مایک پومپئو: به تامین امنیت کشورهای حوزه خلیج فارس در برابر تهدید ایران متعهد هستیم

وزیر امور خارجه آمریکا گزارش کالامارد درباره قاسم سلیمانی را «جعلی» خواند

مایک پومپئو ، وزیر امور خارجه آمریکا-MANDEL NGAN / POOL / AFP

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به اینکه واشینگتن در حال همکاری با کشورهای حوزه خلیج‌فارس به منظور مقابله با «تهدید فزاینده موشکی» ایران است، گفت: «لغو تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران به طور «فاجعه‌باری برای خاورمیانه خطرناک» است.

به گزارش نشنال، پومپئو گفت: «واشینگتن برای دفع تهدید فزاینده ناشی از برنامه‌های موشکی ایران از راه‌های مختلفی در حال همکاری با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس است.»

او تاکید کرد که واشینگتن به کمک به تامین امنیت کشورهای حوزه خلیج فارس در برابر تهدید توانمندی‌های رو به توسعه موشکی ایران، متعهد است.

تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران پنج سال پس از اجرای برجام در ۲۷ مهرماه سال جاری به پایان می‌رسد. آمریکا و متحدان‌اش با تاکید بر اینکه لغو این تحریم‌ها یک تهدید امنیتی به شمار می‌رود، خواستار تمدید محدودیت‌ها هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پومپئو اخیرا از توقیف یک شناور حامل سلاح خبر داد که به گفته او از سوی ایران برای حوثی‌های یمن ارسال شده بود.

این محموله شامل ده‌ها موشک بود.

این در حالی است که اخیرا سازمان ملل نیز در گزارشی تایید کرده است که سلاح‌های به کار رفته در حمله‌های تابستان گذشته به تاسیسات نفتی عربستان سعودی «منشاء ایرانی» داشته است.

مقامات تهران بر لغو تحریم‌های تسلیحاتی تاکید دارند و ادعا می‌کنند در صورت تمدید تحریم‌ها، واکنش نشان می‌دهند.
همزمان پومپئو در یک موضع‌گیری دیگر به ارایه گزارش گزارشگر سازمان ملل درباره کشته شدن قاسم سلیمانی در عراق نیز واکنش نشاد داد.

اگنس کالامارد در گزارشی کشته شدن فرمانده سابق نیروی قدس در عراق در دی‌ماه گذشته را مغایر با قوانین بین‌المللی توصیف کرده است.

وزیر امور خارجه آمریکا در توییتی ضمن رد این گزارش آن را «جعلی» خواند و نوشت: «ایالات‌متحده آمریکا در این حمله از نظر قوانین بین‌المللی شفاف عمل کرده و همماره از منافع خود دفاع خواهد کرد.»

آمریکا اعلام کرده بود که قاسم سلیمانی در حال برنامه‌ریزی برای هدف قرار دادن منافع نیروهای آمریکایی در عراق بوده است. 

روز گذشته نیز مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گزارش کالامارد را «سفیدشویی گذشته رسوا»ی سلیمانی توصیف کرده بود.