نتیجه مثبت آزمایش بالینی واکسن کرونا، تولید شرکت آمریکایی «مدرنا»

این واکسن در بدن ۴۵ داوطلب با کمترین عوارض جانبی میزان قابل قبولی پادتن تولید کرد

دولت فدرال امیدوار است تا پایان سال جاری میلادی به نتیجه مطالعه  روی ۳۰ هزار نفر دیگر دست یابد-Luca Sola / AFP

نخستین واکسن ویروس کرونا که در آمریکا مورد آزمایش قرارگرفت، سیستم ایمنی بیماران را تقویت کرد و گام مهمی در مسیر درست از میان بردن بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ برداشت.

دکتر آنتونی فائوچی، ایمنولوژیست و یکی از اعضای کارگروه مقابله با کرونا در کاخ سفید، درباره این واکسن به آسوشیتدپرس گفت: «این خبر خوبی است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شبکه فاکس گزارش داد که این واکسن از سوی پژوهشگران موسسه ملی سلامت و شرکت مدرنا (Moderna ) تولید شده و در مطالعه دیگری که ۲۷ ژوئیه آغاز می‌شود، روی ۳۰ هزار نفر آزمایش خواهد شد تا مشخص شود که قدرت کافی برای مقابله با ویروس را دارد.

این بزرگترین پژوهشی است که درباره کووید-۱۹ به انجام می‌رسد. پژوهشگران بر اساس داده‌های اولیه، خبرهای خوبی می‌دهند. داده‌های اولیه مربوط به آزمایش روی ۴۵ داوطلب است که در ماه مارس آستین‌هایشان را بالا زدند تا به آن‌ها واکسن تزریق شود.

در خون این داوطلبان پادتن در حد مبتلایان کووید-۱۹ که زنده ‌مانده‌اند، یافت شد. این پادتن به از بین بردن عفونت کمک می‌کند.

به نوشته مجله پزشکی New England،«انجام این مرحله برای توسعه واکسن ضروری است چون مشخص می‌کند که واکسن قابلیت محافظت در مقابل ویروس را دارد.»

دولت فدرال امیدوار است که تا پایان سال جاری میلادی به نتیجه مطالعه بر روی ۳۰ هزار نفر دیگر دست یابد. با توجه به این‌که برآوردهای اولیه در ماه فوریه نشان می‌داد که ساخت آن ۱۸ ماه طول می‌کشد، این نتیجه سریع‌تر از زمان مورد انتظار به‌دست آمده ‌است.

این واکسن که در دو دوز، به فاصله یک ماه، به داوطلبان قبلی داده شد، هیچ‌گونه عوارض جدی‌ نداشت. هرچند بیش از نیمی از افراد مورد مطالعه از واکنش‌هایی مشابه آنفولانزا شکایت داشتند، اما این عوارض زود برطرف شد.

حدود ۴۰ واکسن کرونا در سراسر دنیا در حال آزمایش است. گفته می‌شود واکسن‌هایی که دانشگاه آکسفورد در بریتانیا روی آن‌ها کار می‌کند در حال ورود به مرحله نهایی آزمایش است.

بیشتر از جهان