بریتانیا در گذر از بحران کویید-۱۹ و راهبرد پسابرگزیت با اتحادیه اروپا

نگرانی‌ها از شدت موج دوم ویروس کرونا در بریتانیا افزایش یافته است

محله سوهو در لندن که شاهد حضور جمعیت چشم‌‌گیری در حالی بود که متاسفانه این افراد بدون داشتن ماسک، فاصله‌گذاری اجتمای را هم رعایت نمی کردند - JUSTIN TALLIS / AFP

شنبه ۴ ژوییه، هم‌زمان با جشن‌های روز استقلال در آمریکا، بریتانیا نیز روز مهمی را پیش رو داشت.

دولت این کشور، پس از گذر چندین ماه قرنطینه، اجازه بازگشایی مجدد را صادر کرده بود. به این ترتیب بسیاری از مراکز تفریحی و رستوران‌ها به این مناسبت تصمیم گرفتند تا از ساعت شش صبح روز شنبه پذیرایی از مشتریان خود را آغاز کنند. در سطح جامعه و برای مردمی که به مدت طولانی قادر به دیدار دوستان خود در محیط‌های تفریحی مانند رستوران‌ها، کافه‌ها و می‌خانه‌ها نشده بودند، هیجان زیادی به چشم می‌خورد.

هرچند شبکه‌های خبری دوربین‌های خود را از صبح زود به خیابان‌ها برده بودند تا از این شور و هیجان خبر تهیه کنند و به نظر می‌رسید که این بازگشایی در ساعات اولیه صبح آن چنان مورد استقبال قرار نگرفته است اما با نزدیک شدن به ساعات پایانی همان روز، اوضاع کاملا متفاوت شد. جمعیت بسیار زیادی به محله سوهو در مرکز لندن، شوردیج در شرق و بسیاری از مکان‌های تفریحی شناخته شده در سراسر بریتانیا هجوم آورده بودند تا یک شب پرشور و هیجان را با رفقای خود رقم بزنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگرچه با انتشار تصاویر این مراکز شلوغ در روزهای بعد، آن لحظات بی‌نظیر جای خود را به نگرانی‌های بسیاری درخصوص شیوع مجدد بیماری کرونا داد.

حقیقت این است که علی‌رغم هشدارهای مکرر دولت مبنی بر حفظ فاصله اجتماعی بیش از یک متر و استفاده از ماسک بر روی صورت، هیچ کدام از آن‌ها رعایت نشده بود. به علاوه این که، دولت از تمام مراکز تفریحی خواسته بود تا طرز چیدمان میز و صندلی‌ها به گونه‌ای باشد تا این فاصله رعایت شود و یا از صفحات جداکننده‌ای بین میزها استفاده شود. اما تجربه دو روز آخر هفته نشان داد که تعداد بسیار زیادی در حالی که نوشیدنی‌های خود را در دست داشتند، بیرون این مراکز و بدون رعایت فاصله اجتماعی با یکدیگر زمان خود را سپری کردند.

در خیابان‌های شهر که قدم می‌زنید، هنوز عده بسیار زیادی اعتقاد به استفاده از ماسک بر روی صورت ندارند و فروشگاه‌ها نیز برای ورود بدون ماسک و استفاده از ژل ضدعفونی‌کننده برای مشتریان خود سخت‌گیری جدی ندارند.

از طرفی در کشورهای دیگر، مانند ایالت کالیفرنیا در آمریکا، از مدت‌ها پیش مسؤولین دولتی این ایالت استفاده از ماسک را برای تمام شهروندان اجباری کرده بودند و از همه مهم‌تر این که هیچ فروشگاهی اعم از مواد غذایی و یا پوشاک و مراکز خرید، مجاز به پذیرفتن مشتریان بدون ماسک بر صورت نبوده‌اند. بسیاری از فروشگاه‌ها موظف شده بودند تا تمام وسائل استفاده جمعی مانند چرخ‌های خرید و سبدها را پس از استفاده مشتریان کاملا ضدعفونی کنند و سپس در اختیار دیگری قرار بدهند؛ با وجود تمام این تمهیدات، کالیفرنیا با برگشت به روزهای بحرانی مقابله با کویید-۱۹ و ابتلای روزی هزار نفر به این ویروس نشان داد که موج دوم بیماری کرونا به هیچ عنوان دور از ذهن نیست.

در اروپا نیز، قسمت‌هایی از جنوب اسپانیا که چندی پیش بازگشایی شده بود با شیوع و افزایش مجدد این بیماری در حالت قرنطینه مجدد قرار گرفت.

به همین جهت، بسیاری با مقایسه شهر بزرگی مانند لندن با دیگر شهرهای بزرگ مانند تهران و لوس‌آنجلس وقوع موج دوم بیماری کرونا را بسیار محتمل می‌دانند.

در آخرین آمارهای منتشره طی شبانه‌روز گذشته، چهارشنبه، ۱۲۶ نفر بر اثر ویروس کویید-۱۹ فوت شده‌اند که با این حساب، درمجموع ۴۴۵۱۷ نفر از شروع شیوع این ویروس در بریتانیا جان خود را از دست داده‌اند.  

بریتانیا در دوران پسابرگزیت و در حال مبارزه با بیماری کرونا

با شروع سال میلادی ۲۰۲۰ و نهایی شدن برگزیت در بریتانیا، دولت این کشور در حال آماده شدن به منظور اجرای برنامه‌های جدایی از اتحادیه اروپا بود. هرچند در اوایل ماه مارس با شیوع ناگهانی بیماری کرونا و تعطیلی بسیاری از کسب‌وکارها و قرنطینه، ادامه این روند به کلی متوقف و یا با آهستگی روبه‌رو شده بود.

بریتانیا و اتحادیه اروپا از همان ابتدا توافق کردند که یک سال را به عنوان دوره گذر در نظر بگیرند تا شرکت‌های تجاری و بانک‌ها و حتی شهروندان اروپایی ساکن بریتانیا و بالعکس از این فرصت استفاده کنند و برنامه‌های آتی خود را مطابق با روند برگزیت در پیش بگیرند. اکنون با گذشت نیمی از سال میلادی و نزدیک شدن به پایان این دوره که ماه دسامبر است، کمتر شرکت تجاری موفق شده است برنامه‌های خود را در دوران بیماری کرونا برای جدایی کامل از اتحادیه اروپا آماده کند.

در همین رابطه بسیاری از بازرگانان و دست‌اندرکاران موسسات مالی و بانکی وقوع مسائل پیرامون کویید-۱۹ را آن چنان مخرب و همراه با رکود اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند که پیش‌برد برنامه‌ریزی‌های قبل از وقوع این بیماری را ممکن نمی‌دانند. آن‌ها اعتقاد دارند پس از بحران این بیماری در جهان، اوضاع اقتصادی به کلی تغییر می‌کند و برای رهایی از ضررهای اقتصادی باید در پی برنامه‌ریزی‌های جدید و متفاوت بود. بسیاری از شرکت‌های بزرگ مواد غذایی که در بخش سرویس‌های حضوری کافه‌ها، رستوران و می‌کده‌ها بودند در آستانه ضررهای مالی هنگفتی قرار گرفته‌اند. به طور مثال مدیران کافه پرت مانژه صحبت از تعطیلی ۳۰ مغازه و درنتیجه تعدیل نیروی هزار نفری کرده‌اند؛ در خیابان‌های شهر لندن، پس از بازگشایی مجدد بسیاری از کافه رستوران‌های محلی و یا حتی مغازه‌های کوچک را مشاهده می‌کنید که هم‌چنان بسته مانده‌اند و احتمالا توان بازگشایی مجدد را ندارند. بنابرهمین دلایل، بسیاری از مدیران شرکت‌ها و موسسات تجاری از دولت آقای جانسون خواسته‌اند تا زمان دوران گذر را با اتحادیه اروپا تمدید کند تا آن‌ها فرصت بیشتری برای ادامه روند برگزیت داشته باشند.

اما در طرف مقابل بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، که با وعده برگزیت بدون تعلل و اتلاف زمان به پیروزی در انتخابات قبلی دست پیدا کرده است، تا به حال نگاه مثبتی به تمدید دوران گذر از خود نشان نداده است و هم‌چنان بر زمان پایانی آن که آخر ماه دسامبر است تاکید داشته است.

در همین رابطه و برای پی‌گیری‌های روند ادامه کار توافقات برگزیت، چند روز پیش، میشل بارنیر، مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا به لندن آمد تا شام را با دیوید فراست مسؤول ارشد مذاکرات برگزیت در بریتانیا صرف کند. بسیاری هدف از این دیدار دوستانه در دفتر نخست وزیری را محیطی کمتر رسمی برای مذاکرات پیش رو بین بریتانیا و اتحادیه اروپا برشمرده‌اند که به هر دو طرف مذاکرات این فرصت را می‌دهد تا با نرمش بیشتری ادامه روند را در پیش بگیرند.

شاید یکی از دلایل این ملاقات، دیدارهای قبلی باشد که بین مذاکره‌کننده‌های ارشد از هر دو سو در جریان بوده است. در گزارش‌هایی که طی چند ماه گذشته از روند مذاکرات منتشر شده بود، طرف‌های اتحادیه اروپا، درخواست‌های بریتانیا را صرفا در جهت منافع این کشور برداشت کرده بودند و اعتقاد داشتند اتحادیه اروپا و بریتانیا باید به توافقات برد-برد دست پیدا کنند؛ در همین رابطه نیز میشل بارنیه پیش‌تر انتقاداتی را وارد کرده بود که بریتانیا صرفا به دنبال کسب منافع خود با اتحادیه اروپا می‌گردد بی‌آن که بخواهد در این رابطه مسؤولیت‌هایی را نیز برعهده بگیرد.

اتحادیه اروپا در تمام طول روند مذاکرات خواستار تبعیت بریتانیا از قوانین مشترک با اتحادیه اروپا هم‌چون مسائل مربوط به قانون کار، حفاظت از محیط زیست و مقررات کمک‌های دولتی شده است. به علاوه مذاکره‌کنندگان اتحادیه اروپا، موضوعاتی چون قوانین و حق دسترسی و ماهی‌گیری در آب‌های بریتانیا را می‌خواهند هم‌چنان مانند زمان پیش از برگزیت برای خود حفظ کنند. بسیاری از کسانی که روند این مذاکرات را از نزدیک دنبال می‌کنند رسیدن به توافقات مشترک در این گونه زمینه‌ها میان دو طرف را سخت پیش‌بینی می‌کنند.

پیش از دیدار شام در دفتر نخست‌وزیری، به گفته مقامات اروپایی چهار دور مذاکرات پسابرگزیت بین لندن و اتحادیه اروپا همراه با هیچ پیش‌رفتی نبوده است.

اگر چه بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا چندی پیش از ادامه روند مذاکرات با اتحادیه اروپا ابراز خوش‌بینی کرده بود و با حالتی طنز گونه ادامه مذاکرات را در گرو داشتن کمی شور و نشاط از هر دو طرف دانسته بود اما در بریتانیا منتقدان به عمل‌کرد دولت او، نتایج بی‌حاصل مذاکرات با اتحادیه اروپا را حاصل سیاست‌های خودخواسته او و کابینه دولت می‌دانند. از همان زمان پیش از برگزیت، بسیاری معتقد بودند کارگروه آقای جانسون به دنبال توافق با اتحادیه اروپا نیستند و آن چه در اصطلاح «برگزیت سخت» از آن یاد می‌شود را در دستور کار خود قرار داده‌اند. در این حالت بریتانیا با کمترین میزان مشارکت مانند قبل از برگزیت با اتحادیه اروپا عمل خواهد کرد که به طور قطع طرفداران این نظریه، آن را ناشی از استقلال حدااکثری بریتانیا می‌دانند و اما در طرف مقابل منتقدین، پیش‌برد این سیاست را پس از ۴۷ سال حضور این کشور در اتحادیه اروپا همراه با فشار مضاعف به اقتصاد و در نتیجه بر مردم عادی پیش‌بینی می‌کنند.