ایران پدافند هوایی سوریه را نوسازی و تقویت می‌کند

توافق نظامی جدید ایران با سوریه؛ یک گام تا تشکیل پایگاه دائمی سپاه در منطقه ابوکمال

ایران می‌خواهد مانعی پدافندی در مقابل حملات هوایی اسرائیل به مواضعش در سوریه ایجاد کند- فارس

ایران توافق نظامی جدیدی با سوریه امضا کرده و وعده داده است که قدرت پدافند هوایی این کشور جنگ‌زده را با هدف به چالش کشیدن حضور نظامی آمریکا و مقابله با حملات اسرائیل، تقویت خواهد کرد.

محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی روز گذشته با علی ایوب، وزیر دفاع سوریه دیدار کرد و این توافق‌نامه را به امضا رساند.

تهران و دمشق، خود را متحد یکدیگر برای مقابله با گروه دولت اسلامی (داعش) و بخشی از «محور مقاومت» علیه اسرائیل و آمریکا در منطقه خاورمیانه می‌دانند.

بر اساس گزارش المیادین و روزنامه دولتی الوطن سوریه، باقری در مراسم امضای این توافقنامه این رویداد را «تقویت‌کننده عزم و اراده دو کشور برای همکاری و مواجهه با فشارهای آمریکا» دانسته و گفته است که «سامانه‌‌های پدافند هوایی سوریه را در راستای تحکیم همکاری‌های نظامی میان دو کشور، تقویت خواهیم کرد.»

باقری گفته است: «مردم و کشورهای منطقه از حضور آمریکا استقبال نمی‌کنند و پاسخ ما به یاوه‌گویی‌های آمریکا ادامه دارد.»

در مهرماه سال ۱۳۸۷، روسیه سیستم‌ موشکی پدافندی اس-۳۰۰ را در سوریه مستقر کرد. این کشور همچنین سیستم پدافندی اس-۴۰۰ را در نزدیکی پایگاه نظامی خود در بندر طرطوس این کشور نصب کرده است. با این وجود این دو سیستم پدافندی تا کنون هیچ‌گاه برای مقابله با حملات روزافزون اسرائیل به مواضع نظامی سوریه و سپاه پاسداران ایران فعال نشده‌اند.

اسرائیل در ماه‌های گذشته حملات بسیاری به مواضع ارتش سوریه و مقرهای نظامی که در اختیار سپاه پاسداران و گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران قرار دارند، انجام داده است.

حملات اسرائیل به مواضع سپاه پاسداران به صورت عمده در منطقه ابوکمال در شرق سوریه و در مجاورت مرز این کشور با عراق انجام می‌شود. برخی ناظران نظامی می‌گویند که اسرائیل حملات خود به این نقاط را با استفاده از هواپیماهای اف۳۵ رادارگریز انجام می‌دهد. آمریکا این هواپیماها را از سال ۲۰۱۶ در اختیار اسرائیل قرار داده است.

گفته می‌شود که سپاه قدس قصد دارد منطقه‌ای حدفاصل القائم در عراق تا شهر دیرالزور در سوریه را به‌عنوان پایگاه دائمی خود تثبیت کند.

تقویت سیستم پدافند هوایی سوریه احتمالاً با این هدف انجام خواهد شد تا جلوی حملات اسرائیل به این منطقه گرفته شود.    

در حالی که دولت سوریه با حمایت ایران و روسیه، موفق شده است بخش عمده کشور را از نیروهای معارض بازپس بگیرد، هنوز هم در ادلب و در امتداد مرز با ترکیه، نیروهای مخالف دولت سوریه کنترل اوضاع را در دست دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سایر بخش‌های شمال و شمال شرق این کشور نیز تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه است؛ گروهی عمدتاً کرد که با حمایت ایالات‌متحده در نبرد با داعش حضور داشتند ولی با ترکیه نیز در جدال و کشمکش‌اند.

مسکو، تهران و آنکارا در آخرین تلاش خود برای پیشبرد یک راه‌حل سیاسی برای جنگ داخلی نه ساله سوریه، هفته گذشته جلسه‌ای در سطح سران سه کشور برگزار کردند. این جلسه به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد.

منافع این سه کشور در سوریه تا حدود زیادی در تعارض یا یکدیگر قرار دارند. به‌ویژه ترکیه با اقدامی که سال گذشته در رهبری و پشتیبانی از شورشیان مستقر در نوار مرزی شمال سوریه انجام داد، روسیه و ایران را ناامید کرده است. ایالات‌متحده پس از این حمله، نیروهای خود را در میادین نفتی شرق این کشور مستقر کرد؛ اقدامی که سبب ناخرسندی سران تهران و مسکو شده است.

محمد باقری در مراسم امضای توافقنامه نظامی با سوریه، به نقش ناهماهنگ ترکیه در بحران کنونی اشاره کرده و گفته است که این کشور به تعهداتش مبنی بر مقابله با گروه‌های شبه‌نظامی تروریستی در منطقه ادلب عمل نکرده و حضور نظامی ترکیه در نوار مرزی سوریه، «اشغال قلمرو سوریه» است.

بیشتر از