طرح دو تریلیون دلاری جو بایدن برای رسیدن به انرژی پاکیزه طی چهار سال

بایدن: جمهوری‌خواهان با «سیاست‌های عقب‌مانده به محیط زیست خسارت زدند»

جو بایدن، کاندیدای حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در کنار همسرش با پوشیدن ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در مراسم تقدیر از جانبازان در ایالت دلاور جاضر شدند - Olivier DOULIERY / AFP

جو بایدن، نامزد ریاست جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه از طرحی دو تریلیون دلاری خبر داد که برای رسیدن به انرژی پاکیزه طی چهار سال سرمایه‌گذاری می‌کند. وی پیش‌تر پیشنهادی ۱.۷ تریلیون دلاری داده بود که در طول یک دهه به این هدف می‌رسید.

این دو طرح اقلیمی، که اولین بار از سوی بلومبرگ گزارش شدند، با هدف رسیدن به انرژی الکتریک ۱۰۰ درصد پاکیزه تا سال ۲۰۳۵ پیشنهاد شده‌اند اما دقیقا مشخص نکرده‌اند که بودجه آن‌ها چگونه تأمین مي‌شود. مقامات ارشد کارزار، که به شرط فاش نشدن نام‌شان با اسوشیتد پرس گفت‌وگو کردند، می‌گویند که تأمین بودجه به صورت ترکیبی از افزایش مالیات شرکت‌ها و ثروتمندان و کاهش کمک‌های تشویقی برای فعالیت‌ها اقتصادی صورت می‌گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این تغییر بزرگ در طرح پیشنهادی نشان می‌دهد که معاون اول سابق رییس جمهور تقاضای تحول‌خواهان مبنی بر اولویت بخشیدن به امر بحران اقلیمی را جدی گرفته است.

بایدن در اظهارات میان خبرنگاران در نزدیکی محل سکونتش در ویلمینگتون گفت: «این بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری بلندمدتی است که می‌توانیم برای سلامت و نشاط اقتصاد و هم مردم آمریکا انجام دهیم.»

وی تصریح کرد که اقتصاد به خاطر ویروس کرونا در وضعیت «بحران» قرار دارد، اما به گفته وی همین وضعیت «فرصتی فوق‌العاده است که نه تنها به جایی برگردیم که بودیم بلکه موقعیتی بهتر، قوی‌تر و آماده‌تری بسازیم که در مقابل چالش‌های آینده انعطاف‌پذیرتر باشد.»

بایدن در این اظهارات، آخرین سیاست‌های پیشنهادی خود را مورد تأکید قرار داد که فاصله بسیاری با سیاست‌های اقتصادی و اشتغال‌سازی دونالد ترامپ دارند.

او گفت: «وقتی دونالد ترامپ از تغیرات اقلیمی صحبت می‌کند، تنها کلمه‌ای که به فکرش می‌رسد فریب‌کاری است. وقتی من به تغیرات اقلیمی فکر می‌کنم، چیزی که در نظر دارم اشتغال است.»

بایدن گفت ترامپ و جمهوری‌خواهان در هاله‌ای از «سیاست‌های عقب‌مانده قرار دارند که به محیط زیست خسارت وارد می‌کنند» و «سلامت جامعه را می‌گیرند.»

او افزود: «این نوعی طرز فکر است که اعتقادی به ظرفیت مردم آمریکا برای همکاری، ابتکار و پیروزی ندارد.»

هفته گذشته، ستاد انتخاباتی «وحدت اقلیمی» بایدن، که به رهبری نماینده مجلس، الکساندریا اوکازیو کورتز و وزیر سابق خارجه، جان کری، اداره می‌شود، به انتشار توصیه‌هایی پرداخت که عبارتند از حذف پالاینده‌های کربنی از نیروگاه‌ها تا سال ۲۰۳۵، رسیدن به آلودگی جوی صفر تا سال ۲۰۳۰، و توسعه عظیم انرژی‌های بادی و خورشیدی همراه با نصب ۵۰۰ میلیون صفحه خورشیدی و ۶۰ هزار توربین بادی در داخل و خارج از کشور.

تام استیر، نامزد سابق ریاست جمهوری که برای «برانگیختن» رأی‌دهندگان طرفدار محیط زیست به کارزار بایدن پیوسته است، پیش‌تر به ایندیپندنت گفت: «جو بایدن عزم خود را برای اجرای این سیاست جزم کرده است. او خیلی روی این طرح کار کرده و هر دفعه در جلسات جدی‌تر می‌شود.»

برنی سندرز، سناتور سوسیال دموکرات ناحیه ورمونت که به حمایت بایدن نیز برخاسته است، هفته گذشته به شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت طرح به‌سازی بایدن او را به «تحول‌خواه‌ترین رییس جمهور آمریکا از دوره روزلوت» تبدیل خواهد کرد.

بایدن در جریان یک برنامه جمع‌آوری کمک مالی روز دوشنبه ظاهرا می‌خواست نرخ را بالا بکشد.

به گزارش بلومبرگ، وی به اهداکنندگان می‌گفت: «۲۰۵۰ در ذهن بسیاری از مردم زمان خیلی دوری است. طرح من می‌خواهد هم‌اکنون اقدام شود، همین دهه، در دهه ۲۰۲۰.»

طرح بازبینی شده معاون اول پیشین نظریات برخی از متحدان تحول‌خواه‌تر وی در جریان انتخابات مقدماتی، نظیر جی اینسلی، را منعکس می‌کند که کارزار انتخاباتی خود را بر پایه «وضعیت اضطراری محیط زیست» بنا کرده بودند. اما کارزار آن‌ها چیزی فراتر از «توافق جدید سبز» نرفت، که یک طرح کلی از سوی تحول‌خواهان کنگره بود که خواهان رسیدن به سطح صفر گازهای گل‌خانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ بودند.

اما طرح بایدن در راستای لایحه‌ای است که رییس مجلس نمایندگان، نانسی پلوسی،رهبری آن را برمبنای کاهش پالاینده‌ها به حد صفر تا سال ۲۰۵۰ به عهده گرفته است. و این طرح هدفی را فراتر از آن لایحه نشانه گرفته است، لایحه‌ای که هدفش رسیدن به نیروگاه‌های بدون کربن است. پیشنهاد دموکرات‌های مجلس ضرب‌العجل رسیدن به هدف را سال ۲۰۴۰ تنظیم کرده‌اند، در حالی که بایدن در نظر دارد پنج سال زودتر به این هدف برسد.

آقای بایدن هیچ اشاره‌ای به منع ذغال‌سنگ یا ممنوعیت استخراج نفت و گاز نکرده است. استخراج نفت و گاز، که در سال‌های اخیر صنعت گاز طبیعی در آمریکا را رونق بخشیده، موضوعی است که متحد کردن رأی‌دهندگان بی‌طرف را در حوزه‌های انتخاباتی کلیدی نظیر ایالت صنعت‌خیز پنسیلوانیا با دشواری مواجه می‌کند. او در جریان انتخابات مقدماتی از مخالفت خود با صدور مجوز جدید برای استخراج نفت اندکی کوتاه آمد.

به جای آن در طرح جدید از کاهش مصرف نفت، گاز و ذغال‌سنگ از طریق کارآمدتر کردن وسائط نقلیه، حمل و نقل عمومی، ساختمان‌ها و نیروگاه‌ها سخن به میان آمده است.

و به جای ممنوعیت استفاده از سوخت فسیلی، این طرح خواستار استفاده از فناوری‌هایی شده که آلودگی ناشی از مصرف ذغال‌سنگ و نفت در نیروگاه‌های دودزا را برطرف می‌کنند.

معاون اول سابق، خلاف برخی از رقبای خود در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات، نیروی هسته‌ای را نیز مورد توجه قرار داده است. او مدافع افزایش تحقیقات در زمینه فناوری‌های در حال توسعه‌ای نظیر انرژی هیدروژنی و مخازن شبکه‌ای عظیمی است که برای ذخیره انرژی تولید شده از خورشید و باد به کار می‌روند. عدم‌توسعه چنین مخازنی نقطه ضعف کلیدی منابع انرژی بدون کربن امروزی است.

این طرح فشار سنگینی روی صنایع و زیرساخت‌های آمریکا خواهد گذاشت و وابسته به سرمایه‌گذاری در زمینه بهبود مصرف انرژی در صنایعی چون ساختمان‌سازی است. به علاوه در این طرح، صنایع به تولید وسائط نقلیه برقی تشویق شده‌اند و اقدامات سازگار با محیط زیست در امور کشاورزی ارزش‌ گذاشته می شوند.

علاوه بر این، بخشی از این طرح به عدالت زیست‌محیطی می‌پردازد، بدین ترتیب که ۴۰ درصد پولی که قرار است صرف توسعه انرژی پاکیزه، کاهش آلودگی و سایر سرمایه‌گذاری‌ها شود به جوامع محروم اختصاص می‌یابد.

مقامات ستاد انتخاباتی ترامپ روز سه‌شنبه طرح انرژی بایدن را اتلاف پول مالیات‌پردازان دانستند و آن را با برنامه وام کم‌بهره انرژی پاکیزه دولت اوباما مقایسه کردند که در جریان رکود جهانی سال ۲۰۰۹ به عنوان مشوق اقتصادی ایجاد شد.

بعضی شرکت‌هایی که از این برنامه سود بردند، از جمله شرکت سولیندرا، سازنده صفحات خورشیدی، که ۵۲۸ میلیون دلار از پول مالیات‌پردازان را به صورت وام به خدمت گرفت، بعدها به ورشکستگی افتادند.

استیو اسکالیس، عضو جمهوری‌خواه مجلس در تماسی که ستاد ترامپ در رابطه با طرح بایدن ترتیب داد گفت: «این همان سولیندراست. جو بایدن قبلا این‌جا بوده است. می‌توانید سابقه‌اش را پیدا کنید.»

بایدن در تماس با مجریان انرژی‌های تجدیدپذیر در روز جمع‌آوری کمک دوشنبه قول داد که از حمایت اقدامات ملی جهت مبارزه با بحران اقلیمی دست نکشد.

او گفت: «اگر خدا خواست و من برنده شدم و حتی اگر هشت سال خدمت کردم، قول می‌دهم طوری محکم‌کاری کنم که ریاست جمهوری بعدی نتواند آن را برگرداند.»

مقامات ارشد ستاد انتخاباتی روز سه‌شنبه اعلام کردند که این طرح بخش‌هایی دارد که بعضی موارد آن قدرت اجرایی و برخی موارد دیگر قدرت قانون‌گذاری می‌خواهد. این افراد به اسوشیتدپرس گفتند که بسیاری از مسائل انرژی در اولین بسته تشویقی آقای بایدن که قصد دارد به کنگره ارائه دهد منظور خواهند شد.

طرح، احتمالا با مخالفت جمهوری‌خواهان مواجه خواهد شد به همین دلیل دموکرات‌ها باید دست کم سه کرسی از کنگره را به دست آورند تا کنترل کنگره را پس بگیرند.

اما معاون اول سابق در برنامه جمع‌آوری کمک روز دوشنبه گفت که «مجموعه تاریخی بحران‌های فعلی، ویروس کرونا، اقتصاد و تبعیض ‌نژادی نظام‌مند» کار را برای تصویب اصلاحات عمده‌ای نظیر این طرح اقلیمی «آسان‌تر» کرده است.

وی گفت: «این موضوع تهدیدی است برای بشریت، و واقعی است. و فوریت دارد و جامعه از آن آگاه است. و این بهترین راه برای برون رفت از این وضعیت اقتصادی است.»

این گزارش به‌روز شده است. گزارش مشترک از سوی اسوشیتد پرس

© The Independent