواهیم بود در غیر آن صورت خواست آتش‌بس و آغاز مذاکرات صلح بین‌افغانی بیهوده است.

بیشتر از