کرونا در ایران؛ هر یک ساعت هشت قربانی

وزیر بهداشت می‌گوید از هفته آینده داروی «رمدسیویر» تولید داخل عرضه می‌شود

شیوع دوباره کرونا در ایران باعث شده تا نگرانی‌ها درباره وضعیت برخی شهرها و استان‌های ایران نگران‌کننده شود - ATTA KENARE / AFP

آمارهای روزانه ابتلا به کرونا در ایران و هم‌چنین قربانی شدن شهروندان به دلیل کرونا، هم‌چنان تصاعدی و نگران‌کننده است. 

در بیست و چهارساعت گذشته ۱۹۹ نفر از ایرانیان به دلیل ابتلا به کرونا جان‌باختند که به این ترتیب تا امروز ۲۵ تیرماه، ۱۳ هزار و ۴۱۰ نفر در مملکت در چنگ کرونا از دنیا رفته‌اند. 

سخنگوی وزارت بهداشت، امروز چهارشنبه ۲۵ تیرماه با اعلام ابتلای ۲هزار و ۳۳۸ نفر به کرونا، شمار دچارشدگان به این بیماری در کشور به عدد ۲۶۴ هزار و ۵۶۱ نفر رسید. 

در صحت و سقم این آمار البته جای تردید است و آن‌طور که بسیاری از ناظران می‌گویند آمارهای واقعی مرگ‌ومیر و ابتلا به کرونا در ایران بیشتر از این‌هاست. 

خبرگزاری ایسنا، نوشته است که «براساس یک بررسی آمارهای وزارت بهداشت طی ۱۰ روز اخیر (۱۶ تا ۲۵ تیر) به طور متوسط در هر ساعت حدود ۱۰۱ نفر در ایران مبتلا و حدود ۸ نفر قربانی ویروس کرونا شده‌اند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شیوع دوباره کرونا در ایران باعث شده تا نگرانی‌ها درباره وضعیت برخی شهرها و استان‌های ایران نگران‌کننده شود.

بنا به اعلام مقامات بهداشتی مملکت اوضاع در استان‌های آذربایجان‌ها، ایلام، بوشهر، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، کردستان، کرمانشاه، گلستان، مازندران و هرمزگان «قرمز» است و در تهران، فارس، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان‌های شمالی و جنوبی، سیستان‌وبلوچستان، کرمان، کهگیلویه‌وبویراحمد، لرستان، همدان و یزد  هم در وضعیت «هشدار» قرار دارند.

رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران هم با «پیچیده» خواندن شرایط تهران در مقابله با کرونا گفته است: «با توجه به نظرات فنی و بحث‌های میدانی، درخواست اعضای ستاد مقابله با کرونا در تهران، تمدید محدودیت‌ها به مدت یک هفته دیگر است».

علیرضا زالی گفته است که «در ۲۴ ساعت گذشته ۸۹۰ بیمار کرونایی را در تهران بستری کردیم. بنابراین شرایط تهران شرایط پیچیده ای است و نیازمند یک نسخه کاملا متفاوت نسبت به سایر استان‌هاست». 

زالی تاکید کرده که «لازم است مداخلات و مصوباتی که در شهر تهران صورت می‌گیرد، جایگاهی متفاوت داشته باشد و باید بلادرنگ عملیاتی شود تا زمان را با تاخیر از دست ندهیم».

امروز سعید نمکی، وزیر بهداشت دولت حسن روحانی با اعلام نگرانی نسبت به وضعیت استان‌های مازندران، خراسان رضوی، تهران و البرز گفته است: « امیدواریم بتوانیم در این استان‌ها نیز بیماری را به زودی کنترل کنیم.»

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود از عرضه تولید داخلی داروی «رمدسیویر» از هفته آینده خبر داده و با اشاره به اینکه این دارو در لیست دارویی کشور نیست، گفته که «روز گذشته این دارو را به اندازه کافی توزیع کردیم و هفته آینده اولین تولید ملی این دارو هم عرضه خواهد شد و بنابراین کمبودی در این زمینه نخواهیم بود».

بنا به گفته وزیر بهداشت در روزهای گذشته «یک سری شیاد وارد قاچاق این فرآورده و فرآورده جعلی آن شده بودند».

رمدسیویر یک داروی آزمایشی ضدویروس است که ابتدا در سال ۲۰۰۹ تولید شد.

هدف اولیه دارو درمان بیماری «هپاتیت سی» بود که در آن شکست خورد. از آن هنگام، از این دارو برای درمان بیماری ابولا استفاده شد اما در درمان این بیماری هم تاثیر چندانی نداشت.

بعدها مشخص شد که رمدسیویر در مبارزه با عوارض «سارس» و «مرس» که نوعی از ویروس کرونا محسوب می‌شوند، موثر است. به همین دلیل پژوهش‌گران به این نتیجه رسیده‌اند که رمدسیویز می‌تواند در درمان کووید ۱۹ نیز کارگر باشد.

آمریکا و اروپا برای استفاده از این دارو برای درمان کرونا مهر تایید زدند. 

بیشتر از