آمریکا ادعاهای مالکیتی پکن در دریای جنوبی چین را رد کرد

«جهان اجازه نمی‌دهد که چین دریای جنوبی را بخشی از امپراتوری خود حساب کند»

جزیره تایپینگ یکی از جزیره‌های مورد مناقشه در آب‌های دریای جنوبی چین است-SAM YEH / AFP

دولت دونالد ترامپ روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای به طور رسمی به حساس‌ترین موضوع منطقه دریای جنوب چین وارد شد و با رد کردن تقریبا همه ادعاهای دریانوردی چین در این منطقه، اختلافات دو کشور را وارد مرحله جدیدی کرد.

دولت ترامپ این تصمیم را به این منظور اتخاذ کرد که اعمال ادعاهای چین در منطقه را محدود کند و این کشور را به قوانین بین‌المللی متعهد کند. اما این اقدام به‌طورحتم تاثیر فوری در افزایش آتش خشم چینی‌هایی خواهد داشت که اکنون هم در حال تلافی‌کردن تحریم‌های متعدد آمریکا و دیگر جرایم اعمال‌شده برای مسائل دیگر هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش آسوشیتدپرس، پیش از این، سیاست آمریکا بر آن بود که اختلافات حوزه دریانوردی با چین و همسایگان کوچک‌ترش با آرامش، و از طریق میانجی‌گری سازمان ملل متحد حل شود. اما در بیانیه‌ای که روز دوشنبه منتشر شد، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه، گفت که آمریکا اکنون آمریکا تقریبا همه ادعاهای دریانوردی چین خارج از آب‌های چین  را غیرمشروع می‌داند. این اقدام شامل اختلافات در مورد زمین‌هایی که بالاتر از سطح دریا هستند و مربوط به «قلمرو» هستند، نمی‌شود.

در این بیانیه آمده‌است: «دنیا به چین اجازه نمی‌دهد که دریای جنوب خود را امپراتوری دریایی خود حساب کند. آمریکا در کنار متحدان و شرکای جنوب شرق آسیا ایستاده تا از حقوق تمامیت‌ارضی، دسترسی به منابع دریایی، مطابق با حقوق و تعهدات قوانین بین‌الملل حمایت کند. ما در کنار جامعه بین‌الملل ایستاده‌ایم تا از آزادی دفاع کنیم، به تمامیت ارضی احترام بگذاریم و از هر گونه تحمیل "حقوق ساخته شده با اعمال زور" را در دریای جنوب چین یا منطقه وسیع‌تر دفاع کنیم.»

این تصمیم آمریکا به معنای آن خواهد بود که در اختلافات مربوط به قلمرو سرزمینی دخالت نمی‌کند، اما در خصوص به رسمیت شناختن حق تمامیت ارضی در حوزه دریانوردی، جزایر مورد اختلاف، تپه‌های دریایی و تپه‌های زیر آب از کشورهای برونئی، اندونزی، مالزی، فیلیپین و ویتنام حمایت می‌کند.

در بخشی از بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا تصریح شده‌ است: «موارد آشکاری وجود دارد که چین ادعای حق درباره مناطقی کرده که از نظرقانونی نمی‌تواند هیچ کشوری ادعایی بر آن‌ها داشته‌باشد.»