واکسن آمریکایی کرونا موثر و بدون عوارض جانبی است

پژوهشگران می‌گویند از نتایج آزمایش‌ این واکسن راضی هستند

همزمان ۱۰۰ پروژه در سراسر جهان برای دستیابی به واکسن در جریان است- REUTERS/Dado Ruvic/Illustration

پژوهشگران آمریکایی گفته‌اند واکسن آزمایشی ویروس کرونا دستگاه ایمنی بدن را به واکنش وا می‌دارد و در آزمایش‌های اولیه خطری برای انسان نداشته است.

دکتر آنتونی فائوچی متخصص برجسته بیماری‌های عفونی در آمریکا این نتایج را «خبر خوب» خوانده است.

پژوهشگران در ماه مارس واکسن آزمایشی شرکت مادرنا اینک را روی ۴۵ بزرگسال سالم آزمایش کرده بودند و روز سه‌شنبه نتایج را اعلام کردند. این نتایج نشان می‌دهد پژوهشگران امیدوار شده‌اند که این واکسن دستگاه ایمنی بدن را تقویت کند.

طبق گزارش این گروه پژوهشی در مجله پزشکی نیوانگلند به وجود آمدن پادتن‌های متعادل‌کننده در خون برای جلوگیری از پیشرفت عفونت در بدن ضروری است و این پادتن‌ها در خون داوطلبان اولیه آزمایش واکسن تقریباً به همان مقدار که در بدن بهبودیافتگان کووید ۱۹ هست به وجود آمده.

دکتر لیزا جکسون سرپرست این پژوهش گفت «این سنگ بنای مهم این موضوع است و باید در این زمینه به پیشرفت‌هایی دست پیدا کنیم تا بتوانیم واقعاً بفهمیم آیا این واکسن از انسان در برابر ویروس محافظت می‌کند یا نه.»

پژوهشگران مؤسسه ملی حساسیت و بیماری‌های عفونی روی این واکسن آزمایشی شرکت مادرنا کار می‌کردند. دکتر فائوچی مدیر این مؤسسه گفت «موفقیت هنگامی حاصل می‌شود که ببینیم واکسن همان واکنشی را در بدن برمی‌انگیزد که عفونت در حالت طبیعی ایجاد می‌کند.»

«به همین دلیل است که از دست یافتن به این نتایج خیلی خوشحالیم.»

واکسن در بدن هیچ‌کدام از داوطلبان عوارض جانبی نداشته، اما بیش از نیمی از آنان علایمی با شدت کم یا متوسط داشته‌اند مانند احساس خستگی، سردرد، لرز، درد عضلانی یا درد در ناحیه‌ تزریق واکسن. این علایم در نوبت دوم تزریق واکسن و در کسانی که بیشترین چنده(دوز) را دریافت کرده‌اند بیشتر بروز کرده است.  

شرکت مادرنا اولین شرکتی بود که واکسن این ویروس را در روز ۱۶ مارس روی انسان آزمایش کرد.

در ماه آوریل مرحله اول این آزمایش با هدف اثبات بی‌خطر بودن این روش درمانی و تعیین چنده مناسب واکسن اجرا شد. در این مرحله واکسن را به بزرگسالان بالای ۵۵ ساله که بیشتر در خطر ابتلا به نوع حاد این بیماری بودند تزریق کردند. شرکت مادرنا گفته این داوطلبان را یک سال تحت نظر خواهد داشت تا عوارض جانبی واکسن را بررسی کند و ببیند بدنشان چه مدت ایمن می‌ماند.

مهم‌تریم مرحله آزمایش این واکسن از اواخر ژوئیه آغاز می‌شود. پژوهشگران قصد دارند آن را به ۳۰ هزار نفر تزریق کنند تا از کم و کیف اثربخشی آن در محافظت بدن در برابر ویروس کرونا اطمینان حاصل کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سراسر جهان چند ده نوع واکسن آزمایشی برای کووید ۱۹ به وجود آمده که همگی در مراحل مختلف آزمایش هستند.

واکسنی که دانشگاه آکسفورد روی آن کار می‌کند در مرحله سوم آزمایش روی بدن انسان در سطح وسیع است تا میزان اثربخشی‌اش در محافظت بدن در برابر کووید ۱۹ مشخص شود. اما پژوهشگران این دانشگاه هنوز نتایج مرحله اول را  گزارش نکرده‌اند، و بدین ترتیب نگفته‌اند آیا این واکسن بی‌خطر است و آیا واکنش دستگاه ایمنی را برمی‌انگیزد یا نه.  

پژوهشگران این دانشگاه گفته‌اند از واکنشی که تزریق آزمایشی این واکسن در دستگاه ایمنی ایجاد کرده تا اینجای کار راضی بوده‌اند و قرار است داده‌های مرحله اولیه را تا پایان ماه ژوئیه منتشر کنند.

پژوهشگران دانشکده سلطنتی لندن نیز ماه گذشته در بریتانیا دومین مرحله آزمایش واکسن ویروس کرونا را روی انسان آغاز کردند.   

گزارش‌های تکمیلی در خبرگزاری‌های دیگر

© The Independent

بیشتر از جهان