دونالد ترامپ ۹۱ درصد شانس پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری را دارد

هلمات نورپوت در ربع قرن گذشته نتیجه پنج انتخابات را درست پیش‌بینی کرده است

«مدل مقدماتی»که از سال ۱۹۹۶ تحت سرپرستی این استاد بوده ، نتیجه ۲۵ انتخابات از ۲۷ انتخابات از سال ۱۹۱۲ را درست پیش‌بینی کرده است-JIM WATSON / AFP

به گفته یک استاد علوم سیاسی که از سال ۱۹۹۶ تا کنون توانسته است نتیجه پنج انتخاب از شش انتخابات ریاست جمهوری را به درستی پیش‌بینی کند، انتخابات نوامبر امسال با ۹۱ درصد شانس پیروزی برای دونالد ترامپ همراه است.

هلمات نورپوت، استاد دانشگاه استونی بروک، روز سه شنبه در مصاحبه با پایگاه خبری Mediate گفت: «طبق محاسبات مدل مقدماتی، شانس پیروزی ترامپ در انتخابات نوامبر ۹۱ درصد است.»

به گفته آقای نورپوت، «مدل مقدماتی»، که از سال ۱۹۹۶ تحت سرپرستی این استاد بوده است، نتیجه ۲۵ انتخاب از ۲۷ انتخابات را از سال ۱۹۱۲ درست پیش‌بینی کرده است.

این مدل، از روی داده‌های رقابت‌های مقدماتی ریاست جمهوری و این که هر کاندیدا تا چه اندازه می‌تواند در جریان مبارزات انتخاباتی میان مردم شور و هیجان ایجاد کند، به محاسبه و پیش‌بینی نامزد برنده می‌پردازد.

اگر این پیش‌بینی درست باشد، جو بایدن، معاول اول سابق، به خاطر دو شکست در اولین رقابت‌های مقدماتی میان نامزدهای حزب متبوع خویش، در لووا و نیو همپشایر، خسارت سنگینی به حزب دموکرات وارده کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این استاد دانشگاه همچنین گفته است که بخشی از دلیل موفقیت این مدل، که پیروزی ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ را پیش‌بینی کرد، این است که نتایج نظرسنجی را در محاسبات دخالت نمی‌دهد.

وی گفت «نظرسنجی‌ها و پیش‌بینی‌های مبتنی بر آنها همگی حکایت از پیروزی قطعی هیلاری کلینتون داشتند.»

این پیش‌بینی در شرایطی انجام شده است که برخی مدل‌های دیگر بر این باور هستند که به دلایل متعددی از جمله همه‌گیری ویروس کرونا، شکست ترامپ در مقابل بایدن حتمی است.

یک مدل ملی انتخاباتی توسط دانشکده اقتصاد آکسفورد پیش‌بینی کرده است که دونالد ترامپ به خاطر رکود اقتصادی ناشی از کرونا، در انتخابات نوامبر «شکستی تاریخی» خواهد خورد.

مدل آکسفورد برنده ۱۶ انتخابات از ۱۸ انتخابات مشهور قبلی را به درستی پیش‌بینی کرده و تا پیش از شیوع وسیع ویروس کرونا در آمریکا، نتیجه‌ای کاملا برعکس پیش‌بینی کرده بود.

پیش‌بینی دیگری از سوی واشینگتن پست حاکی است ترامپ فقط ۲۴ درصد رأی‌های اکترال را به دست خواهد آورد، اما مشروط بر آن که روند نزولی اقتصاد و محبوبیت رئیس‌جمهور همچنان در همین مسیر ادامه پیدا کند.

با این وجود، مدل آقای نورپوت، نه تنها انتخاب مجدد رئیس جمهور را ممکن می‌داند، بلکه می‌گوید وی با کسب ۳۶۳ رأی الکتورال در انتخابات امسال نسبت به ۳۰۴ رأی الکترال انتخابات ۲۰۱۶، حاشیه امن خود را نیز افزایش خواهد داد.

تنها چیزی که در بسیاری از پیش‌بینی‌ها مشترک به نظر می‌رسد این است که انتخابات پیش‌رو به این بستگی دارد که ترامپ چگونه آمریکا را از بحران کرونا عبور می‌دهد و تا ماه‌های منتهی به نوامبر چگونه مشکلات اقتصادی ناشی از این بحران را حل و فصل می‌کند.

© The Independent