دفاع دوباره از قرارداد ۲۵ ساله با چین: «مذاکراتی با این شرایط با روسیه هم داریم»

به گفته واعظی، رابطه جمهوری اسلامی با چین «مورد حمایت مسئولین» است

در ادامه دفاع مقامات دولت حسن روحانی از قرارداد ۲۵ ساله با چین در واکنش به انتقادها در شبکه‌های اجتماعی، رئیس دفتر رئیس جمهور هم روز یک‌شنبه ضمن دفاع از آن اعلام کرد که رابطه جمهوری اسلامی با چین «مورد حمایت مسئولین» است.

محمود واعظی، به گزارش خبرگزاری فارس، شنبه شب  در صداوسیما مصاحبه کرده و گفت: «روابط با چین مورد حمایت مسئولین است و همچنین مذاکراتی با این شرایط با کشور روسیه و برخی از همسایگان داریم.»

او به هویت این «مسئولین» اشاره نکرده، اما با توجه به ابراز حمایت همه‌جانبه از طرف شورای نگهبان و همچنین روزنامه‌های دست راستی از جمله کیهان به نظر می‌رسد که این قرارداد از حمایت در بالاترین سطح حکومت برخوردار است.

رئیس دفتر حسن روحانی همچنین توضیح نداده است که آیا چنین قراردادی با روسیه هم قرار است به روی کاغذ بیاید یا خیر.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت حسن روحانی فقط اعلام کرده است که پیش‌نویس «برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های جامع ایران و چین» را به تصویب رسانده، اما در این مدت هیچ گونه جزئیاتی از آن را منتشر نکرده و تنها به جزئیات منتشرشده واکنش نشان داده و آنها را شایعه و دروغ خوانده است.

آن طور که در گزارش نشریه انگلیسی «پترولیوم اکونومیست» آمده، ایران قرار است در قبال سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری چینی‌ها در صنعت نفت ایران، امتیاز بهره‌برداری انحصاری از سه میدان نفت و گاز را به این کشور بدهد.

در گزارش این نشریه که سال گذشته منتشر شد همچنین آمده بود که حق بهره‌برداری ۲۵ ساله از آب‌های خلیج فارس برای ماهیگیری و استقرار نیرو‌های چینی در بنادر ایرانی خلیج فارس و جزیره کیش، از جمله دیگر مفاد این قرارداد است.

با این حال واعظی روز یک‌شنبه این نکات را روشن نکرده و فقط گفته است که «شایعات درباره این توافق فقط توهم است».

رئیس دفتر روحانی فقط مشخصا درباره دو جزیره کیش و قشم در جنوب ایران که گفته می‌شود ایران قرار است در اختیار چین قرار دهد توضیح داده و این امر را تکذیب کرده است.

او گفت: «در این سند، نقشه راه همکاری مشخص شده است و به مصداق های تعهدآور وارد نشده‌ایم و در این سند اشاره‌ای به واگذاری این دو جزیره و حضور نیروهای نظامی در این جزایر نشده است.»

محمود واعظی در ادامه ضمن دفاع از قرارداد همکاری با چین گفت: «این سند موجب تقویت ایران است و مجلس شورای اسلامی و مسئولین کشوری از آن حمایت کرده‌اند.»

انتشار اخباری درباره این قرارداد به واکنش گسترده به‌ویژه منفی دامن زد و از شاهزاده رضا پهلوی تا محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق، و دولت آمریکا آن را محکوم کردند.

با این حال در داخل ایران عده‌ای هستند که با این قرارداد ابراز مخالفت کرده و خواستار توضیح در مورد آن شده‌اند، از جمله از میان اصولگرایان.

واعظی همچنین وعده داده است که این سند «بر اساس قانون اساسی حتماً» برای تایید به مجلس خواهد رفت.

پیشتر هم یک مقام وزارت خارجه جمهوری اسلامی وعده داده است که جزئیات این قرارداد که در شبکه‌های اجتماعی به معاهده ترکمانچای تشبیه می‌شود حتما برای مردم تشریح خواهد شد.

بیشتر از