جواد ظریف: شانس پیروزی ترامپ بیش از ۵۰ درصد است

ایران برای شش سال آینده آماده می‌شود

AFP

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در گفتگو با بلومبرگ با اشاره به اینکه احتمال پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بیش از ۵۰ درصد است، گفت، ایران برای مقابله با او در شش سال آینده آماده می‌شود.

این نخستین باری است یک مقام دولتی در ایران به احتمال قوی پیروزی ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ اشاره می‌کند. ظریف از روز دوشنبه در نیویورک به سر می‌برد و ملاقات‌های متعددی با اتاق‌های فکر و فعالان رسانه‌ای داشته است.

نتایج برخی نظرسنجی‌ها در آمریکا نیز حاکی از ابراز رضایت گروه قابل توجهی از رای دهندگان نسبت به عملکرد ترامپ به ویژه در حوزه اقتصاد و ایجاد فرصت‌های شغلی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران در هفته‌های اخیر بر خلاف مواضع خود در گذشته، نسبت به مذاکره با آمریکا در صورت لغو تحریم‌، ابراز تمایل کرده است. برخی گزارش‌ها حاکی از آن بود که ایران به شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آینده امیدوار است تا با یک رئیس جمهور دمکرات مانند اوباما پای میز مذاکره بنشیند. برخی کاندیداهای دمکرات نیز از هم اکنون به ایران وعده داده‌اند که در صورت پیروزی در انتخابات به برجام باز می‌گردند.

اما به نظر می رسد حضور ظریف در نیویورک، هرچند که محدود به تردد در محدوده شش خیابان مجاور ساختمان سازمان ملل و دفتر نمایندگی ایران  است، نقش مهمی در شناخت فضای حاکم بر جامعه آمریکا داشته است.

او به سردبیر بلومبرگ گفت: شانس بیش از ۵۰ درصد برای پیروزی ترامپ وجود دارد و به همین دلیل ما باید برای شش سال آینده آماده باشیم.

ترامپ روز سه شنبه از پیشرفت‌های خوب در رابطه با ایران سخن گفته بود و سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز از تهران خواسته، آمادگی خود را برای مذاکره نشان دهد. ظریف می‌گوید در صورت لغو تحریم‌ها، درهای مذاکره باز است.

بیشتر از