هشدار کم‌آبی در انگلیس تا ۲۰ سال آینده

با وجود تلاش‌های دولت برای تشویق مردم به کاهش مصرف آب، دستاورد‌ها محدود بوده است

نهادهای غیر دولتی بریتانیا تا سال ۲۰۵۰ روزانه به ۳.۶ میلیارد لیتر آب بیشتر نیازمند است تا دچار کمبود آب نشود-PIXABAY

نمایندگان پارلمان انگلستان هشدار دادند که بخش‌هایی از انگلیس در ۲۰ سال آینده با خطر جدی کمبود آب مواجه خواهند شد، زیرا نهادهای مسئول در زمینه تامین آب، توجهی به این موضوع مهم ندارند.

گزارشی به‌غایت اضطراب‌آور که از سوی کمیته امور جاری عمومی مجلس عوام بریتانیا منتشر شده است، نشان می‌دهد که روزانه بیش از سه میلیارد لیتر آب به دلیل نشت هدر می‌رود و شرکت‌های آب در دو دهه گذشته هیچ اقدامی برای رفع این مشکل انجام نداده‌اند.

وزارت غذا، محیط زیست و امور روستایی، و نیز مقامات آبرسانی و آژانس محیط ‌زیست، مسئول تامین آب در بریتانیا هستند. گزارش مذکور به این نتیجه رسیده است که وزارت غذا، محیط زیست و امور روستایی در رسیدگی به این مسائل ضعف مدیریتی دارد.

مگ هیلر، رئیس کمیته امور جاری عمومی، در این خصوص می‌گوید: «تصور این ‌که در این کشور شیر آب را باز کنیم و آبی که بهداشتی و قابل آشامیدن نیست جاری شود، بسیار دشوار است. اما این دقیقا همان چیزی است که ما با آن مواجه هستیم.»

او ادامه می‌دهد: «ادامه این بی‌توجهی‌ها در صنعت آب در رسیدگی به نشت آب، به معنی از دست رفتن یک پنجم آبی است که روزانه تامین می‌شود.»

«حرف‌های میان‌تهی در باره تعهدات اقلیمی و کارزارهای اطلاعات عمومی بدون بودجه ما را به جایی خواهد رساند که در ۲۰ ساله گذشته آنجا رسیده‌ایم - هیچ جا.»

دولت تلاش‌هایی برای تشویق مردم به کاهش مصرف آب کرده است، اما این تلاش‌ها در گزارش مذکور «ضعیف» و «با دستاوردی محدود» توصیف شده‌است. این کمیته خواهان انتشار بیلان سالیانه شرکت های آب تا پایان سال جاری شده که در آن اقدامات این موسسات در ردیابی و مهار نشت آب درج شده باشد.

گزارش مدیریت و تامین آب که در ماه ژوئن بر اساس اقدام اداره ممیزی ملی تنظیم شده است، هشدار می‌دهد که بخش‌هایی از جنوب و جنوب شرق انگلیس در ۲۰ سال آینده معرض خطر کم‌آبی هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اداره ممیزی ملی همچنین به این موضوع اشاره کرده است که وزارت غذا، محیط زیست و امور روستایی متعهد شده ‌بود که تا پایان سال ۲۰۱۸ هدفی برای میزان مصرف آب به ازای هر فرد تعریف کند که هنوز انجام نشده‌ است.

نمایندگان مجلس عوام اعلام کردند که با توجه به افزایش تقاضا و کاهش تامین آب، نهاد غیردولتی آژانس محیط ‌زیست برآورد کرده است که انگلستان تا سال ۲۰۵۰ روزانه به ۳.۶ میلیارد لیتر آب بیشتر نیازمند است تا دچار کم‌آبی نشود.

وزارت غذا، محیط زیست و امور روستایی در اقدامی دیرهنگام هدفی تعریف کرد که بر اساس آن، نشت آب تا سال ۲۰۳۰ به یک‌سوم، و تا سال ۲۰۵۰ به نصف کاهش یابد. این اقدام می‌تواند شرکت‌های آب را در دنبال کردن اهداف کاهش نشت آب فعال‌تر سازد.

کمیته مجلس تاکید کرده است که دولت باید این موضوع را با شرکت‌های آب روشن سازد که چطور سرمایه‌گذاری زیرساختی را با استطاعت مشتریان برای پرداخت قبوض، هماهنگ می‌کنند.

خانم هیلر در این‌باره می‌افزاید: «وزارت غذا، محیط زیست و امور روستایی نتوانسته خوب مدیریت کند و شرکت‌های آب نتوانسته‌اند به‌درستی عمل کنند. ما اکنون به‌دنبال اقدام سریع وزارتخانه و جبران زمان ازدست‌رفته هستیم تا پیش از آن‌که خیلی دیر شود، کاری انجام دهیم.»

یک سخنگوی نهاد تجاری «آب بریتانیا» هم در این خصوص می‌گوید: «ما از تمرکز کمیته مجلس بر رسیدگی به موضوعات مهم در خصوص تامین آب استقبال می‌کنیم و در حوزه‌های مختلف این صنعت پیشرفت‌های قابل توجهی صورت گرفته  که پائین ترین سطح در تاریخ ارزیابی میزان نشت آب است.»

او تاکید می‌کند: «مقابله با نشت آب یکی از اولویت‌های اصلی این صنعت است و ما متعهد شده‌ایم که تا سال ۲۰۵۰ نشت آب را به نصف برسانیم.»

گزارش  های بیشتر از پرس اسوسیشن

© The Independent

بیشتر از جهان