ترامپ خواستار استرداد مامور سابق ام‌آی‌سیکس در پرونده روسیه شد

کریستوفر استیل پرونده‌ای در رابطه رئیس‌جمهوری آمریکا با روسیه را تهیه‌کرد

دونالد ترامپ، هیلاری کلینتون و حزب دموکرات را متهم کرد که به استیل پول داده‌اند-JIM WATSON / AFP

دونالد ترامپ خواستار استرداد کریستوفر استیل، مأمور سابق ام‌آی‌سیکس بریتانیا شده است که پرونده جنجالی درباره رابطه رئیس‌جمهوری آمریکا با روسیه را تهیه‌کرده است. 

رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده روز یکشنبه در توییتر نوشت:‌ «این مرد باید مسترد شود، محاکمه شود و زندانی شود. یک دروغ‌گوی بیمار که از هیلاری دروغ‌گو و حزب دموکرات پول گرفته بود!» 

آقای ترامپ گزارشی خبری از روز چهارشنبه درباره حکم دادگاهی در بریتانیا را منتشر کرد؛ مبنی بر آن‌که این جاسوس سابق بریتانیا، با ارزیابی نکردن اطلاعات درباره ارتباط‌های رئیس‌جمهوری (آمریکا) با روسیه،  قانون حریم خصوصی داده‌های اطلاعاتی را نقض کرده است. 

چند دقیقه بعد، آقای ترامپ نوشت:‌ «استیل را بازگردانید!!!»‌ و لینک مربوط به کتابی را درباره تحقیقات روسیه توسط گِرِگ جرت، تحلیلگر حقوقی و سیاسی شبکه خبری فاکس، بازنشر کرد. 

پیش‌تر در هفته جاری، دادگاه عالی بریتانیا دستور داد که آقای استیل خسارت ۲۳ هزار دلاری جداگانه‌ای به دو بازرگان روسی بپردازد که او مدعی شده بود که آنان در دهه ۱۹۹۰ به ولادیمیر پوتین پول پرداخت کرده‌اند. 

قاضی مارک واربی گفت که آقای استیل گام‌های منطقی برای (ارزیابی صحت‌وسقم اطلاعات) و تائید ادعاهای خود را برنداشته است. 

آقای استیل، پیتر آون و میخائیل فریدمن را به تسهیل انتقال مقادیر زیادی پول به آقای پوتین در دورانی که او معاون شهردار سن‌پترزبورگ بود، متهم کرده است. 

رئیس‌جمهوری آمریکا، علاوه بر آقای استیل و روسیه، آخر هفته را با موجی از توییت‌ها درباره انواع موضوعات مختلف آغاز کرد. 

دونالد ترامپ نوشت:‌ 

«این مرد باید مسترد شود، محاکمه شود و زندانی شود. یک دروغ‌گوی بیمار که از هیلاری دروغ‌گو و حزب دموکرات پول گرفته بود!»

 

«استیل را برگردانید!!!»

 

او درباره تحقیقات روسیه نیز نوشت:‌ «مدارک جدید تازه منتشرشده حاکی است که ژنرال فلین حقیقت را گفت و اف‌بی‌آی خبر داشت!» 

او نیویورک‌تایمز را به ساختن و پرداختن داستان مربوط به پرداخت پاداش (از روسیه به اعضای طالبان برای کشتن سربازان آمریکایی) متهم کرد و گفت‌:‌ «این هم یک کار جعلی دیگر توسط نیویورک‌تایمز بود. آن‌ها منبع ندارند و داستان را از خودشان درآورده‌اند. خبر جعلی!» 

او درباره جمله راجر استون، امین دیرینه خود، نوشت:‌ «راجر استون هدف اتهام زنی‌هایی غیرقانونی قرار گرفت که هرگز نباید رخ می‌داد. این‌طرف مقابل است که مجرم است، ازجمله بایدن و اوباما که در کمپین من جاسوسی کردند- و دست‌شان هم رو شد!» 

او به ویلیام بار، دادستان کل کشور، به دلیل عملیات جدید فدرال علیه جرائم خشونت‌آمیز در شهرهای آمریکا تبریک گفت و رأی‌دهندگان آلابامایی را به انتخاب رقیب دادستان کل سابق خود در انتخابات روز سه‌شنبه ترغیب کرد و جف سشنز را «فاجعه» خواند. 

او یک‌بار دیگر با اشاره به گزارشی که می‌گوید خطر تعطیلی مدارس برای بهداشت عمومی خطرناک‌تر است، خواستار بازگشایی مدارس شد و ناکارآمدی آموزش مجازی را نکوهش کرد. 

© The Independent